Variasjoner i malt.

Mc.

Norbrygg-medlem
Brygget et øl tidligere som jeg syntes var såpass godt at jeg brygget en batch et par måneder senere. Prøvesmakte den siste i går. Hadde forandret litt på humleskjemaet så smak og lukt varierte som forventet. Men det jeg reagerte på var at fargen ble mye lysere enn på den første. Maltblandingen var så å si identisk og i beersmith gir de helt lik farge. Er det flere som opplever å få slike variasjoner i farge med maltblandinger som i utgangspunktet skulle gi lik farge ? Oppgitt ebc på malt var lik på de 2 batchene.

Brukte du samme malt?

Det kan også være at pH var av en eller annen grunn forskjellig på bryggene og at koken var litt forskjellig.

Eneste forskjellen var at de ikke hadde flaket rug på versjon 2. Byttet den ut med hvetemalt istedet. Det er snakk om 200 gr på knappe 3 kg malt. Samme ebc.
PH vet jeg ikke noe om. Har aldri målt det. Men kan det gi variasjon i farge? Kok var det samme. En ting jeg gjorde på første versjon som fikk mørkere farge på var at jeg mesket om kvelden for så å fortsette med koking neste dag, men kan ikke se at det skal gi forskjell i farge.

Vet ikke hvor stor fargeforskjell du prater om men..

Høyere pH gir mørkere farge. Lang mesketid gir jo lengre koktakttid så kanskje mer farge ble trukket ut? Vørteren ble utsatt for mer oksygen? Det er jo noe disse tyskerne passer på for å få en lys fin farge.

Man må uansett gjøre det kliss likt fra gang til gang. Har du forandret et parameter så kan man egentlig ikke sammenligne lengre, da det ene parameteret kan ha større betydning enn det man ser for seg.

Brukte du samme gjærtype og? Fått like mye oksygen i flaskene, brukt samme korker, oppbevart likt?

Stor forskjell i farge. Snakker om fra Brooklyn lager til lys pils. Regner med at det var forskjell i farge på malten fra butikk. Men kan selvfølgelig ikke være sikker. Samme oppsett ellers bortsett fra mesk på kvelden og kok dagen etter.

Tilbake
Topp