Vannkvalitet i Bergen

Jeg sendte en forespørsel til Bergen Vann for å høre hvorfor vannet fra Risnes er så ulikt vannet fra de endre vannbehandlingsanleggene i Bergen.
Brukte kontaktskjemaet på nettsidene deres og fikk svar på under 2 timer!

Det viser seg at det er måten de behandler vannet på som er utslagsgivende. Behandlingsmetoden er endret fra og med 2016, så vannet fra Risnes er nå mer likt vannet som kommer fra de andre anleggene.
DVS at tallene for Risnes fra 2015 sannsynligvis ikke er korrekt for det vannet som man faktisk får der nå!
Så utflukten til Trengereid for å hente Plzen vann kan vi nok bare glemme @bjartenataas , vi er for seint ute.

Dersom noen trenger oppdaterte verdier for Risnes for 2016 vannet, får man nok det dersom man tar kontakt. Jeg trenger ikke de tallene, så jeg tror jeg legger den ballen død for min del.


Her er det fulle svaret jeg fikk fra Bergen Vann.


Hei.

Fint at du liker oppgraderingen av hjemmesiden vår med de nye vannkvalitetsparametrene.


Ved valg av behandlingsanlegg gjøres det mange typer vurderinger og avveininger, for det finnes mange forskjellige typer vannbehandling man kan ta i bruk.

Uansett hva man velger skal imidlertid det produserte drikkevannet være trygt å drikke og ha en god brukskvalitet til normalt bruk.

Et av utvalgskriteriene er kvaliteten på råvannet, man må ha en behandlingsmetode som er optimal for det råvannet man faktisk skal behandle.

Dataene på hjemmesiden vår er fra 2015, det vil oppdateres årlig og er ment som en dokumentasjon på forholdene gjennom et helt år. Vi tar ukentlige prøver på flere av parametrene, hvilke det gjelder kan du se i kolonnen over antall prøver som er tatt.

På Risnes hadde vi i 2015 et anlegg der vannet ble klorert og UV-bestrålt. Ingen annen vannbehandling ble gjort der.

I 2016 fikk vi et nytt anlegg, et membranfilteranlegg, der vannet i tillegg til filtrering blir UV-bestrålt og vi tilsetter litt kalk. Hvis du leser på side to på nettet, så står det av et nytt anlegg ble satt i drift i 2016.

Vannkvaliteten i 2016 er derfor mer lik de andre behandlingsanleggene, og dette vil komme fram i oppdateringen etter nyttår.


Dersom du har behov for å vite om vannkvaliteten ut fra Risnes spesielt, så får du si fra.
 
Sist redigert:
Er Magnesium for Svartediket så lavt at det må ansees for å være 0?
Hardheten fant jeg oppgitt til 2 dH og prøvde å kalkulere Mg men fant ikke ut av dette...

Kanskje noen kan hjelpe med ett spørsmål til;
Ved bruk av kalkuleringsprogram for vannjustering, i mitt tilfelle EZ Water Calculator Spreadsheet, er det lagt inn default verdi for pHen på springvannet?
Logikken sier meg at denne verdien har betydning for hvor pH i mesken havner.
 
Er Magnesium for Svartediket så lavt at det må ansees for å være 0?
Hardheten fant jeg oppgitt til 2 dH og prøvde å kalkulere Mg men fant ikke ut av dette...

Kanskje noen kan hjelpe med ett spørsmål til;
Ved bruk av kalkuleringsprogram for vannjustering, i mitt tilfelle EZ Water Calculator Spreadsheet, er det lagt inn default verdi for pHen på springvannet?
Logikken sier meg at denne verdien har betydning for hvor pH i mesken havner.

Dersom du ser på side 2 i vannrapporten for Svartediket, står det: "Innholdet av magnesium er meget lavt." Så du kan regne den som 0.
pH står også oppgitt på side 2, med snittverdi på 8,2.

Innhold av HC03 har større betydning for pH i mesken, enn pH på vannet.
Masse teori rundt dette, men det leter du og mr. Google frem sammen ;-)
 
Mangel på magnesium er ellers antatt forbundet med benskjørhet, så om du justerer vannet ditt med magnesium-salter, kan du regne ølet ditt som kosttilskudd.
Øl inneholder normalt over 70mg magnesium pr. liter selv om du ikke tilsetter noe i vannet, lett å glemme at kornet bidrar med mange vitaminer og mineraler. Øl i moderate mengder er fine greier.
 
