utett kran på gjæringskarr

Hei,

Satt en undergjæra i går, og alt så fint ut, kjøla den ned til 17 grader, for deretter å la kjøleskapet ta den ned til 8 grader før pitching.

Når den var kommet ned til 8 grader og viser at krana hadde begynt å lekke og det lå plutselig en liter vørter i kjøleskapet.

Noen gode tips til noen midler eller et eller annet man kanskje kan kjøre på krana på utsiden for å tette? vil jo nødig stikke hånda oppi der og prøve å stramme eller løsne. Eller håpe på at den blir tett igjen når co2 begynner å bygge seg opp?

Jeg opplevde det samme. Viste seg at gjennomføringen med gjenger var knekt halvveis.
Hadde dette skjedd igjen så hadde jeg stukket om til et nytt kar for sikkerhets skyld.

f***, nå har jeg nettop vært en tur i kjellerstua og tørka et par dammer med dobbelbook vørter av parketten.. kommer jo ut av kjøleskapet nå :(

Når i prosessen kan jeg stikke om til et annet karr uten å forpurre gjæringsprosessen, i og med at den kun er 2 dager uti prosessen nå så regner jeg med det fungerer dårlig å stikke om, eller kan jeg stikke om nå, og rett og slett bare helle gjæren over fra det ene karret til det andre uten å ødlegge alt for mye`? skal bort i jula i morgen også... og hadde vært jæskla kjipt å kommet hjem til en flomutsatt kjellerstue.

Vet hva jeg ville ha gjort, stukket om. Stopper gjæringsprossesen kan du tilsette mere gjær, blir parketten ødelagt av øl får du neppe noe igjen på forsikringen.

Ville latt trub og humlerester og død gjær ligge igjen i det første karet.

Jeg har opplevd det der et par ganger, og det har funket helt fint å stikke om. Og du har vel ikke noe valg, egentlig. Når det er såpass rikelig lekkasje, er antakelig årsaken at du har strammet så hardt at du har dratt i stykker den gjengede delen. Godset er for tynt, så det skal ikke så mye til.

Har du satt pakningen på riktig side, dvs. utsida? Jeg gjorde den tabben å sette den på innsida, og det var da jeg måtte dra til så hardt for å få det tett at jeg ødela krana.

Kjip lærepenge, men det var kanskje verdt de ølskvettene jeg mistet. Nå som jeg vet om det, gjør jeg ikke denne feilen igjen. Og nå sjekker jeg alltid karet med vann før jeg tapper vørteren i.

Jeg har også hatt noen desperate forsøk med diverse tape og sånt før jeg har innsett at slaget er tapt og det er bare å få stukket om ølet. Men jeg har begynt å fylle gjærkaret med ca 25 liter fosforblanding som får stå å desinfisere og lekkasjeteste karet mens jeg kjøler ned vørteren og da ser jeg om det er tett :) fosfor syre er jo uansett et billig stoff å få desinfisert kar og utstyr med :)

Har aldri eid et gjæringskar med kran, greier meg fint uten synes jeg.
Hvis jeg stikker om til sekundærkar, gjør jeg det mens det ennå gjærer for å minimalisere oksygen opptak. Ingen av de (få) gangene ble FG påvirket negativt av omstikkingen.

Sist redigert:
Flytt karet veldig forsiktig og stikk om. Hadde lekkasje rundt en kran under forrige brygging. Trodde det var dårlig tighta, men under vasking etterpå knakk kranen av. Da får du mye vørter på gulvet..
Og, som nevnt over, mye tryggere og også lettere å rengjøre uten kran.

Tilbake
Topp