Mye humlegrums der ser det ut til. Ville ha dekantert øverste laget (over grumset) i et nytt desinfisert glass, og så ennå en gang til når grumset i det nye glasset har lagt seg.
Mye humlegrums der ser det ut til. Ville ha dekantert øverste laget (over grumset) i et nytt desinfisert glass, og så ennå en gang til når grumset i det nye glasset har lagt seg.
Nå ser det ut til at også gjæren som var i suspensjon har sedimentert, og det ser ut som det er lite gjær. Ville ha ristet opp denne i gjen, ventet 10-15 min (hvilken gjær er det forresten?) og så tatt med vørter og gjær i suspensjon over i nytt glass, og så en runde til.
Wlp001, tror jeg prøver til engang senere med gjærvasking! Brukte irishmoss under koking og gjærkaka bare bare en stor mix av gjær og humle/trub! Tørrhumla med 70 gram på denne batchen! Men kan det lønne seg å heller ta endel av starteren å så sette en ny startert?
Ja, lag heller litt ekstra stor starter, og ta av litt til senere. Jeg gjør ofte slik. Enkelte gjærstammer kan stå i kjøleskap i flere uker (noen sier måneder).
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.