Hva skal jeg med et eikefat

Jeg svovler, ihvertfall. Og alle vinmakerne jeg kjente svovla.
Whiskeyfat er nok ikke så utsatt (hvis det fortsatt er «vått»).
Jeg fyller med kokvarmt vann. Hvis jeg skal drepe ned det som finnes, da. Vanligvis ønsker jeg at mikrobene skal leve videre.
Det er jo ikke skrevet i stein at øl på fat skal være vilt, (Brett) eller mørkt.
 
Whiskeyfat er nok ikke så utsatt (hvis det fortsatt er «vått»).
Jeg fyller med kokvarmt vann. Hvis jeg skal drepe ned det som finnes, da. Vanligvis ønsker jeg at mikrobene skal leve videre.
Det er jo ikke skrevet i stein at øl på fat skal være vilt, (Brett) eller mørkt.
Jeg må nok uansett trutne det et par timer. Det tar litt tid før jeg kan fylle det.
 
Et eikefat av norsk(!) eik, brukt en gang til norsk(!) whisky, ramla inn i bryggeriet.
Synes å huske at du sa for ikke lenge sida at det ikke var plass til en ekstra binders der en gang;).

Mer seriøst: Hva slags eik det er, kan ha betydning for hvor mye eikekarakter fatet avgir. Både voksested og eikeart skal være viktig. Jeg kunne tenke meg at norsk eik, sida den vokser så langt mot nord, er ganske tett i veden, og følgelig vil avgi relativt lite smak/tanniner.

Så det kunne kanskje være interessant - pokker, dette er jo en hobby for nerder - å finne ut så mye som mulig om hva slags eik det er snakk om, og så ta kontakt med noen som har greie på fat (Arcus?) og høre om de kan ha noe å si.
 
Hva gjør du med svovel-lunta? Slipper du den bare opp og lar den brenne ut? Og asken som krydder?
Nei, jeg fester en bit av veka i en ståltråd (det er noen mål på hvor mange cm veke du skal bruke pr liter volum på tønna), setter fyr på den og stikker den inn i tønna. Så lar jeg den være der til den er brent opp før jeg forsiktig, forsiktig lurer den brente veka ut igjen av hullet så aska ikke skal falle nedi.
Visstnok er det mer effektivt hvis tønna er våt inni, men det er "sånn de sier", og ikke sånt jeg har noen god kilde på.

Og hvis det ikke var innlysende, gjør det ute, på lesida av alle du bryr deg om.
 
Synes å huske at du sa for ikke lenge sida at det ikke var plass til en ekstra binders der en gang;).

Mer seriøst: Hva slags eik det er, kan ha betydning for hvor mye eikekarakter fatet avgir. Både voksested og eikeart skal være viktig. Jeg kunne tenke meg at norsk eik, sida den vokser så langt mot nord, er ganske tett i veden, og følgelig vil avgi relativt lite smak/tanniner.

Så det kunne kanskje være interessant - pokker, dette er jo en hobby for nerder - å finne ut så mye som mulig om hva slags eik det er snakk om, og så ta kontakt med noen som har greie på fat (Arcus?) og høre om de kan ha noe å si.
Binders problemet et reelt. Jeg har en øl og vinkjeller hvor fatet skal få modne, men hvordan jeg skal få 30L øl fra bryggeriet til modningskjeller vet jeg ikke.

Et oppdatering jeg har fått er Scandinavian Oak. Nynorsk presisjon der altså. Det er brukt på Myken destilleri i Lofoten. Så ja, kanskje jeg skal prøve å ta kontakt med dem mht. eiken.
 
Et eikefat av norsk(!) eik, brukt en gang til norsk(!) whisky, ramla inn i bryggeriet. Siden har jeg ikke hatt en blund på øyet. Det vil dog bare si siden i dag morges, men dog, spørsmålene er mange.

1. Hva slags øl er godt egnet for å bli lagret på et slikt fat?

2. Hvor lenge bør jeg la øl ligge på fatet?

3. Fatet er litt for stor for mitt utstyr, 30L. Fatet bør vel fylles helt opp for å unngå oksidasjon?
I så fall, hva er best å gjøre

a) Brygge 2 like 15L batcher
b) Brygge en sterkere batch på mine 20-25L og vanne den ut etter gjæring
c) Brygge en sterkere batch på mine 20-25L og vanne den ut før gjæring siden jeg tror jeg kan presse 30L inn i gjæringstanken med stor sannsynlighet for blow off
d) annet?

