Vannjustering i Norsk Pils?

Hei,

jeg er helt fersk, har ikke brygget noe som helst enda, men jeg har blitt helt besatt av tanken på å lage mitt eget øl. Jeg leser manisk alt jeg kommer over, og blir mer og mer ivrig jo mer jeg leser... jeg får knapt nok sove.

Jeg ønsker at mitt første brygg skal være en real Norsk Pils. Jeg har vel egentlig forstått det slik at dette ikke er verdens enkleste brygg, samt at de med mer velutviklede ganer en meg selv mener at jeg heller burde brygge noe helt annet. Men, det er Pils det går i i min vennekrets (i hvertfall intil videre), og jeg har ikke vom til å bælme hundrevis av liter med Ale alene. Og, skepsisen vil nok være stor nok til å få noen til å drikke min egen Pils, om jeg ikke skal også frelse dem til å drikke et helt annet type øl.

Jeg liker også en utfordring, og er utolmodig - jeg ønsker derfor å hoppe over alt som er av ekstrakter og ølsett og ta kværna fatt. Og, når jeg etter n'te forsøk har lykkes med en akseptabel Pils, ja da står andre øltyper for tur.

Alle sier at dette med brygging er plankekjøring - ser ikke helt sammenhengen, men plankekjøring er jo en smal sak, og jeg antar derfor at ølbrygging også må være det. Men, når jeg begynner å lese om vannjustering - ja da begynner jeg å få vondt i hodet - kjenner meg nesten bakfull på dårlig hjemmebrygget øl, og det enda jeg ikke har drukket så mye som en skvett av det hittil ubryggede ølet enda. Og, jeg leser også at med Pils så skal det så lite til før feil verdier i vannet gir stort utslag. Og hva menes med stort utslag? Snakker vi her som om katta pissa i brygget, eller mer som knapt merkbar for en amatør? Og her ligger mitt spørsmål. Hvor viktig vil det egentlig være å justere vannet for meg om jeg ønsker å oppnå en Pils jeg og mine venner vil synes er god?

Jeg bor forøvrig på Slependen (Bærum), nær grensen til Asker. Jeg har ingen peiling på hva slags øl dette vannet egner seg mer eller mindre dårlig/bra til, og eventuellt hvilke justeringer jeg bør gjøre, hva jeg eventuelt bør justere med, og hvordan jeg eventuelt tar rede på hva vannet har for mye/lite av. Hva gjelder vann deler jeg det selv inn i to kategorier: godt og vondt. Når folk deler vann inn i bløtt og hardt tenker jeg is og flytende... hva ellers liksom??? (litt fleip, men illustrerer hvilken novice jeg er). Men kanskje noen her kjenner litt til vannforholdene her på mine trakter????

Alle hjelp som kan gjøre meg i stand til å lage en god Pils mottas med glede.

Pils er noe av det som godt kan brygges de fleste steder i Norge uten noen vannjustering. Mye av vannet i Norge er nemlig nokså likt det i Pilsen.
Vet ikke hvordan det er i Bærum, men her på Nøtterøy blir det i alle fall super pils uten noen vannjustering.

Som nybegynner er dette uansett noe av det siste jeg ville brydd meg med.

Renslighet, renslighet, renslighet, riktig mesketemperatur og god gjær/gjærbehandling er mye viktigere.

Med renslighet mener jeg primært renslighet etter at vørteren er ferdig kokt, samt i forbindelse med all behandling av gjær.

Skal du ha en god, norsk pils så kan jeg anbefale joques' "Bragepils".

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,255.msg1042.html#msg1042
Du kan godt bruke enkel infusjonsmesk på 65-66 grader og en annen lagergjær om du ønsker det.

Du vil helt sikkert kunne brygge en god pilsner, selv ved første forsøk. Selv om denne første pilsner kanskje ikke helt tilsvarer dine forventninger.

Jeg ville si: kjør et så enkelt opplegg som mulig. Bruk én type malt (lager malt, samme hvilken produsent), én (eller evt 2) type humle (Saaz, evt Hallertauer, Spalt eller noe annet tysk). Sørg også for en god del lagergjær, det trenger du uten videre. Eventuelt så kan du prøve deg med Saf-lager (tørrgjær), bare bruk mer enn nok så gjærer det fint. Ettstegsmesking vil også gjøre jobben. Ikke for varmt, for da blir det altfor søtt. Prøv å kjøre 64-65 grader under meskingen.