Jeg ser at mitt vann (Laksevåg) står oppgitt som Espeland/Svartediket. Hva betyr det? Får jeg en blanding? I så fall blir det ikke så lett å beregne noe som helst.
 
Noen vannverk bytter forsyning med årstidene, det kan være det. Send en mail til vannverket og hør.
 
Verdiene for 2016 er lagt ut på bergenvann.com/vann/vannkvalitet/ (for lenge siden, men jeg legger de ut her så vi har historikk).
Jeg har hentet ut tallene som er interessante for oss bryggere.

Espeland
------------------------
Klorid (Cl) mg/l 3,74
Natrium (Na) mg/l 2,68
Sulfat (SO4) mg/l 1,08
Kalsium (Ca) mg/l 15,2
HCO3 mg/l 43
pH 7,6

Jordalsvannet
-------------------------
Klorid (Cl) mg/l 13,30
Natrium (Na) mg/l 7,01
Sulfat (SO4) mg/l 10,88
Kalsium (Ca) mg/l 20,8
HCO3 mg/l 43
pH 8,2


Kismul
------------------------
Klorid (Cl) mg/l 10,22
Natrium (Na) mg/l 5,97
Sulfat (SO4) mg/l 7,71
Kalsium (Ca) mg/l 18,3
HCO3 mg/l 43
pH 7,2


Risnes
------------------------
Klorid (Cl) mg/l 8,08
Natrium (Na) mg/l 4,31
Sulfat (SO4) mg/l 0,41
Kalsium (Ca) mg/l 2,5
HCO3 mg/l 6,1
pH 7,9


Svartediket
------------------------
Klorid (Cl) mg/l 8,35
Natrium (Na) mg/l 4,33
Sulfat (SO4) mg/l 8,73
Kalsium (Ca) mg/l 19,4
HCO3 mg/l 43
pH 8,2


Sædalen
------------------------
Klorid (Cl) mg/l 7,88
Natrium (Na) mg/l 10,40
Sulfat (SO4) mg/l 14,40
Kalsium (Ca) mg/l 17,1
HCO3 mg/l 43
pH 8,1


Det er nok ikke så lenge til tallene for 2017 er klare også. Da legger jeg ut oppdaterte tall.
 
Verdiene for 2016 er lagt ut på bergenvann.com/vann/vannkvalitet/ (for lenge siden, men jeg legger de ut her så vi har historikk).
Jeg har hentet ut tallene som er interessante for oss bryggere.

Espeland
------------------------
Klorid (Cl) mg/l 3,74
Natrium (Na) mg/l 2,68
Sulfat (SO4) mg/l 1,08
Kalsium (Ca) mg/l 15,2
HCO3 mg/l 43
pH 7,6

Jordalsvannet
-------------------------
Klorid (Cl) mg/l 13,30
Natrium (Na) mg/l 7,01
Sulfat (SO4) mg/l 10,88
Kalsium (Ca) mg/l 20,8
HCO3 mg/l 43
pH 8,2


Kismul
------------------------
Klorid (Cl) mg/l 10,22
Natrium (Na) mg/l 5,97
Sulfat (SO4) mg/l 7,71
Kalsium (Ca) mg/l 18,3
HCO3 mg/l 43
pH 7,2


Risnes
------------------------
Klorid (Cl) mg/l 8,08
Natrium (Na) mg/l 4,31
Sulfat (SO4) mg/l 0,41
Kalsium (Ca) mg/l 2,5
HCO3 mg/l 6,1
pH 7,9


Svartediket
------------------------
Klorid (Cl) mg/l 8,35
Natrium (Na) mg/l 4,33
Sulfat (SO4) mg/l 8,73
Kalsium (Ca) mg/l 19,4
HCO3 mg/l 43
pH 8,2


Sædalen
------------------------
Klorid (Cl) mg/l 7,88
Natrium (Na) mg/l 10,40
Sulfat (SO4) mg/l 14,40
Kalsium (Ca) mg/l 17,1
HCO3 mg/l 43
pH 8,1


Det er nok ikke så lenge til tallene for 2017 er klare også. Da legger jeg ut oppdaterte tall.

Ser at Risnes fremdeles har mindre hardt vann enn resten av vannbehandlingsanleggene i Bergen.
Kanskje vi kan reise til Trengereid for å hente Pils-bryggevann allikevel @bjartenataas :)
 
Tilbake
Topp