Vinnerølet og rettigheter

Min tanke på dette er som følgende. Ølet som NØ brygger, brygges jo sammen og i samarbeid med vinneren. Hvis vinneren ikke samarbeider fordi han ikke vil at ølet skal brygges der, så blir ølet selvsagt ikke brygget. Men dette gir ikke en veldig positiv signal til både Nøgne Ø og de som ellers kunne ha vunnet konkurransen og som gjerne skulle få brygget vinnerølet sitt. Jeg vet ikke om Nøgne Ø er interessert i å brygge nestbeste øl fra NM.

Siden settingen er potensiell, men likevel lite sannsynlig, så tror jeg at vi skal forholde oss pragmatisk til dette spørsmålet. Vi ser tydelig at økningen i deltakelse i arrangementene til Norbrygg krever visse justeringer og formaliseringer, og deres innspill blir tatt med videre underveis i slike prosesser. Det er jo bra å få diskutert det før det faktisk skulle skje.

Jeg vet ikke om vi kan få på plass slike formaliseringer før nåkommende NM, og jeg vil derfor be alle å følge rådet til Gahr i innlegget rett overfor inntil videre.
 
Imens så har jeg fått snakket med Kjetil Jikiun fra Nøgne Ø. Han mener det er ikke noe som helst problem å velge bort premien dersom man skulle ønske det. Da har vi fått det ut av verden.  ;)

Utover det så har vi fått flere interessante nyheter angående deres tilbud for vinneren av NM2011, men mer om dette i en annen tråd som snart vil dukke opp.   :yes:
 
Innlegget mitt var ikke ment slik at jeg vil fraråde folk å delta i NM dersom de ikke ønsker ølet brygget av Nøgne Ø, men jeg synes folk bør være klare på at de ØNSKER ølet sitt brygget av Haandbryggeriet dersom man vil delta i akkurat den konkurransen.
 
Interessant å lese denne tråden, samtidig også litt absurd å lese noen av de tenkte problemstillingene som luftes her. Tenk hvilken fantastisk mulighet man får til å gjøre noe ekstra ut av brygget sitt som hjemmebrygger og de i et land hvor det nesten kan sammenlignes med å bestige Mount Everest det å få selge et øl kommersielt. Det er faktisks nesten umulig å gjøre noe særlig kommersiell suksess på et øl av denne typen man snakker om her i Norge. Jeg vil påstå at det er bryggeriet som tar den store risikoen her, for mens man snakker om muligheter for å tape sin andel av overskuddet så er det ganske kostbart å brygget 5000 liter øl og kanskje bare selge en tredjedel. Om vi fortsetter med Gahr sitt brygg som eksempel, ølet er fantastisk det og vant som fortjent. Men det har dessverre solgt ufortjent dårlig, NØ måtte kjøpe det tilbake fra Vectura når de fikk en forespørsel om å selge det i USA. Det er trist men sant at det er mot alle ods man forsøker å selge øl her i landet. Enn så lenge så tror jeg man skal fokusere på det positive å få brygget sitt øl i stor skala og heller revurdere sin deltakelse dersom man er redd for å tape på det. Tanken er fornuftig nok den isolert sett og ingen vet hva fremtiden måtte bringe, men pr. dags dato er det bryggeriet og ikke hjemmebryggeren som tar risken i denne sammenhengen så vidt jeg klarer å se det.   
 
Tredje og aller siste? batch av "Two Captains DIPA" er brygget hos Nøgne Ø. Dette er nok toppen av min "bryggerkarriere", jeg er stolt og meget glad.

janh 
 
janh skrev:
Tredje og aller siste? batch av "Two Captains DIPA" er brygget hos Nøgne Ø. Dette er nok toppen av min "bryggerkarriere", jeg er stolt og meget glad.

janh 

Velfortjent, Jan. Håper det ikke blir siste batch.

Og gratulerer med at "ditt" øl fikk en tredjeplass i kåringen av Norges beste øl i 2010. Jeg synes forøvrig det var bedre enn #500.
 
Noe sier meg at dette ikke blir siste batch av Two Captains. Og når vi er inne på det - det er jaggu på høy tid at en ny batch av en viss Barley Wine blir brygget.
 
Odland skrev:
Og når vi er inne på det - det er jaggu på høy tid at en ny batch av en viss Barley Wine blir brygget.

Noe sier meg at det IKKE skjer med det første. Den solgte meget skralt i Norge. Bryggeriet måtte kjøpe ølet tilbake fra polet og solgte det i USA. Engelsk Barleywine er ikke så hipt! ;D
 
Og så må du vel bruke WLP007 istedenfor WY1028/WLP013 om du skal ha Nøgne Ø-versjonen. Skjønt, jeg kan tenke meg at WLP013 kan være enda bedre til denne typen øl.
 
Tilbake
Topp