Vinnerølet og rettigheter

Børge B

Dommer
EDIT: denne tråden ble avsplittet fra [iurl=http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2656]denne tråden[/iurl]. Mvh Webmaster

Mulig jeg er på bærtur - men jeg prøver allikevel... Shoot:

Har fått med meg at Gahr vant NM - hvor premien var at den ble brygget av Nøgne Ø.
Moro - og all heder og ære til Gahr, og Nøgne Ø.

Men: Hvem er den egentlige vinneren her ? Kan det være Nøgne Ø ?

For: Jeg antar at Gahr ikke får noe betalt for dette ? (Korriger meg om jeg tar feil).

La oss ta det et skritt videre: Hadde det vært greit om jeg hadde lansert en foto-konkurranse - hvor premien hadde vært at jeg hadde gått ut og tjent penger på vinnerbildet kommersielt ?
Eller: Hadde det vært greit at jeg hadde arrangert en låtskrivekonkurranse - hvor premien var at jeg gikk ut og tjente penger på vinnerlåten ?

Klar over at jeg er litt i grenseland - og at vi både på foto og låter snakker om opphavsrettigheter, og at det muligens blir noe annet på øl.
Det er dog Gahr's oppskrift som er brukt (som han dermed muligens har opphavsrettigheten på) - og slik jeg forstår det Nøgne Ø som tjener pengene.

Er det riktig ? Eller er jeg helt på bærtur ?

Spent på svar.
 
Nå tror jeg du er litt for konspirasjonsteoretisk her, og eventuelle økonomiske forhold mellom oppskriftshaver og bryggeri tror jeg er en forretningshemmelighet.
 
@HelgeT - Ok. Mulig du har rett.

For ordens skyld: Jeg er ikke ut etter noe beløp, eller redegjørelse for eventuelle økonomiske godtgjørelser.
Jeg stiller kun et prinsippielt spørsmål.... Jeg har nemlig en mistanke om at det ikke godtgjøres Gahr økonomisk - og da er det en interessant prinsippiel diskusjon.
 
Jeg tror jeg lett hadde godtatt heder og ære + en bryggedag hos NØ som betaling...

Dere som bestiller på på polet - er det et minste antall man må bestille, og koster det mere?
 
Jeg har selvsagt ikke fått betaling. Det er ikke egentlig store marginer på en batch med øl i et mikrobryggeri, og Nøgne Ø har hele tiden vært skvære med dette. Det har aldri vært snakk om at NM-vinneren skulle tjene penger. Folkene på bryggeriet hadde ikke trengt å "stjele" en oppskrift fra hjemmebryggere for å lage interessante øl, så de gjør dette som en gest til hjemmebryggermiljøet. Jeg vil tro det for de fleste er belønning i seg selv, nettopp som Viktse sier, å få brygget ølet sitt i et kommersielt bryggeri. Hvis det er noe jeg IKKE føler, så er det at jeg har blitt lurt på noen måte.

Det holder forresten å bestille en enkelt flaske.
 
@Gahr & Viktse - Absolutt. Selvfølgelig. Innlysende at det er belønning for vinneren, og at det samtidig er en gest fra Nøgne Ø.  Det er ikke noe forsøk fra min side på å undergrave hverken premie eller bryggeriet. På ingen måte. Intesjonen var snarere å skape en diskusjon.

Om noen har tålmodighet med meg - så la meg få være djevelens advokat litt lengre....

La oss fortsette å dra det litt lengre.
La oss si at produktet blir en salgs-suksess.
La oss ta det helt ut - og si at produktet får millionomsetning, og genererer penger i bøtter og spann for Nøgne Ø.

Gahr (la oss fortsette å bruke deg som eksempel) - har fortsatt sin hobby-brygge-virkomhet, men har planer om å kommersialisere virksomheten sin.
Han slutter som lærer - og starter sitt eget bryggeri.
Han har planer om sin første produklansering, som selvfølgelig er det samme ølet som han vant NM med - sin Andhrimnir Barley Wine Ale.
Hva da ?

