Vannbehandling: førsteinntrykk

cjohansen

Norbrygg-medlem
I dag har jeg smakt min første batch som hadde behandlet vann. Det var 2 batcher med Kinn Vestkyst, en brygget med vann behandlet etter Gahrs tabell, og en ikke. Dessverre rota jeg såvidt til OG, så de endte på henholdsvis 7% ABV (ubehandlet) og 7.3 % (behandlet).

I dag har jeg etter beste evne forsøkt å utføre en "triangeltest" på meg selv. Det er selvfølgelig høyst uvitenskapelig, men like fullt en artig erfaring. På morgenen i dag tok jeg to flasker og satt kaldt. De hadde merke på korken (U/B), og over merket satt jeg en bit gaffa. Ba dama om å rokkere om på flaskene mens jeg var på jobb. Er nå hjemme alene, så måtte administrere selve testen selv. Tok to glass, merket dem med A på gaffa under glasset, og to merket med B. Merket gaffaen på de to flaskene også med A og B. Skjenket to glass av hver og stokket dem så om lenge nok til at jeg ikke lengre husket hvilken som var hvilken (som sagt: uvitenskapelig).

Tok med meg tre glass og satt meg ned med penn og papir. Det er da to av én type, en av den andre. Målet med en sånn test er å se om man kan skille ut den som er annerledes av de tre. Syns de tre smakte nokså likt. Fargen var i mine øyne helt lik. Skummet var litt forskjellig, og det ene glasset hadde tydelig slappere skum enn de andre. Den eneste smaksforskjellen jeg kunne notere meg var at den med litt mindre skum fremstod som litt skarpere på noe vis. De to andre glassene var litt smoothere.

Ut fra dette singlet jeg da ut det ene glasset, og mente for meg selv at det måtte være den med behandlet vann. Dette fordi jeg visste at den hadde høyere ABV, og tenkte det kunne forklare den noe skarpere smaken. Rev av teipbiter og fant til min store overraskelse at jeg hadde singlet ut riktig øl, men at jeg tok feil i at den "skarpe" varianten var den med behandlet vann.

Så: i dette utrolig uvitenskapelige lille eksperimentet opplevde jeg det som at den samme IPA-en brygget med behandlet vann opplevdes rundere og smoothere enn den med ubehandlet vann.

Vet ikke hvor verdifullt dette er, men syns ihvertfall det var en morsom øvelse. Hadde vært enda morsommere å gjennomføre skikkelig blindt, og med noen andre.

Andre som har testet behandlet vs ubehandlet vann og gjort seg noen tanker?

I dag har jeg smakt min første batch som hadde behandlet vann. Det var 2 batcher med Kinn Vestkyst, en brygget med vann behandlet etter Gahrs tabell, og en ikke. Dessverre rota jeg såvidt til OG, så de endte på henholdsvis 7% ABV (ubehandlet) og 7.3 % (behandlet).

Hvor er vannbehandlingstabellen tilgjengelig?

Det kan ta noen dager såvidt meg bekjent, hvis ikke kan man sende en mail så ordner det seg nok! Den som venter på noe godt...

Tilbake
Topp