Utgjæringsprosent med wlp004

Finn Berger

Moderator
Jeg har en dry stout stående som jeg satte med wlp004 for 4 uker siden, og nå begynner jeg å mistenke at noe er galt. Den har gått fra 1.048 til 1.008, og ser ikke ut til å ha slått seg helt til ro ennå. Den er ikke klar, og det er ganske mye kullsyre i den, slik at det skummer en del i måleglasset når jeg tapper for å ta en prøve. Det er ikke noe galt å se i karet, riktignok, og det er ingen direkte usmak å kjenne, heller, men en utgjæringsprosent på 83 er vel i meste laget?

Jeg ville forvente god utgjæring, for den er mesket på 64 grader, og fikk rikelig med fersk, fin gjær + godt med oksygen, og stormgjæret friskt. Men likevel?

Så skal jeg tappe opp, eller like godt slå den ut? Eller stikke om, og vente? Jeg bør vel i alle fall ikke la den stå lenger på bunnfallet?
 
Tappe opp! Eller omstikke! Vi snakker jo stout her og stout heller man ikke ut før den er så ødelagt at den glefser etter deg. :)
 
Jeg skal stikke den om, og så tapper jeg den opp om ei uke dersom den roer seg og klarner. Jeg er nok ikke veldig optimistisk

Men jeg har lært å være litt forsiktig med å dømme ølet ut fra hvordan det smaker i grønn tilstand. Denne er ikke helt som jeg helst ville hatt den nå, men den er ikke direkte vond, heller - litt ubestemmelig, egentlig. Det er vel ikke så rart, tatt i betraktning utgjæringsgraden og det at den fremdeles gjærer. Men oppførselen er unektelig i grenseland.

Jeg flasket en Irish Red der jeg har brukt den samme gjæren i dag. Klar og fin og rein i smaken, og 77% utgjæring med 67 grader i mesken. Så OK, denne gjæren er rimelig potent. virker det som. Det er von i hangande snøre, som han sa, mannen.
 
Jeg skal stikke den om, og så tapper jeg den opp om ei uke dersom den roer seg og klarner. Jeg er nok ikke veldig optimistisk

Men jeg har lært å være litt forsiktig med å dømme ølet ut fra hvordan det smaker i grønn tilstand. Denne er ikke helt som jeg helst ville hatt den nå, men den er ikke direkte vond, heller - litt ubestemmelig, egentlig. Det er vel ikke så rart, tatt i betraktning utgjæringsgraden og det at den fremdeles gjærer. Men oppførselen er unektelig i grenseland.

Jeg flasket en Irish Red der jeg har brukt den samme gjæren i dag. Klar og fin og rein i smaken, og 77% utgjæring med 67 grader i mesken. Så OK, denne gjæren er rimelig potent. virker det som. Det er von i hangande snøre, som han sa, mannen.

Finn, ser du brygger mye britisk øl, Samme som meg. Den Irske røde du tappet nå, vil du dele oppskriften med meg? Har enda ikke fått en jeg kan stå 100% inne for smak og typemessig. Har slurry av 004 stående jeg skulle få brukt...
 
Finn, ser du brygger mye britisk øl, Samme som meg. Den Irske røde du tappet nå, vil du dele oppskriften med meg? Har enda ikke fått en jeg kan stå 100% inne for smak og typemessig. Har slurry av 004 stående jeg skulle få brukt...

Hjertens gjerne:). Denne er til 26 liter ferdig øl på ca.5,5%. IBU 28. Preboil: 34 liter 1.042, OG 1.053, FG 1.012 med 77% utgjæring.
Jeg hadde beregnet den til 5%, så den blir tørrere og sterkere enn jeg hadde tenkt. Jeg ville egentlig ha en liten anelse sødme - som vel ikke er typeriktig, men jeg har hatt det i en tidligere utgave, som mange med meg mente var veldig god. Jeg har ikke beregnet SRM/EBC, men den blir ganske mørk; vakkert dyp rød, vil jeg karakterisere den som.

Malt
3,8 kg Maris Otter Pale
675 gr Carared 50
225 gr Caramalt 30
225 gr havregryn
180 gr Victory 50
200 gr Roasted Barley
135 gr Caramber 70
90 gr Dark Crystal
90 gr Extra Special
= 5,6 kg
Humle
15 gr Simcoe ved 60
5 gr Simcoe ved 15
30 gr East Kent Goldings ved 15
IBU 28
Gjær
wlp004

Innmesk på 40, så 60 min på 67 og 60 min på 71, og til slutt utmesk på 77. Batch sparging, to omganger. 28 liter i første omgang, 13 liter i andre.

Dette er forresten den opprinnelige utgaven, som var det tredje ølet jeg lagde, og som jeg har bygget ut og endret ganske mye (dårlige notater, sorry):
Batch: 23 liter

Mesketid: 70 minutter
Mesketemperatur: 65 grader
Meskevann: 15 liter, strike temp. 71 grader
Gjær wlp013
Batch sparge: 23 liter, 77 grader, 20 minutter
Humle: Northern Brewer pellets 2013 (tysk) 6.07%
Centennial pellets 2013 (USA) 10.2%
Forventet OG: 1.051
Forventet FG: 1.013
Forventet alkoholstyrke: 4.9
4 kg Maris Otter Pale
1 kg Carared (50 EBC)
200 gr Special Roast 98 EBC
200 gr Victory 50 EBC

Det ble litt spesielt, litt i retning dropssmak, og det mangler roasted barley, så det er kanskje drøyt å kalle det Irish Red. Men jeg skal brygge den om igjen en gang, for det var noe ved det.
 
Takker så mye Finn! Blir å sette opp på ventelista denne. var mange malttyper jeg ikke har på lager her hjemme nå. Var en spennende maltsammensetning.
 
Det kan sikkert forenkles. Det vesentligste er carared'en, egentlig. De tre lettere karamellmaltene kan sikkert slås sammen til den. Så er det DC og ES for mørke toner. Noe annet (Special B?) kan bli like bra, og det holder sikkert med bare én. Roasted Barley med, selvfølgelig, og kanskje litt mer av den, også? Victory fordi jeg liker ristet brød. Har du biscuit er det omtrent det samme. Havre for munnfølelse. Kanskje jeg heller skulle tatt valset bygg?

Oppskriften er helt sikkert unødig rotet til, men den er nå engang blitt sånn over tid. Som utgangspunkt for å finne Oppskriften er det antakelig bedre å forenkle den. Det jeg er sikker på at jeg skal holde fast ved, er Carared - det andre er utbyttbart, med unntak for RB, selvfølgelig.

Jo, og så er jeg fornøyd med "balansen"; forholdet mellom malttypene. Og jeg liker humlene.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp