Vannanalyse

ToreT

Norbrygg-medlem
Vyrde forsamling,

Eg har fått tak i vann analyse frå Ølen vassverk. Det einaste av interesse på den er Calcium innhold på 6 ppm og 0.21 mMol/l Alkalitet. Kan denne alkaliteten reknes om til total hardhet CaCo3? Eller?

Skål

Tore
 
Det er ikke så viktig hva den totale hardheten er, det er alkaliniteten som betyr noe. Ved normale pH-verdier, vil det stort sett være HCO3 som gir alkalinitet, og hvis jeg ikke tar fullstendig feil, vil 0,21 mMol/l da tilsvare omtrent 13 ppm (ett mol HCO3- er ca 61 g).
 
Takk,

Dette betyr at eg har tilnærmet destillert vatn. Planlegger nå å brygge ein Belgian Pale Ale etter oppskrift fra Brewing classic styles. Såg frå vannjusteringsskjemaet ditt Gahr at det ikkje skulle justeres vatn for denne øl typen, men eg ønsker å auke calcium innholdet til 50 ppm for å få sunn gjæring. Har til rådighet calsiumsulfat og calsiumkarbonat, trur eg vil bruke calsiumsulfat då det løyser seg best i vatn. I følge promash så skal eg tilsette 11 gram for å få 50 ppm calsium. Brygger 42 liter og rekner med at det ligg igjen 10l i mesk altså beregner eg mengden calsiumsulfat ut frå 52liter, stemmer dette?


Skål

Tore
 
ToreT skrev:
Takk,

Dette betyr at eg har tilnærmet destillert vatn. Planlegger nå å brygge ein Belgian Pale Ale etter oppskrift fra Brewing classic styles. Såg frå vannjusteringsskjemaet ditt Gahr at det ikkje skulle justeres vatn for denne øl typen, men eg ønsker å auke calcium innholdet til 50 ppm for å få sunn gjæring. Har til rådighet calsiumsulfat og calsiumkarbonat, trur eg vil bruke calsiumsulfat då det løyser seg best i vatn. I følge promash så skal eg tilsette 11 gram for å få 50 ppm calsium. Brygger 42 liter og rekner med at det ligg igjen 10l i mesk altså beregner eg mengden calsiumsulfat ut frå 52liter, stemmer dette?


Skål

Tore

På linje 10 i tabellen står det hva jeg buker i belgisk pale. I alt vannet: 1 g CaSO4, 2 g CaCl2. I tillegg: 1 g NaHCO3 per 10 l vann direkte i mesken. Med de verdiene du har i vannet, kan du fint bruke det samme som meg. Husk at dette ikke er noen fasit, bare det jeg bruker selv. Vannjusteringer er ikke det viktigste man gjør i bryggingen. Tilsettingen i mesken beregnes forresten ut fra hvor mye vann det er i mesken, ikke det totale meskevolumet.
 
Nå forstår eg.. " betyr som linjen over :laugh:. Eg bruker 30l vann til mesk og 30 liter vann til skylling. Skal då altså ha i 3g CaSO4 og 6g CaCl2 i både meskevann og skyllevann, i tillegg skal eg ha i 3g NaHCO3 (bakepulver?) i mesk? :yes:

Er eg på sporet av det nå?

Skål

Tore
 
Det ser riktig ut, bortsett fra at NaHCO3 er natriumbikarbonat (Natron, står ikke så langt unna bakepulveret:)
 
Tilbake
Topp