Hjemmelagd brus... Et eksperiment

Hallstein

Norbrygg-medlem
Selv om jeg vet dette forumet kanskje kun er for ølbrygging, kan det kanskje være greit å poste litt oppskrifter på alkoholfri drikke også, kanskje? Jeg ser det er mange som etterspør oppskrifter på brus, og her tenker jeg kanskje jeg kan komme med noe jeg syntes ble ganske vellykket iallefall.

Jeg fikk en kremsifon til jul, og siden den tid har jeg eksperimentert litt med den på kjøkkenet. Fikk tak i 8g CO2 patroner, og tenkte jeg skulle begynne å prøve meg på diverse brusoppskrifter. Synes det er litt voldsomt å lage 9L brus (mitt minste cornyfat) i gangen, når jeg ikke vet om det blir bra på forhånd.

Fant en oppskrift på nettet, men den brukte fruktose som søtning og koffein som tilsetning. Sistnevnte er litt vanskelig å skaffe i ren form, derfor prøvde jeg å gjøre om oppskriften. Jeg var også ikke helt fornøyd med smaken, så jeg justerte noen andre ting i oppskriften også littegrann.

Vær oppmerksom på at de ingrediensene som er vanskelig å skaffe, rekker til hundrevis av liter med brus. De koster litt, men gjør at brusen kommer nærmere en kommersiell variant.

Etter litt eksperimentering kom jeg frem til denne oppskriften:

Ingredienser:
500g Vanlig Sukker
200g Vann
1g Sitronsyre (dette skaffer du på dagligvarebutikken i bakehylla)
25g Limesaft (fra ferskpresset lime)
100g 60% sprit (dette bruker du til å lage en tinktur)
Eterisk olje av Lime
Eterisk olje av Sitron (Begge disse to ingrediensene skaffer du på div. hippiesjapper på nett)
4,3g Fosforsyre 75% næringsmiddelgodkjent.


Steg 1:
500g vanlig sukker, 200g vann og 1g sitronsyre varmes opp til alt løser seg. Deretter kjøler man ned sirupen til den er passe kald (under 25 grader). Ha oppi 25g limesaft når sirupen er kald.

Steg 2:
Lag en tinktur av 100g 60% sprit, 0,3g eterisk olje av sitron og 0,3g eterisk olje av lime. Bland skikkelig slik at oljen løser seg i spriten (jeg hadde blandingen i et lite syltetøyglass og ristet skikkelig).

Steg 3:
For å gjøre ferdig sirupen tar man all sirupen fra steg 1 og har oppi 3g av tinkturen fra steg 2. Rør godt. Deretter måler du opp 4,3g fosforsyre 75% og har det oppi også og blander godt.

Steg 4:
I en 0,5L kremsifon ha oppi 80g sirup og 420g iskaldt vann. Rist sånn at alt blander seg. Sett på en CO2-patron, vent litt, og slipp ut trykket (dette er for å få ut lufta). Deretter setter du på en CO2 patron til (2 om du bruker en 1L sifon) og rist en liten stund. Deretter setter du sifonen kaldt i 10 minutter, slipper ut trykket, og heller brusen i et glass.


Tips:

- Ikke bekymre deg for alkoholinnholdet. i 4L brus vil det være 3g 60% sprit. Altså godt under 0,1%.

- Blandingsforholdet sirup/vann er 1 : 5,25 (i vekt, ikke volum). Om du lager mer sirup, kan du blande ut sirupen på et corneliusfat, sette på høyt trykk og riste fatet for å tvangskarbonere, om du ikke har en kremsifon.

- De eteriske oljene kan erstattes med en selvlagd tinktur av fersk sitron og limezest du lar stå på sprit i noen dager/uker.

- Brus er vann, sukker, syrer, smak og aroma. Erstatt limesafta (smaken) med en annen saft, erstatt de eteriske oljene (aroma) med hjemmelagde sprit-tinkturer osv.
 
Tilbake
Topp