Vann og øltyper

Denne kunne kanskje stått et annet sted. Men også her vel... Jeg har forstått det slik at hardt vann, fortrinnsvis med mye kalsiumsulfat, er gunstig for relativt lyse ølslag som IPA. Det stemmer også med vannkvaliteten i historiske IPA-byer som Burton og Edinburgh. Så vidt jeg skjønner gjør dette innslaget at mindre farge trekkes ut av maltet, det blir gunstig for ph og bidrar til flokkulering, som vel er et hakk viktigere i lyst enn i mørkt brygg. Samtidig har jeg hørt at bløtt vann er bra for pils. Men det er jo også et lyst øl! Men det er selvfølgelig undergjært i motsetning til IPA-en. Ligger forklaringen her? Er det noen som har kjennskap til dette - evt om opplysningene mine stemmer?
 
Nei, undergjæring har ikke noe å si. Artikkelen om vann på underforumet for medlemmer av Norbrygg kan være nyttig lesning. Saken er at lys malt ikke gir like sur vørter som brent malt, så lyse øl trenger mindre karbonat, som gir høyere pH. Sulfatet som brukes i IPA er mer en smaksjustering som har vist seg vellykket i sterkt humlede øl, mens litt kalsium er godt for gjæren uansett om du brygger pils eller noe annet. Også pils kan ha godt av litt CaCl2 og CaSO4, altså.
 
Tilbake
Topp