Vil gjerne ha forslag til oppskrift!

Heisann!

Nå har jeg satt mitt første brygg, 40 liter DIPA inspirert oppskrift. Det var veeldig gøy, og jeg ser allerede frem til neste bryggedag! Læringskurven er bratt, og jeg gleder meg til å prøve igjen :)
(Et lite spørsmål,
Jeg har litt lyst til å brygge en litt søtlig IPA, den nærmeste referensen jeg har er Trondheim Mikrobryggeris IPA. Håper på en litt lettdrikkelig sak som kan smelte min frues hjerte mtp min nye hobby.
Det hadde vært fint om den kunne ha Maris Otter Pale malt som utgangspunkt, og det brygges i en 50liters Speidel.
Har noen et godt forslag?
Ønsker altså en litt moderat IPA, på 5-6% - og gjerne litt oransje/rød i fargen.
Har satt opp en oppskrift med råvarer jeg har tilgjengelig, kan dette fungere? Og hva slags gjær anbefales? Vil som sagt gjerne at den skal være litt søtlig - håper Munich Malten kan hjelpe til med deg...

Amt                  Name                                                          Type          #        %/IBU       
10,00 kg              Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC)                    Grain        1        84,0 %       
1,50 kg              Munich Malt (17,7 EBC)                                Grain        2        12,6 %       
0,40 kg              Special B Malt (354,6 EBC)                            Grain        3        3,4 %       
100,00 g              Hallertauer Hersbrucker [4,00 %] - Boil        Hop          5        12,7 IBUs   
40,00 g              Magnum [14,00 %] - Boil 60,0 min                Hop          4        23,2 IBUs   
50,00 g              Goldings, East Kent [5,00 %] - Boil 30,0        Hop          6        7,9 IBUs     
50,00 g              Goldings, East Kent [5,00 %] - Boil 15,0        Hop          7        5,1 IBUs     
50,00 g              Fuggles [4,50 %] - Boil 15,0 min                  Hop          8        4,6 IBUs 
 
Jeg synes oppskriften ser bra ut. Mesk høyt for å få litt søtlig preg, jeg foreslår også litt vanlig krystallmalt. F.eks. 67 grader.
 
Munchen malt gir et mer solid maltpreg, men ikke nødvendigvis sødme. Da trenger du dextriner (ikke gjærbart sukker for å si det litt enkelt)  Enig med Erlend - bruk mer crystallmalt, og da gjerne en lysere type, en med EBC rundt 60-80 vil også gi noe av det fargespillet du ønsker...  Opp til 10% av totalen. Du kan også bruke en liiiten tøtsj med svartmalt - 50 gram eller så (0,2-0,3%).

Ca 40 IBU er da veldig snilt for en IPA.  Kall det heller en Bitter - en ESB (Extra Special Bitter). Ikke at det i og for seg er viktig - men typebetegnelser vekker alltid forventninger hos de som har litt peil).  Ved brygging av bitter er utstrakt bruk av crystal/caramalt langt mer vanlig, og bitterhet og ikke minst er humlesmak/aroma langt mer dempet enn i en IPA. 
 
Trygve skrev:
Munchen malt gir et mer solid maltpreg, men ikke nødvendigvis sødme. Da trenger du dextriner (ikke gjærbart sukker for å si det litt enkelt)  Enig med Erlend - bruk mer crystallmalt, og da gjerne en lysere type, en med EBC rundt 60-80 vil også gi noe av det fargespillet du ønsker...  Opp til 10% av totalen. Du kan også bruke en liiiten tøtsj med svartmalt - 50 gram eller så (0,2-0,3%).

Ca 40 IBU er da veldig snilt for en IPA.  Kall det heller en Bitter - en ESB (Extra Special Bitter). Ikke at det i og for seg er viktig - men typebetegnelser vekker alltid forventninger hos de som har litt peil).  Ved brygging av bitter er utstrakt bruk av crystal/caramalt langt mer vanlig, og bitterhet og ikke minst er humlesmak/aroma langt mer dempet enn i en IPA. 