Så må man jo kjøle ned vørteren fort til ca 10 grader. Sørg for å ha et rom i huset som holder ca den temperaturen, helst ikke mer enn 12-13 grader, og ikke under 8.  Der kan vørtere din gjæres til øl.

Når det gjelder klarhet, så vil du trolig få et øl som ikke er fullt så klart som det du får kjøpt. Etter flasking og ettergjæring må flaskene stå en stund til på kjølelageret for at gjæren synker til bunns. Men dersom du tar i og kjøper corneliusfat, tappetårn og hele pakka, så kan du også kjøpe et filter og presse ølet igjennom. Da vil du få kristallklart øl uten å måtte vente i flere uker.

Vannet der du bor er helt fint til pils, du skal i grunnen kunne slippe helt fint unna å måtte tilsette ting til vannet for at ølet blir godt.

Men, vit at de flestes ganer er 'finjustert' på pils, for det drikker de fleste oftest. Lager du et annet øl, som kan være minst så godt, så vil man ikke hele tiden høre at 'Oj, det smakte litt annerledes', 'Det var fruktig øl', 'Jeg smaker at det er noe med det', osv. Mang en ale er ikke å forakte og kan faktisk være like lettdrikkelig enn en pils. Hvor mye utstyr har du kjøpt allerede og hva planlegger du å kjøpe ellers?

Som noen andre allerede antydet: det er kjekt med boken Moderne Hjemmebrygging. Hør med Espen (A. Haavardsholm) her på forumet for å få tak i den, han bor like rundt hjørnet til deg. ;D

Eduard skrev:
Hvor mye utstyr har du kjøpt allerede og hva planlegger du å kjøpe ellers?

Som noen andre allerede antydet: det er kjekt med boken Moderne Hjemmebrygging. Hør med Espen (A. Haavardsholm) her på forumet for å få tak i den, han bor like rundt hjørnet til deg. ;D

Hva gjelder utstyr så er jeg på "lage handleliste stadiet", og er blir sikkert til en egen "hjelp meg tråd". Jeg kommer nok helt sikkert ikke til å gå for ombygde varmtvannsberedere, osv. Men et enkelt oppsett med plastdunker, kjøleboks med hjemmesnekret manifoil, kokekjele med tappekran (humlegården er utsolgt for 36L med tappekran), osv - her blir det brygging på kjøkkenbenken, og med et utstyr som ikke krever en ingeniørutdanning for å snekre sammen eller som koster det hvite ut av øynene. Det ville vært kjekt om noen kunne hjelpe meg med å sette opp en komplett handleliste og hvor jeg får tak i utstyret - men som sagt, jeg tenkte at jeg skulle poste dette i en annen tråd ved en senere anledning - se først hva jeg klarer å finne ut på egen hånd uten å risikere dobbeltposting og belemre dette fantastiske miljøet med late spørsmål hvor svarene finnes rett under nesen min. Men, om noen likevel skulle melde seg frivillig ville jeg blitt veldig glad...

Boken Moderne Hjemmebrygging ble bestilt hos bokkilden for noen dager siden, og i mellomtiden koser jeg meg med dette forumet og "howtobrew.com" by John Palmer - som forøvrig virker som en fornuftig kar.

Ellers synes jeg innspillene dine var meget gode - spesielt det du sa om at Pils er det det knyttes størst forventninger til - dette har jeg faktisk ikke tenkt så mye på. Ellers godt å høre at vannjustering er noe jeg kan ta inn i skolen på et senere tidspunkt. Hva gjelder å lagre pilsen lenge ser jeg ikke på som noe problem - ja da er det bare å lage tre ganger så mye og glede seg over at den neste flasken vil smake enda bedre enn den forrige?

Jeg er forøvrig helt lamslått over all den kunnskapen som finnes her - jeg ante ikke at det var så mye å vite om øl, og at det faktisk fantes så mange mennesker som vet så mye. Hva gjelder øl, så forstår jeg at det her inne finnes en bråte med mennesker som lærer seg mer og mer om mindre og mindre til de slutt kan alt om ingenting - ekte guruer. Tenk om jeg en dag kan skilte med det? En ting av gangen kanskje?

