Veldig tett gjærtopp?

Heisann vise menn!

Har gått og lurt litt på siden jeg tørrhumlet Rug ipaen jeg satte etter
Gahr's oppskrift fra "kokeboka" om dette er normalt gjærtetthet for WLP 001 gjær?

Kommer denne til å felle selv med litt nedkjøling ved gjærslutt?

Var utrolig tett, nesten litt bekymret for om det ikke bunnfeller at det blir mye gjær å få i øllet når det tappes? :eek:

målte en SG for to dager siden på ca 1.013-14, og aktiviteten i gjærlåset har vært så god som 0 de
siste dagene her :)

Vedlegg

• 20141021_180645.jpg
    20141021_180645.jpg
    278,8 KB · Sett: 110
ingen som har noen å si på om dette er normalt eller ikke? :(

Skal tappes på Torsdag var planen, så råd og tips om dette taes imot med høyere enn vanlig puls! :)

Må få det til å bunnfelle om ikke andre har annen forklaring :confused:

Har du mulighet så sett det kaldt, er det fortsatt kake så gi dunken noen klask.

Forøvrig så så den toppen i karet ditt så fin ut at jeg nesten fikk lyst til å spise den. Mao helt normalt.

Det var godt å høre! :) kan ta av en skje og sende i posten ;) skal sette den ut i morgen på kjellertrappa (4-6grader ca) og ta den inn før det blir noe form for frost, og sette den i det nyskaffede kjøleskapet etterpå til videre kjøling :)

satser på at det holder.

settes ut med tildekkning fra eventuelt lys ja, bare så kjøleskapet rekker å bli kaldt :)

Kanskje lurt å ha en rustfri mutter, klinkekuler el i posen for å få den under slik at tørrhumlinga di blir mer effektiv.

Kanskje lurt å ha en rustfri mutter, klinkekuler el i posen for å få den under slik at tørrhumlinga di blir mer effektiv.

har vurdert det, men synes det er upraktisk å satse på god plassering i dunken på humleposen, da liker jeg bedre at den bobber rundt i overflata. ;)

Til oppdatering sank hele gjærlokket etter litt TLC med bøtta! :)

Jeg har AKKURAT samme problem med en Lucky Jack. Tok et bilde av humlen som la seg på toppen. Jeg ristet på tønna for å få humlen gjennom laget, og da sprakk det opp slik at humlen falt ned. Første gang jeg har opplevd. Jeg vet ikke om dette har noe å si, men det er nok litt lite vann i denne tønna i forhold til hva det skal være.IMG_3285--.jpg

får du felt humla ordentlig i karet før tapping sånn da? :) ikke at litt humlerest er dødelig, men partikler i øllen er ikke ønskelig til meg :)
Ja humlen synker stort sett til bunns med gjæren. Av og til blirr noen partikler liggende på toppen, men jeg tapper uansett ikke fra overflaten, så jeg har ikke opplevd problemer med humlepartikler i fatet til nå.

Ja humlen synker stort sett til bunns med gjæren. Av og til blirr noen partikler liggende på toppen, men jeg tapper uansett ikke fra overflaten, så jeg har ikke opplevd problemer med humlepartikler i fatet til nå.

sant, tørrhumlet før uten posebruk, fungerte fint når jeg tenker meg om. takk for vekkeren! :)

ang nedkjøling av gjærbøtte, hvor kaldt kan jeg kjøle den uten å fryse den? :)

Tilbake
Topp