Utnyttelse %

Oddvar Demmo

Norbrygg-medlem
Hvor høy utnyttelses % kan man regne med å få. Jeg fikk med Beertools godt over 90 % på siste brygging, da med en vannmengde jeg ikke har brukt.

Jeg fikk nylig 81% i flg BeerCalc.
Det var fra 4900g pilsmalt, 300g münchnermalt og 300g carapils.
Mesket på 65 grader i 60 minutter og 67 grader i 15 minutter.
Målt OG 1.062.

Vet ikke helt hvor pålitelige disse redskapene er, men ... 

Kan det ha noe med før og etter koking å gjøre, tro? Du må altså måle OG'n FØR koking, ellers blir det feil.

Måling av OG må gjøres etter kok og kjøling, ellers vil det bli feil i forhold til fordampning.
Du kan godt måle SG tidligere for å beregne utbyttet, det kan også være lurt for å finne ut om du må tilsette noe maltekstrakt for å nå target, eller tynne den ut med vann før kjøling.

du bør ikke måle rett etter tapping, men vente til det har kommet til en rullende kok.
Vørteren har nemlig ikke blandet seg skikkelig etter sil.
Har selv opplevd å få veldig varierende resultater når jeg har målt før kok.

Og husk på temperaturen når du måler ... 20 ºC.

Skal du si noe om utbyttet må du altså måle FØR koking - og ja, da heter det SG, ikke OG. Riktig det.

Vørteren må selvsagt være godt blandet før du tar prøven.

Du kan jo godt regne ut utbyttet etter kok.

For å regne ut utnyttelsen deler man bare (Utbyttet) på (potensielt utbytte)

SGmalt er det man får ved å meske 1pound malt i 1gallon vann ved 100% utbytte.
SGmalt ligger normalt rundt 1.036 for vanlig malt.

Formelen for   Potensielt Utbytte = (SGmalt * 8,3333 * mengde i kilo)/vørtervolum
(det er her du kan bestemme hvor du skal måle utbyttet fra. Setter du inn vørtervolum før kok, må du måle SG fra før kok også. Men fører du inn vørtervolumet etter kok og kjøl, kan du benytte OG til Utbytte)

hvis du har 25l vørter på 1.045 (uavhengig av om når det er målt) å benyttet deg av 5kg malt

Potensielt utbytte = (36 * 8.3333 * 5) / 25 = 60

45 / 60 = 0.75

Dermed har du ett utbytte på 75%

Steinarja skrev:
Du kan jo godt regne ut utbyttet etter kok.

For å regne ut utnyttelsen deler man bare (Utbyttet) på (potensielt utbytte)

SGmalt er det man får ved å meske 1pound malt i 1gallon vann ved 100% utbytte.
SGmalt ligger normalt rundt 1.036 for vanlig malt.

Formelen for   Potensielt Utbytte = (SGmalt * 8,3333 * mengde i kilo)/vørtervolum
(det er her du kan bestemme hvor du skal måle utbyttet fra. Setter du inn vørtervolum før kok, må du måle SG fra før kok også. Men fører du inn vørtervolumet etter kok og kjøl, kan du benytte OG til Utbytte)

hvis du har 25l vørter på 1.045 (uavhengig av om når det er målt) å benyttet deg av 5kg malt

Potensielt utbytte = (36 * 8.3333 * 5) / 25 = 60

45 / 60 = 0.75

Dermed har du ett utbytte på 75%

Dette gir meg 93 % utnyttelse, Beertools gir meg 96 % utnyttelse, jeg synes det høres mye ut,
15 kg pils og ,8 kg hvetemalt, 1,5-2 timer mesking, 80 liter med OG 1055.
Alt ellers er skjekket.

Tilbake
Topp