Vil bare understreke det Eduard sier om enkelhet. Det enkleste er ofte det beste, og særlig for en nybegynner. Det blir fort mye nok å holde styr på likevel.

Det som kan være litt ekstra vanskelig med lager/pils, er å få gjæringen fint i gang. En mulighet er å starte gjæringen ved 16-17 grader under jevnlig risting på bøtta, for så å sette den kaldt; en annen er å lage en stor forkultur/starter, evt bruke flere pakker gjær.
En tredje ting du kan tenke på, er å planlegge flere brygg på rappen, f.eks med et par ukers mellomrom, og bare helle den nye, avkjølte vørteren direkte over gjærkaka som ligger igjen i bøtta etter forrige brygg. Da kan gjæringen meget enkelt startes helt kaldt. Husk at renslighet er uhyre viktig for ikke å forurense denne gjærkaka under tappingen av det foregående brygget.

Gjærnæringssalt er også veldig nyttig for å få gjæringen fort i gang. Dette hjelper gjæren med å formere seg, noe den er nødt til om du ikke lager en dertil egnet (stor)
forkultur, evt bruker mange pakker gjær.

Jeg bruker forresten en bryggerbøtte med lokk uten hull til gjærlåsen for å kunne riste bøtta kraftig og jevnlig til gjæringen kommer i gang (man ser at lokket begynner å bule). Ristingen gjør at oksygen kommer inn i vørteren, noe som igjen hjelper gjærcellene å formere seg.

Når gjæringen så er kommet i gang, er det VELDIG viktig å holde lav nok temperatur. Ellers blir det kanskje godt øl, men ikke pils.

I vinter har jeg gjæret to brygg med det nydeligste, lyse lagerøl (gulløl/eksport) ved ca 2 ºC (med gjæra WLP833).

Når det gjelder oppskrift, så ville jeg også gått for en meget enkel oppskrift, f.eks som denne (til 25 liter ferdig vørter):

4800 g pilsner/lagermalt
200g Carapils (for skumfasthet)

Mesketemp 66 ºC i 75 minutter / 2.5-3 liter vann pr kg malt

70 gram    Saaz  4 % alfa  hel/pellets   koketid 60 min
35 gram    Saaz  4 % alfa  hel/pellets   koketid 15 min
25 gram    Saaz  4 % alfa  hel/pellets   koketid  1 min

1-2 ts gjærnæringssalt 15 min før kokeslutt

Så rask nedkjøling som mulig

Lagergjær etter eget ønske - min favoritt er WY 2206 men her er det smak og behag (og ikke minst hva du får tak i på det tidspunktet)

Morten Kielland skrev:
En mulighet er å starte gjæringen ved 16-17 grader under jevnlig risting på bøtta, for så å sette den kaldt;

Det er spesielt i begynnelsen av gjæringen at en for høy temperatur setter sitt preg på ølet. Jeg ville nok satset på noen grader lavere her. Ellers så kan man jo også bruke gjæren California Lager (husker ikke nummeret). Har brygget en juleøl med denne ved ca 13 grader, selv om den tåler høyere temperaturer uten at ølet blir særlig fruktig. Det ble en veldig god lager.

Oppskriven til Morten vil gi en god pils, som jeg ser det. Og det å bruke gjærkaken på nytt kan under hygieniske omstendigheter være en veldig grei måte å ha nok fersk gjær til neste brygget på, selv om jeg kanskje ville ha tatt ut gjæren fysisk og tilsatt til en ny, ren beholder med nedkjølt vørter.

Det med temperaturen som Eduard nevner er helt korrekt i teorien, men jeg har aldri merket noen større forskjell i praksis. Men så passer jeg også på "som en smed" og har en veldig kald kjeller (2-4 grader om vinteren).

En ting som jeg glemte å nevne ved gjenbruk av gjærkake/bøtte, er tappekran. Jeg har nå gått helt bort fra hevert og satt inn kraner i alle bøttene mine.

Kranen vender jeg opp-ned, setter i halv-åpen stilling, og desinfiserer med billig brandy. Andre ting (Sterkrens, klorin, etc) kan selvsagt også brukes, men smaker ikke like godt.  ;D

Heisann!

