Vekt til å veie fat under fylling i lukket system

Marius K.

Norbrygg-medlem
Fylte for første gang i lukket system forrige helg og merket at det ikke var like lett å basere fyllingsgraden kun på kondensen på fatet. Det gikk greit, men var styrete. Å benytte en vekt er vel et godt triks her. Er det noen som har en link til en som fungerer bra?

En vanlig digital badevekt vil vel stoppe opp og slå seg av dersom fyllingen går sakte, eller man må pause av en eller annen grunn?
 
Hvorfor stopper du å fylle fatet før det er fullt? Jeg fyller det til det er fult og går opp co2-retur-slangen, og så tapper jeg av en smaksprøve med en gang. Hvis du er redd for tilbakeslag så kapper du bare co2-stigerøret i fatet og tapper ut denne flotte smaksprøven. Aldri hatt noe problem med denne metoden.
 
Hvorfor stopper du å fylle fatet før det er fullt? Jeg fyller det til det er fult og går opp co2-retur-slangen, og så tapper jeg av en smaksprøve med en gang. Hvis du er redd for tilbakeslag så kapper du bare co2-stigerøret i fatet og tapper ut denne flotte smaksprøven. Aldri hatt noe problem med denne metoden.

Jeg sier ikke jeg ikke fyller fatet fult, men jeg ønsker en vekt som ikke stopper/slår seg av (som jeg tror en vanlig baderomsvekt gjør) dersom man av en eller annen grunn får en pause i fyllingen f.eks p.g.a tett quick connect.

EDIT: Mottrykksfyller forøvrig, så ønsker ikke noe øl opp i ventilen. Tenker bare det er greit med en vekt for enkelt å holde orden på fyllingsgraden i fatet.
 
Jeg sier ikke jeg ikke fyller fatet fult, men jeg ønsker en vekt som ikke stopper/slår seg av (som jeg tror en vanlig baderomsvekt gjør) dersom man av en eller annen grunn får en pause i fyllingen f.eks p.g.a tett quick connect.

EDIT: Mottrykksfyller forøvrig, så ønsker ikke noe øl opp i ventilen. Tenker bare det er greit med en vekt for enkelt å holde orden på fyllingsgraden i fatet.

Brewshop har en vekt iallefall. Det er noen andre her inne som har den, men husker ikke om det har blitt konkludert noe med det om den skrur seg av.

Men skjønner ikke helt hvorfor du vil vite hvor mye øl som er i fatet når du fyller. Hvilken ventil snakker du om? (Prøver bare å kanskje hjelpe deg til å spare noen kroner).
 
Brewshop sin vekt er genial til dette, men ved batteridrift så slå den seg av ettet en stund.

Så du må bruke nettspenning på den så slår den seg ikke av
 
Om du har mulighet til sette en øyekrok i taket, så kan du som oss bruke en fiskevekt (eller en bagasjevekt). Vi har en lastestropp hengende fra taket og en fiskevekt i enden av denne. Bare å hekte fatet på vekten og fylle mens du ser nålen flytte seg :)
 
30 kilosvekten fra teknikmagasinet feilet på displayet så jeg satte på en AD krets, atMega8 og med egen app på macminien forteller den meg hva vekta er hele tiden, det er mitt mottiltak mot overfylling. ;)
 
Brewshop har en vekt iallefall. Det er noen andre her inne som har den, men husker ikke om det har blitt konkludert noe med det om den skrur seg av.

Men skjønner ikke helt hvorfor du vil vite hvor mye øl som er i fatet når du fyller. Hvilken ventil snakker du om? (Prøver bare å kanskje hjelpe deg til å spare noen kroner).

Vil bare ha litt kontroll på flowen. Om det flyter i det hele tatt (hardt humlete øl og tett quick connect problematikk) og når jeg har fylt opp fatet uten å måtte rengjøre spundingventilen pga øl opp i denne
 
En vekt er en enkel og grei metode, men i velutstyrte bryggebutikker får du tak i en fiffig liten gadget som kalles Ball & Keg :
 
En vekt er en enkel og grei metode, men i velutstyrte bryggebutikker får du tak i en fiffig liten gadget som kalles Ball & Keg :

Men da er det enda en ting som må vaskes og desinfiseres. Foretrekker sånn sett vekten. Fiffig er den dog.
 
Tilbake
Topp