Hva skal jeg med et eikefat

Et eikefat av norsk(!) eik, brukt en gang til norsk(!) whisky, ramla inn i bryggeriet. Siden har jeg ikke hatt en blund på øyet. Det vil dog bare si siden i dag morges, men dog, spørsmålene er mange.

1. Hva slags øl er godt egnet for å bli lagret på et slikt fat?

2. Hvor lenge bør jeg la øl ligge på fatet?

3. Fatet er litt for stor for mitt utstyr, 30L. Fatet bør vel fylles helt opp for å unngå oksidasjon?
I så fall, hva er best å gjøre

a) Brygge 2 like 15L batcher
b) Brygge en sterkere batch på mine 20-25L og vanne den ut etter gjæring
c) Brygge en sterkere batch på mine 20-25L og vanne den ut før gjæring siden jeg tror jeg kan presse 30L inn i gjæringstanken med stor sannsynlighet for blow off
d) annet?

4. Fatet er tømt for ca 1-2 måneder siden. Hvor lenge kan det stå tomt uten å tørke ut?
 
Et eikefat av norsk(!) eik, brukt en gang til norsk(!) whisky, ramla inn i bryggeriet. Siden har jeg ikke hatt en blund på øyet. Det vil dog bare si siden i dag morges, men dog, spørsmålene er mange.

1. Hva slags øl er godt egnet for å bli lagret på et slikt fat?

2. Hvor lenge bør jeg la øl ligge på fatet?

3. Fatet er litt for stor for mitt utstyr, 30L. Fatet bør vel fylles helt opp for å unngå oksidasjon?
I så fall, hva er best å gjøre

a) Brygge 2 like 15L batcher
b) Brygge en sterkere batch på mine 20-25L og vanne den ut etter gjæring
c) Brygge en sterkere batch på mine 20-25L og vanne den ut før gjæring siden jeg tror jeg kan presse 30L inn i gjæringstanken med stor sannsynlighet for blow off
d) annet?

4. Fatet er tømt for ca 1-2 måneder siden. Hvor lenge kan det stå tomt uten å tørke ut?
Hvis du vil redusere oksydering kan du behandle fatet med voks … smelte bivoks med propanbrenner, og smøre :)
 
a) Brygge 2 like 15L batcher
b) Brygge en sterkere batch på mine 20-25L og vanne den ut etter gjæring
c) Brygge en sterkere batch på mine 20-25L og vanne den ut før gjæring siden jeg tror jeg kan presse 30L inn i gjæringstanken med stor sannsynlighet for blow off

Alle de der alternativene ser ut til å være en mulighet
Imperial Stout er jo veldig godt på whiskyfat

Du kan kanskje sett to øl til gjæring; først en first running og så en second i 15 liter hver
Du trenger heller ikke være så redd for å bruke litt ekstrakt eller spennende sukker i et slikt øl
 
Hvor langt et lenge?
Jeg ville ha tenkt at over en måned er lenge.

Så googler jeg, og leser dette.

"But aging beer is more complicated than simply pouring it into a barrel and waiting around for a bit. Aging beer can take anywhere from 6 months to years. Different beers require different lengths of aging in the barrel to fully develop the best flavor profile."

 
Min mor forsøkte å lære meg å lage mat med oppskrifter som "litt pepper og passe med salt".

Hvor langt et lenge?
Smake underveis er nok trikset her, ja, men jeg tror nok også en måned er lenge. Og så ville jeg tenkt på at det ferdige ølet får en del tanniner når jeg planla oppskriften.
 
Espen Westum så jeg skrev på Facebook siden sin at han foretrekker FG rundt 1.060 på fatlagra godsaker, da nødvendigvis med skyhøy OG og ABV :p
 
Siden fatet er så godt som nytt, bør du starte smakingen tidlig… og allerede første helgen. Ingen grunn til å vente, og du vil lære mer enn å smake etter fire uker hvor det da kan være overdøvende.
Planlegg allerede nå hva som skal på fatet etterpå, eller planlegg for riktig lagring.
 
For å redusere litt oksygering tenkte jeg kunde det kunne være lurt å slippe et sukkerdrops i fatet. På 30L burde vel ikke det gi noe særlig trykk eller kullsyre, men kanskje litt co2 pæi headspace. Eller er det bare en dum ide?
 
For å redusere infeksjoner av villgjær og bakterier og slikt, tenkte jeg å brenne en svovellunte før fylling. Men så leser jeg et annet sted at bakterier og annet grums er nettopp noe man ønsker i tønne-modningen. Hva tror du?
 
Men det vil vel redusere opptaket av smak, og det er vel opptaket av smak som er poenget her?
Samme grad av eikesmak vil jo trekkes ut, men oksydering reduseres. Skal man lagre lenge på fat, kan det dannes for mye oksyderingsprodukter. Jeg har opplevd at én øl hvor (jeg tror) mesteparten av alkoholen ble omdannet til eddik … men den sto veldig lenge. Og når det gjelder andre oksyderingsprodukter vil jeg påstå det er avhengig av hvilken ølsort man lagrer. Mørkt øl med smak av mørke bær - eller soyasaus - er jo gjerne å trakte etter (når man velger å lagre på eik, (men også avhengig av type mørkt øl), mens med lysere øl vil man kanskje redusere pappsnak.

Eller enklere: voksing er et verktøy for å styre utviklingen etter ønske. Har en imp stout som har neste.2 år på eikefat. Mye eikesmak, (men skal bruke den til blending, feks i neste Birger … vel, det blir nok en split Batch).

Ellers er jo old ale en artig kandidat til eikelagring.
 
Tilbake
Topp