Men hva vil du kalle ølet hvis du tar en typisk Best Bitter oppskrift, lar bitterheten være som normalt, men fremhever humle smak og aroma?
Kanskje en liten avsporing, men har planer om å tørrhumle en BB med EKG.
 
IPA-light?? 

Nei, jeg ville fremdels kalt den bitter - også om den humles herfra til ....  Men som jeg sa er det ikke så himla viktig.  Om en velger å bruke typebetegnelser så kan en jo ta den som kommer nærmest.  Og en søtlig ale, på 1060 og 40 IBU og lite/ingen aromahumle er nærmere en ESB enn en IPA. På samme måte er en Best Bitter på 1040 og 35 IBU (?) fremdeles en bitter, selv om du tørrhumler den.  Tror jeg da.....  Det er nok langt viktigere at den blir slik du liker den.
 
Det er både enklere (og bedre - er min uærbødige påstand) å meske på et enkelt temperatursteg. Med skikkelig malt, produsert under kontrollerte forhold så er det lite og ingenting å tjene på å komplisere meskingen unødig.  Noen påstår at du skal få bedre og fastere skum om du legger inn en rast på lavere temperatur.  Min personlige erfaring er det stikk motsatte. Antagelig er det kun når du bruker mye umaltet korn at du kan tjene på en proteinrast på 50-55 grader.  Ellers - keep it simple.

Utmesking derimot kan godt foregå noe varmere.  Jeg bruker i overkant av 80 grader i skyllevannet, og da kommer mesken opp i 75-76 grader på slutten.  Om du "partiskyller" får du prøve å beregne deg frem til nødvendig temperatur på vannet for å komme opp i ca det.  Fordelen er raskere skylling, og bedre utbytte.  MEN - det gir neppe bedre øl.....
 
Hvis en først har en Speidel f.eks er det ikke enklere å kjøre ett mesketrinn. Har en Speidel er det like greit å kjøre flere mesketrinn. Du kan jo f.eks bruke 67 som hovedmesk, et kvarter på 73 grader og 10 min på 78 grader. Det skader ihvertfall ikke og det er jo bare å proggrammere.
 
Jeg ville først og fremst tatt en nærmere titt på humlesammensettingen din. Å tilsette så mye Herzbrücker i starten av kokingen her, tror jeg kanskje er så lurt. Mener å ha hørt at mye nobelhumle i starten av kokingen vil gi noe uønsket humlesmak, selv om det er litt vagt.

Hvis du ønsker en amerikanskinspirert IPA (som f.eks Trondheim Mikrobryggeri sin er), ville jeg faktisk byttet ut all humlen med amerikanske humletyper (eventuelt noen fra New Zealand), og justert opp bitterheten noe. Det vil gi et friskere preg av sitrus, barnåler og frukt, som man gjerne ønsker i en mer moderne IPA.

Her kan du se en versjon av Nøgne Ø sin IPA:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,977.0.html
Du kan skalere den opp til 50 liter, og justere ned noe på pale malt (Maris Otter) for å få ønsket vørterstyrke (OG), og samtidig trukket ned bitterheten litt.

Oppskriften kan gi deg en pekepinn om mengder og liknende, og det er også noe Caramalt der som er med på å gi litt fylde og sødme.
Du kan bruke de samme eller bytte ut humletypene, og/eller forenkle humleskjemaet litt, noe også Nøgne Ø har gjort.
F.eks kan du tilsette ved 60, 20, 10, 5 og 0 minutt før kokeslutt.., og eventuelt noe tørrhumle de siste dagene på gjæringskaret.
I en IPA er det ønskelig å tilsette en god del humle mot slutten, da den gir mye aroma i ølet.

Brygger du på lauget (siden du tenker i forhold til 50-liters Speidel..)?
Jeg brygger selv på 20-liters Speidel, og foretrekker et meskesteg (mellom 65-68 grader i 60-90 minutter) og en mashout på 78 grader i 10 minutter.

Lykke til!
 
Tilbake
Topp