Vanne ut IPA under/etter gjæring?

Holder på med å brygge en IPA (Nøgne Ø sett) der det ferdige volumet ble på 17L istedet for de 25L som oppskriften sier. Dette hadde nok å gjøre med litt for kort skylling.

Men jeg er bekymret for at det ferdige ølet vil bli for bittert, da samme humlemengde ble brukt som for 25l. OG var 1.076, som er bare litt over oppskriften som sa .74.
ABV skal bli ca 7%. Litt lavere alkoholprosent er ingen stor ulempe, men ønsker ikke for kraftig humlesmak ala dobbel IPA.

Tanken er å vanne ut brygget med et par liter vann ihvertfall, men er i tvil om det er best å gjøre dette nå mens gjæring pågår (SG 1.021) eller etter gjæringen er helt ferdig. Vil tro det kan bli litt søtere hvis det vannes ut nå, da gjæringen muligens stopper litt tidligere.

Er det noen som har prøvd og har noen anbefalinger?

Takker og bukker for svar!

Øk mengden vann når du, etter at gjæringen er ferdig, skal tilsette sukker for karbonering. Om du bruker 1 dl. eller 2-3 liter kokt vann (eller mer) spiller ingen rolle. Sukkermengden er den samme 6 gr. pr liter ferdig øl. Huske å regne med det nye vannet du tilsetter når du beregner volumet ferdig øl. Jeg har vannet ut øl fra 10 % til 5 % på denne måte.

Det er nok et godt tips! Skal nok gjøre det.

Har til nå bare brukt carbonation drops, er litt redd for flaskerakettorama hvis sukkeret blir ujevnt fordelt. Rører du noe når du tilsetter sukkerlake?
Eller noen dårlige rakettopplevelser?

Dersom du bruker 3 liter til sukkertilsetningen, trenger du ikke være så redd for det. Det er mer risikabelt dersom du bruker 0,1 liter :)

Jeg tilsatt 3 liter vann til en brygg som var på 21 liter, som hadde stått kun to døgn og gjæret ned fra 1068 til 1020, målte etter "utvanning" til 1017. Kan dette ødelegge den videre gjæringen ? Vannet var selvsagt kokt og nedkjølt, og tilsatt i forbindelse med omstikking til nytt gjærkar. Var veldig mye "slam" , dvs gjærslam og rester av malt som lå i karet, så derfor ville jeg stikke om. Jeg var veldig nøye med å ikke få oksygen inn i ølet. Tilsatt vannet først i det nye karret og tilsatt ølet fra det andre.

Tilbake
Topp