Valg av maltmølle

Jeg hadde en Barley Crusher. Av og til, egentlig ganske ofte sluret bare kvernen og greide ikke å mate inn malt. Måtte da reversere litt så kom den. Skjedde oftest med mye hvete.
Oppgrderte til Mashmaster og denne har tvangsdrift på begge rullene pluss gode låse/stilleskruer med god markering. Er storfornøyd så langt. Har også større diameter på valsene.
 
Coronaen funker helt greit, litt vanskelig å finjustere er den. Har også opplevd at den vandrer i justeringen under arbeid. 4 kg går på 15 minutter med muskeldrift.
 
Jeg hadde en Barley Crusher. Av og til, egentlig ganske ofte sluret bare kvernen og greide ikke å mate inn malt. Måtte da reversere litt så kom den. Skjedde oftest med mye hvete.
Oppgrderte til Mashmaster og denne har tvangsdrift på begge rullene pluss gode låse/stilleskruer med god markering. Er storfornøyd så langt. Har også større diameter på valsene.
Kunne ikke vært mer enig. Mashmaster puts the k in kwality!

Sent fra min HTC One X via Tapatalk
 
Blir nok drill foreløpig. Blir kanskje motor med utveksling etter hvert. Men mølla blir da inn i hel.... tung.
Hva bruker du Bård?
 
uploadfromtaptalk1435874961635.jpg
En motor fra 1930, en bøtte, hjemmebygget trekasse, remskive og et lagerhus fra Jula.
uploadfromtaptalk1435875062155.jpg
Lagerhuset passer på at det ikke blir drag i kobberlagrene.
uploadfromtaptalk1435875106471.jpg
Gammel stålbøtte med en slisse i bunnen
uploadfromtaptalk1435875190510.jpg
For ikke å glemme den skjønne havfruen.
 
Hva tror dere om de nye møllene bryggeland har fått inn?

http://bryggeland.no/maltmolle-2-valser.html

Ligner på brewferm mølla bare på slengt en egen logo. Hvis det er den så er den helt grei og jeg bruker den selv . Kostet under 1000 lappen for et år siden ( betalte 790,-) men nå ligger den på 12-1400,- i det fleste nettbutikker

Eksempel:

http://www.hobbybryggeren.no/index.php/brewferm-molle-p-159
http://www.olbrygging.no/products/maltmoll

Easybrew
 
Er det noen som kjører med MattMill Kompakt? Virker jo ganske genialt med så store valser.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har fått kjørt 14 kg malt, men ikke fått brygget med det. Skulle ha laget to batcher à 60 liter igår, men ble bare en. Dunkel. Får se om jeg kjører batch 2 etter et par dykkejobber idag.
 
Mashmaster! Hvis han selger fremdeles. Fantastisk kvalitet. Ikke antydning til slitasje etter snart 4 tonn malt.

Sent fra min HTC One X via Tapatalk

Har en Mashmaster som jeg plages mye med. Elendig kapasitet og det blir bare mel som kommer ut, har prøvd åpning mellom 1,2 og 1,8mm. Effektiviteten på Speidel sank fra over 80% til rett over 50%. Alt for lite serratering på valsene som gjør at de ikke tar tak i kornet.
Fikk tilsendt en ny valse gratis av den nye typen, uten serratering men med spor. Monterte i dag men har ikke testet enda.
Håper dette blir bra og det sier andre forum at det blir. Husk at dette er den eneste maltmøllen med tvangsdrift av begge rullene.
 
Har hatt samme problem. Virker på 1,5mm, men bare spinner på 1,2. Sendte de en mail og får tilsendt nye ruller.
 
Noen som vet hvor man kan få kjøpt nye valser til maltmølle? Jeg har en barley crusher som sliter veldig med å få tak på maltet. Jeg er nødt til å male i to omganger, først på full åpning og så stille finere, men den glipper stadig oftere i andre omgang.
 
Tilbake
Topp