Viktighet av å fylle opp dunk/ballong ved langtidslagring

Om man ikke ser seg råd til Corneliusfat, kan man lage en sånn:

003-1_zps2898faf0.jpg

Og så få en kompis til å fylle med CO2. Om plast er det gunstigste til langtidslagring er en annen sak, men 3mnd burde gå bra.

Hvis du har 7l "deadspace"!?!? er de ikke bare å ha litt "sukker" i bunn - fylle øl - montere gjærlås - vente/lagre???  :eek:

Er det ikke samme løsningen hvis ølen er "litt" oksidert?  :attevar:

Sukker? Mener du sukkerlake? Det vil jo ikke akkurat erstatte øl... Sukker (og vann) vil tynne ølet ut smaksmessig. Dette vil heller ikke kunne gjøre noe med oksidasjon. Når ølet først har blitt oksidert, forblir det oksidert.

Sukker + gjær + **** = co2 + ***** (resterende ingredienser & biprodukter er hemmelig).

Hvis du tar sukkerbiter med litt tørrgjær på og trur du løst alle verdenskrig, trenger du nok litt mer lesing.

Ok, ikke oksidert, men oksygen i ferdig gjæret øl.

Aktiv gjær vil fjerne noe oksygen, men langt fra alt. Og om ølet har vært utsatt for for mye luft vil ikke gjærwn hjelpe noe særlig.

Hvis du bruker sukker for å få igang CO2-produksjon må du sette på en gjærlås av et eller annet slag som slipper ut gass. Da bør man i så fall bruke en dry trap-type, hvis ikke vil CO2 over tid lekke ut og oksygen inn. Man får en god dry trap-gjærlås til BetterBottles.

Gahr skrev:
De er vel neppe oksygentette. Invester heller i en BetterBottle.

njaaeeii...mener du at om man blåser ut luften, setter litt trykk på så dunken buler litt, så vil oksygen likevel trenge inn?

Over tid, ja. Hvis man ikke tilfører CO2 kontinuerlig. Plasten er neppe oksygentett, og over tid vil ølet oksideres. Til oppbevaring i kort tid, er det neppe noe stort problem, men her er det snakk om langtidslagring med eiketerninger.

OK, takk for svar! Jeg bruker denne dingsen  kun når jeg har ferdig brygg men ingen ledige fat. Føler det holder bra på trykket, men det har jo bare vært snakk om noen uker.

Men hvordan er dette med surøl da? Har inntrykk av at det da er vanlig å lagre det i opptil et år eller mer på gjæringsdunken. Bør man da vanne ut slik at tomrommet blir minimalt?

Jeg får vel gi meg, men siden jeg verken gidder å bruke tid eller penger på å styre med Corneliusfat i denne omgang så kommer jeg til å tilsette portvinsdynkete eiketerninger direkte i flaskene: Én terning pr flaske. Lagrer det i 3 mnd og siler innholdet ut i glasset ved servering.
Kommer tilbake med oppdatering på hvordan det gikk...forventer hvertfall at det ikke smaker oksidert!

Oppdatering: Som forventet smaker det ikke oksidert. Derimot er det et i overkant fremtredende eikepreg ettersom ølet har ligget på eiketerninger i 4 måneder nå and counting. Har fått gode tilbakemeldinger fra andre på ølet, men skulle gjerne sett at det var mer balansert. Ellers er det lite eller ingen smak fra portvin/spriten som terningene lå i. Kanskje jeg burde helt oppi en slump av vinen/spriten sammen med terningene for mer smak av det også.

Tilbake
Topp