Finn Berger
Moderator
Jeg har en dry stout stående som jeg satte med wlp004 for 4 uker siden, og nå begynner jeg å mistenke at noe er galt. Den har gått fra 1.048 til 1.008, og ser ikke ut til å ha slått seg helt til ro ennå. Den er ikke klar, og det er ganske mye kullsyre i den, slik at det skummer en del i måleglasset når jeg tapper for å ta en prøve. Det er ikke noe galt å se i karet, riktignok, og det er ingen direkte usmak å kjenne, heller, men en utgjæringsprosent på 83 er vel i meste laget?
Jeg ville forvente god utgjæring, for den er mesket på 64 grader, og fikk rikelig med fersk, fin gjær + godt med oksygen, og stormgjæret friskt. Men likevel?
Så skal jeg tappe opp, eller like godt slå den ut? Eller stikke om, og vente? Jeg bør vel i alle fall ikke la den stå lenger på bunnfallet?
Jeg ville forvente god utgjæring, for den er mesket på 64 grader, og fikk rikelig med fersk, fin gjær + godt med oksygen, og stormgjæret friskt. Men likevel?
Så skal jeg tappe opp, eller like godt slå den ut? Eller stikke om, og vente? Jeg bør vel i alle fall ikke la den stå lenger på bunnfallet?