• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Vakuumanlegg for bjørkesafttapping til salgs. SOLGT.

roba

 
Vakuum anlegg for bjørkesafttapping til salgs.
Tappet i vår 70 liter på 48 timer av 2 bjørker på 33 cm i diameter med 4 spouts.

Anlegget består av:
- Ombygd varmtvannsbereder på 100 liter for oppsamling av saft, med stativ
- Kompressor fra kjøleskap for vakuum
- Vakuummåler, nødvendige slanger og koblinger
- Ca. 150 meter lateral line 5/16" (tappelinje kjøpt fra leverandør i USA)
- Ca. 20 tappeplugger, skjøter og konnektorer (koblingsdeler kjøpt fra leverandør i USA)
- 5/16" trebor
- 2 engelske bøker om Maple og bjørkesaft-tapping med vakuumanlegg

Samt den opparbeidede kunnskap og erfaring jeg har skrevet ned på papir.

ANLEGGET ER SOLGT.

Send gjerne PM.
 

Vedlegg

  • bilde1.JPG
    bilde1.JPG
    113,3 KB · Sett: 459
  • bilde2.JPG
    bilde2.JPG
    320 KB · Sett: 475
  • bilde3.JPG
    bilde3.JPG
    50,3 KB · Sett: 463
Hvis du mener det er for dyrt så er det kanskje det.
Fraktomkostningene på utstyret fra USA var høyere enn hva selve utstyret kostet.
Det var også kostnader i forbindelse med tank, stativ og rørleggerdeler.

Uansett så er det bare å komme med et bud, så får vi se ;)
 
Neida, bare jeg som fjaser. Er en stor Donald fan, og i en gammel Carl Barks episode jukser Onkel Skrue i en lønnesirup konkurranse ved å bruke en maskin. Beklager for avsporingen, men tråden fikk ihvertfall en bump.
 
Ja, jeg brygget et par ganger på bjørkesaft i vår uten at jeg fikk frem det jeg ønsket av smak. Bjørkesaft gir lite smak men kan være med som et bidrag til (spesielle) oppskrifter. Det går jo an å supplere med friske granskudd, honning etc. hvis man ønsker et øl med egne eller lokale ingredienser.
Vet også om andre som lager øl av bjørkesaft men har ikke hatt anledning til å smake disse.
 
mikslen skrev:
Neida, bare jeg som fjaser. Er en stor Donald fan, og i en gammel Carl Barks episode jukser Onkel Skrue i en lønnesirup konkurranse ved å bruke en maskin. Beklager for avsporingen, men tråden fikk ihvertfall en bump.

En bump - og en redusert pris :)
 
roba skrev:
Ja, jeg brygget et par ganger på bjørkesaft i vår uten at jeg fikk frem det jeg ønsket av smak. Bjørkesaft gir lite smak men kan være med som et bidrag til (spesielle) oppskrifter. Det går jo an å supplere med friske granskudd, honning etc. hvis man ønsker et øl med egne eller lokale ingredienser.
Vet også om andre som lager øl av bjørkesaft men har ikke hatt anledning til å smake disse.
Saft fra bjørkeavkok er i hvert fall god tørsteslukker om sommeren ;)
 
magne1972 skrev:
Hva er fordelen med vacuumtapping fremfor vanlig høsting av sevje?

Vakuum ved tapping øker effektiviteten med ca. 70%. Det er viktig når man skal tappe større mengder fordi bjørkesaft har dårlig holdbarhet ved temperaturer over 5,5 grader. I kjøleskap kan den oppbevares ca. en uke etter tapping.
 
Tilbake
Topp