Viktighet av å fylle opp dunk/ballong ved langtidslagring

Hei,
Jeg har gjæret ferdig en imp stout nå etter 2 uker og skal snart lagre den på vinballong eller lignende i 3 mnd før flasking. Er det et poeng å ha vinballongen omtrent helt full for å unngå oksidering? (Har lest at dette er tilfellet for eikefat hvertfall...)
Brygget endte rundt 18 liter, og vinballongen jeg har er på ca 25 L. Kan det funke? Eller vil det bli for mye oksidering?

Jeg får investere i en mindre BetterBottle om dere mener det er nødvendig, brygget har allerede kostet over tusenlappen + svette og tårer så vil ikke la det glippe for å spare noen hundrelapper.
 
Hvorfor ikke heller tappe den på flasker og lagre den etterpå? Det er det som er det vanlige, og da slipper du problemet.
 
Skal ha den 3 mnd på eiketerninger dynket i portvin...
Og ja, jeg kloner Matthew sitt bidrag i NM  ;D
 
Gahr skrev:
Du har ikke Corneliusfat?
Dessverre. Serveringa av brygget under NM ble forøvrig gjort fra flasker så jeg antar at de også hadde klart seg uten.

Hans K skrev:
Det burde vel hjelpe å fylle ballongen med CO₂
Har ikke noe utstyr for dette, eller noe som helst peiling på hvordan det gjøres, men om det er å anbefale skal jeg sjekke det ut.
 
Ut ifra svarene her tolker jeg det dithen at å ha 7 liters tomrom i vinballongen ikke er å anbefale og ender nok med å kjøpe et 19-20 liters alternativ.
Rop ut om dette heller ikke er holdbart. (Evt om jeg overdramatiserer svarene over...)
 
Kjøp deg et Corneliusfat så er det dyre ølet reddetdu får alltid noen til å sette trykk på fate for deg.
 
Jeg startet med Corneliusfat fra dag en og har aldri sett meg tilbake :)

Har aldri laget noe som skal langtidslagres. Er det da lurt å sette på fullt karboneringstrykk fra første dag eller er det best å kjøre uten. Bare erstatte headspacen i fatet med co2?
 
Greit å karbonere først som sist, så kan du smake på karbonert øl underveis i lagringen.
 
Gahr skrev:
Greit å karbonere først som sist, så kan du smake på karbonert øl underveis i lagringen.
Godt poeng :) men da er det ikke sikkert at det blir langtidslagret .... Hehe ...  ;)
 
I ølsjappa gikk de heller ikke god for å langtidslagre på måten jeg hadde tenkt på en ballong av mer passende størrelse, men anbefalte også Corneliusfat.

Jeg får vel gi meg, men siden jeg verken gidder å bruke tid eller penger på å styre med Corneliusfat i denne omgang så kommer jeg til å tilsette portvinsdynkete eiketerninger direkte i flaskene: Én terning pr flaske.  Lagrer det i 3 mnd og siler innholdet ut i glasset ved servering.
Kommer tilbake med oppdatering på hvordan det gikk...forventer hvertfall at det ikke smaker oksidert!


Forresten, hører gjerne fra noen som har langtidslagret på ballong e.l. uten at ølet har fått usmaker. Liker ikke å ha mer noia for problemer i denne bransjen enn det som er berettiget.
 
"Petter Smart?" løsning: blås opp en ballong inni vinballongen (med din egen CO2,dvs ånde) = null headspace
 
N-4760 skrev:
"Petter Smart?" løsning: blås opp en ballong inni vinballongen (med din egen CO₂,dvs ånde) = null headspace
Hahaha, likere! :idea: Med litt langt  munnstykke og en dusj Star San på ballongen først burde det jo funke!
 
N-4760 skrev:
"Petter Smart?" løsning: blås opp en ballong inni vinballongen (med din egen CO₂,dvs ånde) = null headspace
Husk i så fall å sette et sugerør el. mellom ballongen og flaskehalsen, ellers så kan
du blåse til krampa tar deg uten at noe skjer :yes:
 
Kom på at ved å tilsette terninger rett i flaskene kunne jeg like gjerne variere med flere andre typer sprit i tillegg til portvin som var opprinnelig plan.

sprit_og_ol.png


Om noen kommer til å gjøre det samme og benytter flaskefyller anbefaler jeg på det sterkeste å fylle øl i flaska først, for deretter å slippe terning oppi...
 
Gahr skrev:
"Litt" skumming?

Hadde det enda vært så vel. Skjønte ikke med en gang hva som skjedde, men flaskefylleren satt helt bom fast nedi flaska av en eller annen grunn. Tok derfor tak i røret på fylleren og dro flaska med økende styrke til jeg fikk løsnet den. Mens jeg lurte på hva som hadde skjedd sprutet ølet fra dunken og utover stuegulvet.
Etter å ha fått stengt krana og roet kona viste det seg at terningen hadde flyti til toppen av flaska (som man jo kunne forvente) og sperret den hvite plastdingsen på fylleren fullstendig fra å komme opp gjennom flaskehalsen. Det medførte at jeg med makt rev av det hvite hodet og fri flom av vørter var et faktum.

Lærdom: Terning til sist :ilike:
 
Jeg så et program på tv om vinlaging. Det smakte de på fatet før det var ferdig. Når de korket fatet (etter prøvesmaking) så brukte de et eller annet i en snor som de tente fyr på og slapp ned i fatet. Dette brann til oksygenet var borte og fikk da ikke oksydering.
 
Tilbake
Topp