Hva skal jeg med et eikefat

Nøgne Ø laget for mange år siden en 100% peated «Almost undrinkable». Serverte den til en venninne som ikke liker øl, men er glad i Whisky.
Hun likte den veldig godt og syntes den var spennende… ikke «lett drikkelig».. men morsom. 8.5% ABV og den var «lys» om jeg ikke husker feil… Den må da passe på eikefat brukt til Whisky? … men 30L??
 
Du trenger ofte noe å balansere fatkarakteren mot, og da blir lyse og lette øl ofte en dårlig match
Veldig mange som bare liker lyst øl, lures av fargen.

Jeg tenker meg noe i retning av en litt fyldig ale eller lager på 7-8%, men hvor basemaltet erstattes av litt mais for fargenes skyld. Kanskje bruke extra pale pilsmalt. Litt maltsødme/honning kansje? Kan det fungere?
 
Veldig mange som bare liker lyst øl, lures av fargen.

Jeg tenker meg noe i retning av en litt fyldig ale eller lager på 7-8%, men hvor basemaltet erstattes av litt mais for fargenes skyld. Kanskje bruke extra pale pilsmalt. Litt maltsødme/honning kansje? Kan det fungere?
Ser ut som pale ale/ipa med whisky chips er på vei inn i vinden i alle fall :)

 
Veldig mange som bare liker lyst øl, lures av fargen.

Jeg tenker meg noe i retning av en litt fyldig ale eller lager på 7-8%, men hvor basemaltet erstattes av litt mais for fargenes skyld. Kanskje bruke extra pale pilsmalt. Litt maltsødme/honning kansje? Kan det fungere?
Jeg opplever at øl blir lysere når jeg tilsetter Antioxin. Litt bleking hjelper
 
En måned er ingenting. Jeg tømte nettopp et 45 liters fat. Utgangspunktet var en porsjon Nordic Noir som jeg utvidet til å fylle fatet. Ca 16%. Lagret i drøyt 2 år.
 
Sist redigert:
Samme grad av eikesmak vil jo trekkes ut, men oksydering reduseres. Skal man lagre lenge på fat, kan det dannes for mye oksyderingsprodukter. Jeg har opplevd at én øl hvor (jeg tror) mesteparten av alkoholen ble omdannet til eddik … men den sto veldig lenge. Og når det gjelder andre oksyderingsprodukter vil jeg påstå det er avhengig av hvilken ølsort man lagrer. Mørkt øl med smak av mørke bær - eller soyasaus - er jo gjerne å trakte etter (når man velger å lagre på eik, (men også avhengig av type mørkt øl), mens med lysere øl vil man kanskje redusere pappsnak.

Eller enklere: voksing er et verktøy for å styre utviklingen etter ønske. Har en imp stout som har neste.2 år på eikefat. Mye eikesmak, (men skal bruke den til blending, feks i neste Birger … vel, det blir nok en split Batch).

Ellers er jo old ale en artig kandidat til eikelagring.
Har tappet av denne (overnevnte) Imp stouten i går. Ganske så balsamisk (balsamic). Har fylt fatet med kokvarmt vann, tømt, og vokset det, (for å redusere oksyderingshastigheten).
IMG_1926.jpeg
Birger (står på en Brewbucket, og) er nå tilsatt 3*20g eikechips, (fransk/am, medium (40g) og kraftig (20g) roast, samt 4 tonkabønner. Etter noen uker skal så Birger stikkes om til eikefatet.
Tilsetter eikechips da fatet nok allerede har avgitt mye av eikepreget sitt … men det kan nok bidra til å runde ut eikesmaken. Tonka gir også også vaniljepreg. Skal testenetter noen mnd, og vurdere å også tilsette bourbon vanilje. Mulig denne blir splittet etterhvert; mest «naturell», men kanskje også noen liter whiskey, laktose … kanskje også noen med Brett, (Roeselaire)?
 
Du kan bruke noen gram C-vitamin for å hindre/redusere oksydering. Jeg har begynt å bruke det til alle øl, det gjør ingenting galt.
Ja, jeg bruker både Cvit og metabisulfitt, (litt om hverandre, hyppigst mbS). Men det hjelper lite når man lar ølet stå på en (relativt) liten ubehandlet tønne i 2 år. Antiokydanter blir fort brukt opp med den type oksygeningress. «Engleandelen» var på ca 6l (på ett 20l fat). Jeg purga med CO2 underveis noen ganger, (både ved å tilsette litt sukker, også gass), men behandle ikke den stouten så bra. Den ble bare stående.
Denne gangen nøyer jeg meg med noen mnd.

Litt av poenget med å ha ølet på fat er jo å få en svak oksydering … sherry/mørkfrukt/soya-smaken.
Men ikke for mye, og ikke for mye eddik.

Men på andre øl, som feks humlede øl, lys lager, osv er antiokydanter genialt.
 
Ja, jeg bruker både Cvit og metabisulfitt, (litt om hverandre, hyppigst mbS). Men det hjelper lite når man lar ølet stå på en (relativt) liten ubehandlet tønne i 2 år. Antiokydanter blir fort brukt opp med den type oksygeningress. «Engleandelen» var på ca 6l (på ett 20l fat). Jeg purga med CO2 underveis noen ganger, (både ved å tilsette litt sukker, også gass), men behandle ikke den stouten så bra. Den ble bare stående.
Denne gangen nøyer jeg meg med noen mnd.

Litt av poenget med å ha ølet på fat er jo å få en svak oksydering … sherry/mørkfrukt/soya-smaken.
Men ikke for mye, og ikke for mye eddik.

Men på andre øl, som feks humlede øl, lys lager, osv er antiokydanter genialt.

Takk for påminnelsen om at jeg må smake på min Nordic Noir som lå på fat i drøyt to år.
 
Tilbake
Topp