Når det gjelder utstyr for oss i startgropa kanskje du vil vurdere Stanas "alt i ett bryggeri" link: http://brygging.no/butikken.aspx?PGID=6&View=Kat koster 4950. En kompis og jeg har tilsvarende, bare at vi lagde meskekaret selv da... Og vi har hatt flere vellykkede øl, og er generellt fornøyd med konseptet.
Disse drevne karene her på forumet har kanskje noen innsigelser til den type bryggesett, men jeg syns det er veldig lettvint.

Vi skal nå bygge oss et 100 liters system basert på samme konsept. Så vi svinger igang vinkelsliperen og rapper noen gamle varmtvannstanker :)

Våre 2 første brygg gikk rett til helvete, den ene var til nød drikkbar etter et halvt år, den andre måtte vi tynne ut med vann tilsatt kullsyre...

Moralen er, ikke gi opp, dette er den perfekte hobby!

Joachim G skrev:
(...) Men, det er Pils det går i i min vennekrets (...)

Det er det nok i de fleste vennekretser - helt til man får smaken på noe ordentlig øl, nemlig hjemmebrygget øl!  :ilike:

Det kan selvfølgelig være både ale og lager.

Lykke til!

Da mottok jeg boken "Moderne Hjemmebrygging" i går kveld, og fikk ikke lagt den fra meg før jeg hadde lest meg frem til Appendix - som jeg begynner på i kveld, og gleder meg. Har nesten lest meg gjennom hele "how to Bre" av Porter også, men synes "Moderne Hjemmebrygging" var noe mer "edruelig" i forhold til lettfattelighet - den har gitt meg en mengde med svar, også hva jeg trenger på utstyrsfronten.

Men jo mer man leser, jo fler spørsmål dukker selvfølgelig opp - jeg poster disse i egne tråder.

Men jeg takker spesielt for innspillene rundt gjæring. I begynnelsen vil jeg være mer opptatt av trygghet i forhold til et godt resultat enn både arbeidsmengde og økonomi. Jeg tenker derfor at mye gjær kanskje er den tryggeste og enkleste måten - men neppe den billigste. Er dette korrekt tenkt?

mojo skrev:
Joachim G skrev:
(...) "how to Brew" av Porter

Hehe, som du selv var inne på: du HAR fått øl på hjernen.  ;D

Jeg begynner å ane et aldrig så lite gulskjær i øynene når jeg ser meg selv i speilet, og det skvulper i hodet når jeg beveger på det. Er dette normalt? Er det farlig? Er det forbigående eller krever det behandling?

Joachim G skrev:
Jeg tenker derfor at mye gjær kanskje er den tryggeste og enkleste måten - men neppe den billigste. Er dette korrekt tenkt?

Ja, det vil jeg si. Hvor mye gjær du bør benytte kan sikkert Gahr eller noen andre svare på. Jeg gidder selv aldri å regne på dette.  ;D

Og ja, hjemmebrygging er vanedannende og potensielt farlig i forhold til bl.a kvinnelige medlemmer i husstanden.  ;)

Morten Kielland skrev:
Joachim G skrev:
Jeg tenker derfor at mye gjær kanskje er den tryggeste og enkleste måten - men neppe den billigste. Er dette korrekt tenkt?

Ja, det vil jeg si. Hvor mye gjær du bør benytte kan sikkert Gahr eller noen andre svare på. Jeg gidder selv aldri å regne på dette.  ;D

Og ja, hjemmebrygging er vanedannende og potensielt farlig i forhold til bl.a kvinnelige medlemmer i husstanden.  ;)

Kan jeg bruke for mye gjær, og hva skjer i såfall da? Eller "er for mye" så mye at det åpenbart er overkill at man uansett ikke ville gjort det, som feks å benytte 10 pakker flytende gjær for 25 liter brygg. Hva er den øvre grensen for hva jeg kan benytte før det ikke lenger fører med seg noe nevneverdig positiv effekt og/eller at effekten kan bli negativ? Jeg tar gjerne litt i for å være på den sikre siden, men det er jo ikke vits å gå helt av skaftet heller.

