Utvikling av tørrhumlet øl over tid

GuttØrn

Norbrygg-medlem
I dag tok eg den syndige gleden å smake på en tørrhumlet IPA etter bare  12 dager karbonering/lagring. Litt flatt (som forventet) men en veldig god smak.

Det enere e har å utsette på er at humlesmaken kanskje var litt skarp. Noen eksperter som vet hvordan den vil utvikle seg over tid? Vil den beholde den friske/skarpe smaken av Humle? Eller bør e drikke den så fort som fy før den blir tam?

Litt enkle ting om oppskriften om det hjelper:
Og: 56
Fg: 8
Og tørrhumlet m 1g/l cascade og chinoock

Hvor mye humle har du brukt til tørrhumlingen? Hva legger du i skarp? Jeg er selv IPA-entusiast! Jeg vil bare si at mange av bryggene mine kan ha en litt "sviende" smak i starten. Dette vil, etter min erfaring, jevne seg ut ved lagring på flaske. øl som er humlet mye vil ofte jevne ut smaken så den blir mer balansert over tid. Problemet er at noe av humlesmaken kan forsvinne over tid. et skikkelig paradoks  :yes: Nå har jeg ikke peiling på hva ølen din smaker eller hvordan oppskrift du har brukt, men jevnt over er hvertfall dette mine erfaringer.

Hadde i 1g pr liter av både cascade og chinoock.
Høres ut som om e bare kan glede meg;) tok en flaske i går og var alt litt mildere:) men fortsatt tydelig humlesmak:)

Tilbake
Topp