Valgets kval - mesking gikk ikke etter planen

Jeg tenkte å brygge i går, men opplevde for første gang "stucked mash", og så rant tida helt fra meg så det ble ikke så jeg kom så veldig mye lengre..
Planen var hele tida å koke i to kjeler da jeg ikke har fått tak i en skikkelig stor en enda (har 36+25l).

I den største kjelen har jeg omlag 33 liter med SG 1.070 som forsåvidt er helt grei sett bort ifra at den ikke er så veldig klar.
Denne satte jeg rett på gassbrenneren mens jeg skylte ut resten. Kom så langt at det kokte, og så var det rett og slett ikke tid til mer, så den ble satt til sides. (Står utendørs i minusgrader nå, regner med det går greit frem til i morgen. Det er igrunnen en forutsetning for denne tråden :) )

I den minste kjelen har jeg ett sted mellom 15 og 20 liter som jeg ikke vet SG på, men jeg er en smule bekymret for at jeg holdt på litt for lenge slik at SG ble for lav, og muligens litt vel høy temperatur på slutten der så tanniner kan vel også være tilstede her...
Det jeg vet med sikkerhet er at jeg så 1.010 på hydrometeret mot slutten, men vet ikke temperatur i den da (helt sikkert godt over 50c), og jeg antar at den var enda lavere på slutten.
Om jeg er riktig så heldig satte jeg tilsides den siste prøven jeg tok ut, og da har jeg i tilfelle SG målt helt på slutten av skyllinga. (Bor og brygger dessverre ikke på samme sted, så har ikke mulighet for å kontrollere akkurat nå.)

Spørsmålet blir vel følgende:
Skal jeg forkaste den minste kjelen og gå for et mye kraftigere øl enn jeg hadde planlagt? (Har verken spesielt lyst på eller bruk for enda mer av så sterk øl nå da beholdningen ellers er av det sterke slaget).
Risikerer jeg mye ved å koke den minste kjelen og mikse alt i gjæringstanken? Er det i tilfelle noe jeg kan teste ut over SG?

Andre forslag mottas med takk :)

Til info så var planen i utgangspunktet ca 35 liter IPA med ca 6,5% abv.
Brukte 7kg Pale malt, 500g rug og 200g crystal. Har fått en fantastisk effektivitet, men det er vel gjerne slik det er med stucked mash?
 
Tilbake
Topp