Verdens beste bryggekalkulator

Takk for svar Tror nok jeg har sett den lista der før. Uten å bli så mye klokere av det. Det jeg lurte på er om det i praksis er noen forskjell å bruke gratis utgaven eller premium. Det er sikkert noen av dere som har prøvd begge deler. Om jeg får API access det sier ikke meg så mye

Ubegrenset antall oppskrifter og batcher. Det er vel grunn nok? Det er med andre ord en begrensning på antall batcher. Du kan ha 10 batcher i programmet, og 10 oppskrifter. Når du har nådd grensen må du slette en av de gamle for å legge inn en ny. Er man opptatt av historikk så bør man betale for premium versjonen. Og 200 per år er ikke mye penger for en software som er helt suveren. Dessuten er det kjekt å kunne støtte opp om en norskutviklet programvare!

Edit: kan og legge til lagerstyring som en fantastisk funksjon. Veldig enkelt å holde orden på humlen i fryseren. Dersom man styrer med Tilt o.l så får man og integrasjon for det i premium.
 
Takk for svar Tror nok jeg har sett den lista der før. Uten å bli så mye klokere av det. Det jeg lurte på er om det i praksis er noen forskjell å bruke gratis utgaven eller premium. Det er sikkert noen av dere som har prøvd begge deler. Om jeg får API access det sier ikke meg så mye
De største fordelene kan du lese i innlegget til @Marius K. rett over, men det er også kjekt med tilgang til alle offentlige oppskrifter og det å kunne dele sine egne. Jeg er egentlig totalt i mot å betale for noe jeg egentlig ikke trenger, men akkurat hær syns jeg det er verdt det :)

Trenger du ikke mer enn 10 oppskrifter eller batcher og ikke har tilt e.l så er det kanskje ikke nødvendig med premium.
 
Jeg har ikke fått med meg at brewfather er norsk. Fra Florø faktisk. Det gir jo ekstra patriot-poeng. Alltid morsomt med folk som prøver og får til noe.
 
Jeg bruker Excel :p

For meg er litt av greia med hobbyer å forstå i detalj hvordan ting virker (og hvorfor ting ikke virker) så da må det dypdykkes i mattematikken og formler så et ferdigprogram blir for kjedelig/enkelt. Dette kalles vel også selvplaging...
Jeg deler det synet. Nå bruker jeg dog Beercalc, fordi det er enkelt og jeg har tunet det inn på oppsettet mitt. men, når jeg startet med ølbrygging gjorde jeg alle utregningene for hånd for å forstå sammenhengen. Jeg gikk tilbake å tittet nå, totalt syv a4 sider med formler og notater + tabeller og oppslagsverk for å beregne GP, maltmengder, vannvolum, IBU, osv.
 
Jeg deler det synet. Nå bruker jeg dog Beercalc, fordi det er enkelt og jeg har tunet det inn på oppsettet mitt. men, når jeg startet med ølbrygging gjorde jeg alle utregningene for hånd for å forstå sammenhengen. Jeg gikk tilbake å tittet nå, totalt syv a4 sider med formler og notater + tabeller og oppslagsverk for å beregne GP, maltmengder, vannvolum, IBU, osv.
Noen er fornøyd med å vite hvordan en romrakett virker. Andre må altså kunne beregne i månelanding med blyant og papir?
 
Har brukt Beersmith siden jeg startet å brygge og er godt fornøyd med det. Muligheten for integrering av gizmos gjør jo allikevel Brewfather interessant. Er det en enkel måte å eksportere oppskrifter fra BS til BF?
 
Har brukt Beersmith siden jeg startet å brygge og er godt fornøyd med det. Muligheten for integrering av gizmos gjør jo allikevel Brewfather interessant. Er det en enkel måte å eksportere oppskrifter fra BS til BF?

Hvis du kan lagre oppskriftene i xml-format skal det gå greit å importere dem i Brewfather.
 
Hvis du kan lagre oppskriftene i xml-format skal det gå greit å importere dem i Brewfather.
Takk! Det fungerte faktisk nesten helt smertefritt. Veldig gunstig at den fikk med seg utstyrsprofilen! Fikk ikke med seg temp på hopstand og ikke fordeling av meske/skylle-vann ved første øyekast. Jeg brygger i en Speidel BS20 med det korte maltrøret, og bruker derfor 12,5L meskevann uansett grist. Er det en måte å sette dette som standard (BS kan ikke det). Jeg bruker også Plaato sin gjærlås. Kan jeg prøvekjøre dette uten å betale?

BS export.jpg

BF import.jpg
 
Fikk ikke med seg temp på hopstand og ikke fordeling av meske/skylle-vann ved første øyekast. Jeg brygger i en Speidel BS20 med det korte maltrøret, og bruker derfor 12,5L meskevann uansett grist.
Du kan sette opp en formel med tilpasset skylling. Har ikke gjort dette selv, men antar det er mulig å gjøre som du ønsker.

Justeres på profilen til Speidel.

Screenshot_20220118-121906.jpg
 
Har også gått over til Brewfather etter ganske mange år med Beersmith. Litt pga integrering med Brewtools som jeg plutselig fikk bytta ut speidelen med. Det er integrering som funker bra. Brewfather er enklere i bruk enn beersmith, var lett å vende seg til. Beersmith er også bra, men er mer knølete å forholde seg til hvis man skal finne andres oppskrifter, drive med skybaserte greier osv som jeg ga flatt f... i, lagerføring osv.
Brewfatheren er veldig fin med lagerstyringen, for om jeg kommer på at jeg skulle har brygget og lurer på om jeg har det jeg trenger når jeg sitter på jobben, kan jeg logge på web.brewfather.app og se hva jeg har, legge inn bestilling på bryggselv og kjøre innom etter jobb :)
 
Har også gått over til Brewfather etter ganske mange år med Beersmith. Litt pga integrering med Brewtools som jeg plutselig fikk bytta ut speidelen med. Det er integrering som funker bra. Brewfather er enklere i bruk enn beersmith, var lett å vende seg til. Beersmith er også bra, men er mer knølete å forholde seg til hvis man skal finne andres oppskrifter, drive med skybaserte greier osv som jeg ga flatt f... i, lagerføring osv.
Brewfatheren er veldig fin med lagerstyringen, for om jeg kommer på at jeg skulle har brygget og lurer på om jeg har det jeg trenger når jeg sitter på jobben, kan jeg logge på web.brewfather.app og se hva jeg har, legge inn bestilling på bryggselv og kjøre innom etter jobb :)
Det med lagerføringa er det eneste som kunne friste meg. Hadde unektelig vært kjekt. (Men ellers klarer jeg meg som sagt greit uten noe sånt system.)
 
Av en eller annen grunn måtte jeg endre boiloff for å få det til å stemme med tall i BS (som jeg jo vet etter mange batcher at stemmer med mitt utstyr). Kanskje de opererer med forskjellige tall på grain absobtion o.l.?
Skal bare se at jeg blir en konvertitt. Skal teste integreringen men Plaato airlock på søndag forhåpentligvis …
 
Tilbake
Topp