4. Fatet er tømt for ca 1-2 måneder siden. Hvor lenge kan det stå tomt uten å tørke ut?
Spørs om ikke fatet er tørket allerede. Jeg har har stort glede av disse tipsene:


Jeg ville prøvd å få til et 10-12 % øl ved første gangs bruk, og tatt det av etter et par uker.

Evt. latt det stå lenge, og være forberedt på å kalle det «Eikehelvete». Mitt første, en barley på 12 %, fikk dette navnet. Det sto 6 uker - på et helt ubrukt fat. Tror jeg serverte det på PF engang. Som mange andre har sagt, det må smakes underveis.

Har ett fat som nå brukes til Flamsk Rød. Solera. (mine to fat er 50 l.)

Det andre har stått tomt i garasjen i flere år, og siden det er lite PF for tiden er motivasjonen liten for å vekke dette til live igjen. Når motivasjonen kommer vil jeg prøve imp. stout. Det som var på dette fatet sist var en øl fra Nøgne Ø, etter en «bucket night». Det ølet kunne gjerne også vært kalt «eikehevete». Før bruk kommer dette fatet til å bli fylt opp med kokende vann flere ganger.
 
Spørs om ikke fatet er tørket allerede. Jeg har har stort glede av disse tipsene:


Jeg ville prøvd å få til et 10-12 % øl ved første gangs bruk, og tatt det av etter et par uker.

Evt. latt det stå lenge, og være forberedt på å kalle det «Eikehelvete». Mitt første, en barley på 12 %, fikk dette navnet. Det sto 6 uker - på et helt ubrukt fat. Tror jeg serverte det på PF engang. Som mange andre har sagt, det må smakes underveis.

Har ett fat som nå brukes til Flamsk Rød. Solera. (mine to fat er 50 l.)

Det andre har stått tomt i garasjen i flere år, og siden det er lite PF for tiden er motivasjonen liten for å vekke dette til live igjen. Når motivasjonen kommer vil jeg prøve imp. stout. Det som var på dette fatet sist var en øl fra Nøgne Ø, etter en «bucket night». Det ølet kunne gjerne også vært kalt «eikehevete». Før bruk kommer dette fatet til å bli fylt opp med kokende vann flere ganger.
Det står innpakket i plast i kjelleren og jeg holder på å bygge nok gjær til en imperial stout.

Men PF = ?
 
For å redusere infeksjoner av villgjær og bakterier og slikt, tenkte jeg å brenne en svovellunte før fylling. Men så leser jeg et annet sted at bakterier og annet grums er nettopp noe man ønsker i tønne-modningen. Hva tror du?
Forsiktig med svovel i ferske whisky fat. Mener det var Randy Mosher som havna på sykehus når han gjorde det. Skal ikke være nødvendig da alkoholen er rikelig godt nok som desinfisering. Jeg ville kjørt en runde med øl direkte, og ventet med svovel til batch 2.
 
Et oppdatering jeg har fått er Scandinavian Oak. Nynorsk presisjon der altså. Det er brukt på Myken destilleri i Lofoten. Så ja, kanskje jeg skal prøve å ta kontakt med dem mht. eiken.
Jeg felte en eik hjemme en gang som jeg ikke fikk noen avsetning på, så den ble til ved. Skal love at jeg kjente eikelukta bra da jeg kløyvde den. (Gråter ved tanken på det nå, men den gangen hadde jeg ikke utstyr til å gjøre noe annet)
 
Det ble en imperial stout på fatet. Det ble liggende i ca 1½ måned og ga et svakt eikepreg med klare likhetstrekk med whiskyen. Den kunne gjerne vært litt mer påvirket.

Nordisk eik gir en veldig lett aroma som skiller seg ganske mye fra fransk og amerikansk synes jeg.

Men nå er det et nytt problem. Damen som kjøpte fatet dengang det var fylt med whisky, og som har tinget seg et passelig utbytte av bryggingen, liner ikke mørkt øl! Hun forlanger lyst øl fra fatet. Noen som har en tanke om hva som kan passe?
 
Men nå er det et nytt problem. Damen som kjøpte fatet dengang det var fylt med whisky, og som har tinget seg et passelig utbytte av bryggingen, liner ikke mørkt øl! Hun forlanger lyst øl fra fatet. Noen som har en tanke om hva som kan passe?

Jeg forstod ikke helt spørsmålet, men kan egentlig ikke se for meg noe lyst øl som vil passe i et whiskyfat
 
Tilbake
Topp