Vannkoker med kokeplate regulator

Har ett prosjekt på gang med å sette inn ett 2200w vannkoker element i kokekaret vårt på 80l.

For å hindre at jeg brenner vørteren ved oppkoking her ønsker jeg muligheten til å regulere dette. Ser fra tidligere poster at det er mange gode alternaltiv her med regulatorer fra eBay. Men studentbrygger som jeg er, ønsker jeg hvis mulig og komme unna me "skrap" jeg kan finne i søpla.

Har noen erfraring med å bruke en eletrisk kokeplate regulator på slike varmeellement. spesifik finner jeg lite informasjon ang hvor mange volt det går i disse. Har noen kjennskap til om de går så varme under bruk at de trenger kjøling?

Noen inspill, erfaringer eller tanker?
 
Hvis det er til "vanlige" kokeplater så består disse gjerne av 2 elementer som blir koblet i serie og parallel ettersom man vrir på bryteren og dermed forskjellig effekt. Vannkokerelement er bare ett element.
 
Hvis du skal bruke en std kokeplatebryter må elementet ditt bestå av flere enkeltelementer. Det fins forskjellige brytere for forskjellig antall elementer. Har aldri studert elementene i ei kokeplate, kjenner bryterene bedre.
I prinsippet kan du få 3 trinn med 2 enkeltelementer. Brytertype vil variere om disse elementene er like eller ulike i effekt.
Tror du kommer langt enklere ut av det med å kjøpe et sett PID og SSR på ebay. Og du får langt bedre regulering. Eller om du skal bruke det kun til koking, en SSR med inngang for potmeter. Da slipper du PID'en og temp sensor.
 
Det første jeg tenker er at 80liter er jo en del. Skal du sette inn et vannkokerelement som har så liten overflate så tror jeg det svir seg fort (de mer erfaring om akkurat dette bør vel trå til her). Skal du regulere ned det elementet slik at vørteren ikke svir seg kan det være at du ser på fantastisk lang tid for oppkok.
 
Har ca samme størrelse bygg på gang. Går for 18 kW tilgjengelig, forventer å koble det opp med 9kW første test.
 
Takk for gode svar, ser ut som jeg må droppe kokeplate bryteren. Korrekt at dette kun er ett lite ellement.

Vi har allerede en induksjonsplate på 3500W som vi bruker til å koke opp vannet med nå. Problemet nå er at vi bare så vidt får kok på det, selv med grundig isolering av gryte og lokk. gjetter at vi med 500-1000w ekstra vil få den gode koken vi trenger. samt kortere oppkokingstid.

Tror du kommer langt enklere ut av det med å kjøpe et sett PID og SSR på ebay. Og du får langt bedre regulering. Eller om du skal bruke det kun til koking, en SSR med inngang for potmeter. Da slipper du PID'en og temp sensor.

Vi skal kun bruke dette til å oppkok og til å holde god kok, så jeg skal jakte på noe SSR regulatorer. Noen ideer på gamle aperater jeg kan plukke dette fra om jeg jakter litt i el-returen rundt omkring? Finner jeg ingenting så er ikke 100kr på ebay så mye å gå ut med. Men prosjektet med å bygge, demotere og jakte etter deler er jo gøy det også :)

Vi bruker forøvrig PID sammen med ett 800w (kaffetrakter) element til å holde stabil temperatur og sirkulasjon i meske gryten. Ønsker derimot ikke å få kok og høyere trykk inne i dette systemet med pumpe og varmerør.
 
Tror jeg ville prøvd å direktekoble elementet om det bare er for å hjelpe til med oppvarming og å holde kok. Ikke sikkert du trenger å regulere.
 
Tilbake
Topp