Å bruke for mye gjær er nesten vanskelig... Det gjør stort sett alltid mer skade å bruke for lite, enn å bruke for mye. En god tommelfingerregel er følgende 0,75 mill. gjærceller per ml vørter per °P. En grad °P tilsvarer (for practical purposes) fire oechslegrader (1.004 grader SG). Det vil altså si at du vil trenge 180 mrd gjærceller til 20 liter ale med en OG på 48. Om du bruker tørrgjær (som er rimelig fersk) og du rehydrerer denne korrekt, kan du beregne at ett gram inneholder 20 mrd celler, altså vil du i eksemplet trenge 9 g gjær. Dersom du bruker flytende gjær (noe jeg vil råde deg til å bruke), blir det hele litt mer komplisert, siden flytende gjær har dårligere holdbarhet enn tørrgjær. Jamil Zainasheffs pitching rate-kalkulator er svært god å ha. Den finner du her.

Det er absolutt en fordel å lage en starter, i stedet for bare å bruke x antall gjærpakker. I starterproduksjonen vil gjæren ta til seg næring og produsere nye, friske celler, noe som gjør den bedre i stand til å gjøre jobben enn om man bare pitcer et stort lass med dårlig gjær.

Joachim G skrev:
Kan jeg bruke for mye gjær, og hva skjer i såfall da? Eller "er for mye" så mye at det åpenbart er overkill at man uansett ikke ville gjort det, som feks å benytte 10 pakker flytende gjær for 25 liter brygg. Hva er den øvre grensen for hva jeg kan benytte før det ikke lenger fører med seg noe nevneverdig positiv effekt og/eller at effekten kan bli negativ? Jeg tar gjerne litt i for å være på den sikre siden, men det er jo ikke vits å gå helt av skaftet heller.

Her ligger nok svaret på det meste av det du lurer på, nemlig Gahrs artikkel om gjær og gjærstartere: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2176.0.html

I praksis holder en enkelt pose tørrgjær fint til 30 liter vørter (=20 kr). 2 poser skader ikke. Bruker du flytende gjær som ikke er 100% fersk anbefales å lage en starter. Kan også bruke 2 eller flere pakker, men da blir det dyrt..

Rehydrer gjæren i rent vann. Kokt avkjølt vann, sterilt utstyr!

EDIT: der kom Gahr meg i forkjøpet..  Ang. Tørrgjær: Jeg fikk 1.-plassen og 3.-plassen i Lys Ale i NM 2009 med tørrgjær og maltekstrakt, så det KAN også brukes :) Gahr vant totalt sett, og jeg regner med det var fordi han benyttet flytende gjær og gjærstarter...  ;D

Det er klart at gjær er relativt dyrt, men det er uten tvil den viktigste ingrediensen rent smaksmessig. I de fleste tilfeller hvor man finner usmaker og feil med hjemmebrygg skyldes det dårlig gjærbehandling (hvis grunnen ikke er infeksjoner). Startere er selvsagt økonomisk i forhold til å kjøpe flere pakker, men det er alstå smaksmessig lurt også (om den da ikke er helt blodfersk, hvilket flytende gjær sjelden er her til lands...).

Gahr skrev:
En grad °P tilsvarer (for practical purposes) en oechslegrad (1.001 grad SG).
Fikk ikke dette helt til å stemme når jeg skulle regne. Tror han mente: 1 °P ≈ 1.004 SG.
Dvs. 0,75 * 20 * 48 / 4 = 180

Gahr har selvsagt helt rett i det han sier om starter/forkultur.

Det eneste jeg har å bemerke at omgang med gjær krever pinlig renslighet og at man kan trenge litt øvelse for å få gode rutiner på dette. Så for en nybegynner så kan flere pakker gjær være en ganske idiotsikker løsning, men altså ganske dyr, og muligens ikke fullt så velsmakende som å lage en starter. Derimot er risken for infeksjoner mindre.

Med to pakker/ampuller gjær, og 1-2 teskjeer gjærnæringssalt i vørteren mot slutten av koketiden, ville i hvert fall jeg følt meg nokså trygg på at det hele ville "ta av" ganske friskt. Særlig om vørteren ikke blir veldig kald før gjæren tilsettes (15-16 grader?). Det hele kommer vel egentlig an på hvor trygg du føler deg på dine egne renslighetsrutiner.

Noen flere tips:

Joakim Ruud setter verdensrekord i renslighet på NRK Frokost-TV:

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,490.msg2261.html#msg2261
Joakims utstyr - skikkelig low-tech (low-tech rules!!!):

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,714.msg3644.html#msg3644

Tilbake
Topp