Utregning av alkoholprosent

Hei,

har forsøkt å brygge Duvel-klone, og alt ser lovende ut etter flasking i dag. Jeg er bare noe usikker på hvor sterk den egentlig ble.

Jeg brygget så jeg hadde 17 liter i gjæringskaret, med OG 1049. Deretter satte jeg den til gjæring i tre dager, hvor den gjæret kraftig. Når den begynte å roe seg ned, tilsatte jeg 1.6 kg kandis-sukker oppløst i tre liter vann, så jeg hadde 20 liter i bøtta. Denne gjæret i ytterligere seks dager før den roet seg. Når jeg flasket i dag, hadde jeg en FG på 1006.
Er redd dette ble veldig sterkt. Noen som kan hjelpe meg med utregningen?

BeerTools sier 8,8%, kommer litt ann på om du hadde i en vann og sukker blanding på 3 liter eller om du hadde i 3 liter vann  og 1,6 kg sukker.

Når han skriver han gikk fra 17 liter i bøtta, til 20 liter, så er det nok totalt 3 liter med vann/sukker totalt det er snakk om  :yes:

Eller at han har brukt 3 liter vann og 1,6 kg sukker som han sier og har 21 liter  :)
Men fremdeles tror jeg det er over 8 %

Hei, takk for svarene. Målet var å havne på rundt 8.5%
Jeg hadde i tre liter vann, pluss 1.6 kg sukker, så det var nok noe over 20 liter i bøtta..

Alt etter hvordan man setter opp igrediensene (vi har jo ingen data på mengder) så får jeg nå 7,69 eller 8,09 %, Beertools tar ikke hensyn til at volumet øker når sukker tilsettes.

Tilbake
Topp