Varmeelement, brukbart?

Har sett meg lei på den forbannede platetoppen her i huset som driver å skryr seg av i tide og utide.

Ser Petit har et varmeelement på 3200W. 7133H Speidel Varmeelement 3200W. Kan jeg ikke bare kjøpe en sånn en å stikke nedi gryta? Da slipper jeg tilogmed å oppta plassen på kjøkkenet, noe sikkert flere her i huset vil syns er helt OK :)
 
skulle funke bra det. Litt dyrt, men dersom du er opptatt av å unngå mekking og hull i gryta er det kanskje verdt prisen. Jeg kjenner ikke produktet, så uttaler meg kun i forhold til prinsippet, som skal være testet og funnet å fungere greit..
 
Det skal fungere greit dette. Det er sågar et par fordeler med det også, nemlig at det er løst og dermed lett å rengjøre. Dessuten tar en det ut før nedkjøling og kan dermed lettere lage whirlpool.
 
Jeg har dette elementet og har brukt det i bryggingen. Fungerer supert, løp og kjøp! Mye enklere enn fastmonterte ting!
 
Takk for svar på selveste aftenen.
Syns ikke det er så alvorlig dyrt med tanke på alternativene. Og i tillegg frigjøre kjøkkenet på bryggedagen er det vel flere her i hus enn meg som syns kan være en god løsning. Har min tredje runde dag i februar, så da regner jeg med det blir varmeelement, fluke50 og fat med regulator OG kjøleskap  :p

Drakk min første, og garantert ikke siste hjemmelagede øl til julematen idag.

Skål og lyst være med dere alle idag og resten av jula!
 
Det er samme effekt på dette elementet som på en original 50 liter Speidel. Denne 50 literen Speidelen går fint med 60-70 liter, men da er kjelen isolert. Så dette elementet vil fungere fint med 50-60 liter. Når jeg brygger 60-70 liter på Speidelen bruker jeg å koke opp 10-20 liter vann og tilsette ved kok for å forkorte bryggedagen, men Speidelen greier da fint å holde kok på 60-70 liter med isolasjon og ikke alt for kald omgivelsestemperatur. Men ved 70 liter vil det gå noe tid fra utmesk 78 grader til kok, derfor gjør jeg dette trikset med å koke opp litt vann ved siden av.
Men har du strøm nok er det bare å kjøre på med to slike element eller å kjøre ett slikt stort element og et 2 kilos i tillegg.
 
Takker for utfyllende svar :) Vurderer muligheten for 80 liters alu kjele på 2 kw kervel og varmeelement, så da er det håp!
 
Jeg bruker 80 liters alu kjel til kok (forsvarets mob kjel). Da har jeg dette elementet + 10-15 kw gass under. Da får jeg oppkok på 70 liter ganske raskt. Bruker elementet sammen med 2kw plate til vanntanken på 50 liter. Det varmer ganske raskt opp til 80 grader.
 
diameteren på kjelen tror eg er 36 eller 38 men uansett dette er løsningen for koking, går vinter og vår med kun krabbe koker
takker for info
2012 blir et godt år  :spinsmile:
 
Tilbake
Topp