Utett corneliusfat = 19 liter oppvaskvann etter et par uker?

Jarlemann

Norbrygg-medlem
Heisann!

Jeg er nybegynner i faget, men har satt vellykket på flasker og beerking-fat før. For to uker siden helte jeg over 19l stout over på mitt nye corneliusfat. Siden jeg glemte å kjøpe overgangsventil til CO2-patronene mine  :bank2: , fikk jeg ikke frest ut oxygenet og samtidig sjekket at alt var tett. To uker etterpå er jeg spent på om det har carbonert ordentlig og jeg letter svakt på ventilen, men ingenting skjer  :eek: , det er helt dødt... Er alt kjørt eller går det an å karbonere på nytt? Jeg har ikke enda mulighet til å tvangskarbonere. Er ølen garantert oksidert? Alle svar mottas med takk.  :amen:
 
Etter at du har fylt corneliusfatet ditt må du sette på trykk. Hvis ikke lekker det nesten garantert. La fatet stå til du har utstyr til å trykksette det og karboner det kunstig så berger du mest sannsynlig øllet ditt :)
 
Takk for det. Jeg har kun små 16g (?) CO2 patroner så det er vel noe voldsomt sløs å tvangskarbonere med? Er løpet kjørt ift. naturlig karbonering?
 
Går sannsynligvis greit å karbonere naturlig en gang til. Men du får ekstra bunnfall av gjær og litt høyere alkoholinnhold da. Men fatet må trykksettes med co2 for å være tett nok til karbonering. Jeg pleier å sette mellom 1 og 1.5 bar etter fylling av øl til karbonering.
 
Det var godt å høre! Jeg har flasket litt av batchen og måtte prøvesmake litt, og den virker lovende. Det hadde vært synd å måtte kvitte meg med 19 liter! Jeg prøver å karbonere naturlig en gang til, høyere alkoholprosent har vel aldri tatt liv av noen??  :biersmile:
 
Jarlemann, du må gjerne skrive bostedet ditt i profilen din. Det kan jo hende at det bor en hjemmebrygger med CO2-flaske i nærheten som kan hjelpe deg ut her. ;)
 
Tilbake
Topp