UT-200 går bananas

Før helgen satte jeg en pils til gjæring på 12°C. Den står i boden med 5°C, og har 50W varmekabel surra rundt gjæringskaret.
UT-200 innstilt slik EIN 11,7 AUS 12,00.
De 3 første dagene er alt OK. Men når jeg sjekker i dag er det kaos i gjærlåsen. Tempen som vises er på vanvittige 29°
Displayed viser 'Heizen' 'Auto' og 'Aus' som det burde stå.

Har noen en forklaring på hva som har skjedd? Blir den resatt hvis det har vært et lite strømbrudd?

Frustrert

Har ikke opplevd dette. Selv om jeg har tatt strømmen på den. Kan det være en husnisse, arving el.l. som har vært på ferde?

Gikk en tur til ut nå. Da var det piandø over 30° på tanken.
Gikk rett i feilsøkingsmodus og satte inn ei Stavangerpadde med juletrelys sammen med varmeelementet.
Joda der blei det julestemning selv om det sto 'aus' i displayet  :noway:
Flippa innom manuell og tok noen 'ein' 'aus' som fungerte fint. Kanskje releet har hengt?
Når jeg gikk tilbake til 'auto' ble det heldigvis slutt på julestemninga, og elementet er av.

Blei litt av en diasetylrest dette  :eek:ppkast:
Tror nok jeg bytter denne hvis den ikke oppfører seg pent resten av gjæringa. Får uansett stå tia ut for å se om den får flere anfall.
Ølen går nok rett i dass. Hvis den ikke sendes inn til NM som en practical joke  :amen:

Odland skrev:
Har ikke opplevd dette. Selv om jeg har tatt strømmen på den. Kan det være en husnisse, arving el.l. som har vært på ferde?
Haha. Tar kontakt med 'Åndenes Makt'. Gjærkontakt av 3dje grad!

Jeg har en UT-200 som er ganske bananas, den mener bestemt at kjøleskapet mitt holder noenogfemti grader celcius og bryter derfor ikke strømmen, så den er naturligvis ikke i bruk lenger.
Mulig det ikke var så lurt å la sonden stå i et glass vann i kjøleskapet over tid likevel.

DavidJ skrev:
Jeg har en UT-200 som er ganske bananas, den mener bestemt at kjøleskapet mitt holder noenogfemti grader celcius og bryter derfor ikke strømmen, så den er naturligvis ikke i bruk lenger.
Mulig det ikke var så lurt å la sonden stå i et glass vann i kjøleskapet over tid likevel.
Uffda, men hos meg er det ingen tvil at den vet hva faktisk temeratur er. Må være releet som henger hos meg. Eller at elektronikken har låst seg av en eller annen grunn. Kanskje et overspenningsvern vil gjøre susen. Har hatt litt problemer med noe datautstyr på et par kurser her i huset. Det har løst seg ved å bruke slike overspenningsvern.

Uansett, hvilken skade har skjedd her? Kan jo bli en interessant smaksopplevelse.
Hvis jeg antar at temperaturøkningen har vært konstant i 12t, blir det i overkant av 1° pr. time. Hva kan jeg forvente? En forræderisk saisonistisk pils overløper? Gjæren er SafeLager 34/70

*humøret er på topp*

Må bare stille et nytt spørsmål her: Selv om ølet her kommer til å gå rett i dass, hvordan er det med gjæren? Kan jeg ta vare på den til neste forsøk? Eller har den tatt skade og bør følge med i ofringen til komunens avløpssystem.

Denne kontrolleren gis en sjanse til. Den har oppført seg eksemplarisk i 4 uker på denne dunken. Tok en sjekk av det som var oppi karet og den hadde gjæret fra 1050 til 1005. Den får inntil videre et videre liv på et cornyfat.  
Man lærer vel ingenting uten å smake, så here we go. Blir den drikkenes får den navnet "Gjærkontakt av 29. grad"

Edit: har selvsagt allerede satt en erstatningspils. Påsken må sikres. Overlater ikke den totalt til tilfeldighetene.

Tilbake
Topp