Verdens beste bryggekalkulator

Dette er egentlig greit. Den viser jo hvordan en endring av en av tilsetningene endrer profil fortløpende, som ogå er greit. Veldig fint at den da også justerer PH fortløpende. Det jeg ikke finner en mulighet for er å lagre den justerte vannprofilen direkte som en ny stil. Altså Total på bildet under.
Vis vedlegget 55280
Stemmer du må inn på pilene og justere her. Hadde vært greit å lagre direkte slik du etterlyser.

Screenshot_20220119-104124.jpg
 
Ja, du har jo rett i det. pH blir en del av hele regnestykket slik jeg har forstått Brewfather der, og vannutregningen blir lagret pr batch/oppskrift. Er kanskje best om du tar kontakt med Thomas. Som du sikkert har forstått er jeg ikke flittigst på å forske på vannkjemi, og når du vet hva du savner da så kan du forespør utvikler om det.
Kjenner ikke til disse gutta, og dette er ikke en dealbreaker for min del. Kan jo bare lage en ny vannprofil basert på justeringene og slette den gamle …
 
Bruker brewersfriend.com (betalt) til all min brygging og kalkulasjoner stort sett men ikke vannjustering. Den forstår jeg ikke noe av på brewersfriend.com, der bruker jeg bare http://bryggekalkulator.no/

Har nesten 100 brygg på brewersfriend. Om det er noe dere f.eks lurer bare spør, kanskje kan jeg svare på det. Enkelt og greit og forstå for både nye og mere erfarne bryggere. Noen ting som kunne vært bedre som jeg har bruk for:

- Bedre/enklere vannjusteringsberegninger.
- Støtte for premium betalende for split batch, blending osv. for oss som roter med surøl og har mye rart i kjelleren på dunker.

Gjennom årene har de vært gjennom faser. Lite penger, utviklere som forlater skuten, lukket utvikling av feature requests. De siste 3-4 årene har de fått på plass nye utviklere, modernisert koden, rullet ut nye funksjoner og forbedret eksisterende.
 
Sist redigert:
Bruker brewersfriend.com (betalt) til all min brygging og kalkulasjoner stort sett men ikke vannjustering. Den forstår jeg ikke noe av på brewersfriend.com, der bruker jeg bare http://bryggekalkulator.no/

Har nesten 100 brygg på brewersfriend. Om det er noe dere f.eks lurer bare spør, kanskje kan jeg svare på det. Enkelt og greit og forstå for både nye og mere erfarne bryggere. Noen ting som kunne vært bedre som jeg har bruk for:

- Bedre/enklere vannjusteringsberegninger.
- Støtte for premium betalende for split batch, blending osv. for oss som roter med surøl og har mye rart i kjelleren på dunker.

Gjennom årene har de vært gjennom faser. Lite penger, utviklere som forlater skuten, lukket utvikling av feature requests. De siste 3-4 årene har de fått på plass nye utviklere, modernisert koden, rullet ut nye funksjoner og forbedret eksisterende.
Betaler også for brewersfriend, funker fint for meg.
Har lagt inn en nøytral vannprofil for Skullerudanlegget.
Jeg beregner saltene etter hvilken type øl jeg brygger og legger inn det, så lar jeg brewersfriend beregne syretilsetningen. Programmet tar selvfølgelig hensyn til gristen.
 
Hadde jeg startet i dag, ville nok også jeg valgt Brewfather. Men siden jeg har brukt BeerSmith i 7-8 år, holder jeg meg nok til den en stund til - selv om brukergrensesnittet minner om Windows-programvare fra 1990-tallet.

For vannjustering bruker jeg Brewer's Friend-kalkulatoren, og betaler ikke noe for det. pH-beregningene er så presise at jeg ofte ikke lenger gidder å kontrollmåle med pH-meter. (Jeg har inntrykk av at folk har samme erfaring med Bru 'n water-regnearket, som jeg selv ikke har brukt.)
 
Hadde jeg startet i dag, ville nok også jeg valgt Brewfather. Men siden jeg har brukt BeerSmith i 7-8 år, holder jeg meg nok til den en stund til - selv om brukergrensesnittet minner om Windows-programvare fra 1990-tallet.

For vannjustering bruker jeg Brewer's Friend-kalkulatoren, og betaler ikke noe for det. pH-beregningene er så presise at jeg ofte ikke lenger gidder å kontrollmåle med pH-meter. (Jeg har inntrykk av at folk har samme erfaring med Bru 'n water-regnearket, som jeg selv ikke har brukt.)
For å slå i hel litt tid før ett jobbmøte i formiddag importerte jeg alle oppskriftene i BeerSmith inn i Brewfather. Det tok meg i underkant av 5 minutter, og alt ser helt topp ut! Kjører premiumversjonen av BF nå i en 30 dagers testperiode og vurderer å bli konvertitt. Med unntak av bedre integrering av gadgets, ser jeg imidlertid per nå ingen vesentlige forskjeller på programmene.
 
Hadde jeg startet i dag, ville nok også jeg valgt Brewfather. Men siden jeg har brukt BeerSmith i 7-8 år, holder jeg meg nok til den en stund til - selv om brukergrensesnittet minner om Windows-programvare fra 1990-tallet.

For vannjustering bruker jeg Brewer's Friend-kalkulatoren, og betaler ikke noe for det. pH-beregningene er så presise at jeg ofte ikke lenger gidder å kontrollmåle med pH-meter. (Jeg har inntrykk av at folk har samme erfaring med Bru 'n water-regnearket, som jeg selv ikke har brukt.)
Nå begynner jeg å høre ut som en betalt salgsagent... Men faktum er at jeg ble j.. imponert av Brewfather.

Jeg testet import av mine oppskrifter via beerxml til brewfather. Gikk som smurt med noen få tastetrykk på telefonen. På en pc vil det være enda færre trykk. Og Beersmith støtter beerxml....
 
Wow, det var jeg ikke helt klar over gikk ann
Veldig kult hvis jeg har lyst til å bytte litt mellom BF og Brew.. Father (oi da, samme forkortelse der :p
 

Vedlegg

  • Screenshot 2022-01-20 at 11.24.25.png
    Screenshot 2022-01-20 at 11.24.25.png
    1,2 MB · Sett: 20
  • Screenshot 2022-01-20 at 11.24.29.png
    Screenshot 2022-01-20 at 11.24.29.png
    1,2 MB · Sett: 20
Tilbake
Topp