Vi kan alle være enige om hvem som er den moralske - og etiske - eieren av resepten, og kanskje dermed produktet.
Men hvem er den juridiske eieren ?
Nøgne Ø - som har tatt den økonomiske risiko med å kommersialisere produktet - eller Gahr, som kveld etter kveld, og brygg etter brygg har kommet frem til den optimale resept ?

Situasjonen er søkt.
Utopi er kanskje det mest dekkende ordet...men dog...
Mine år i forretningslivet har lært meg at det som er utopi i dag - gjerne kan være virkelighet i morgen.
Og når hobby plutselig blir til forretning - så kommer "skeptiker-blikket" fort frem...
Det jeg forsøker å si - med altfor mange ord - er at det burde eksistert en avtale som regulerte vinneren sine rettigheter.
For alt jeg vet - eksisterer kanskje denne.
Jeg betviler ikke Nøgne Ø's intensjoner - på ingen måte. Tvert imot anser jeg dette - som Gahr - som en gest.
Plutselig en dag kan premien imidlertid være brygging av vinnerbrygget hos et annet bryggeri - som kanskje har en skjult agenda.
Den dagen bør Norbrygg ha sikret en vinners rettigheter - gjennom å ha formulert en avtale som ivaretar det faktum at hobbyen vår faktisk kan være verdiskapende for noen aktører, en verdiskapning kanskje bryggeren selv ønsker å ta ut på et tidspunkt.
 
Jeg skjønner tankegangen din, BorBar - og er vel prinsipielt enig i at opphavsmannen til resepten på et øl som gjør BETYDELIG økonomisk suksess bør ha en viss kompensasjon for dette. Men når det gjelder å bidra litt til produktutvikling for småbryggerier som tør å satse på noe nytt og spennende, så stiller vel de fleste av oss hjemmebryggere gladelig opp på dette av idealistiske grunner, uten forventning om noen som helst økonomisk godtgjøring, evt. utover noen kasser øl hvis man er heldig og vinner en konkurranse.  Det samme gjelder deltakelse i produktutviklingsprosesser uten konkurranseelementet. Min egen innstilling er ihvertfall at jeg ønsker et større ølmangfold på det norske markedet, og misjonerer derfor iherdig for dette i alle mulige og umulige sammenhenger. Når det så fra tid til annen dukker opp norske bryggerier som faktisk ønsker å ta dette med ølmangfold på alvor, er det en selvfølge at jeg (om ønskelig) gir min lille skjerv til dette ved å stille opp gratis, enten det skjer gjennom prøvesmaking av bryggeriets egne prøvebrygg, eller hjemmebryggingskonkurranser.

Men hvis Nøgne Ø selger produksjonsrettighetene for Andhrimnir til Anheuser-Busch, synes jeg virkelig Gahr skal stå klar til å håve inn sin andel ...  :ilike:

EDIT: dette innlegget ble flyttet hit av Webmaster. Mvh Webmaster
 
Igjen, jeg synes Nøgne Ø har vært veldig renhårede. De skriver på etiketten hvem som er ølets opphav, og har involvert meg i ALLE deler av utformingen av ølet, til og med etiketten har jeg fått være med å utforme. Navn, ingredienser, fremgangsmåte, alt. Om jeg hadde ønsket å forandre noe, hadde jeg kunnet gjøre det, uten problemer. Hvis jeg hadde ansett det som problematisk med navnet, f.eks. fordi jeg selv skulle ønske å bruke dette til noe annet, hadde man valgt et annet navn. Om jeg ville ha brukt oppskriften videre til noe annet, så er det uproblematisk. Avtalen om bryggingen er for en batch. Hvis det hadde vært snakk om videre produksjon, hadde det vært en sak mellom meg (eller den aktuelle vinner ved en eventuell neste gang) og Nøgne Ø. Dette er et tiltak som ikke har noen med penger å gjøre!

Jeg vil heller ikke anse det som Norbryggs oppgave å ta seg av eventuelle avtaler om kommersiell produksjon av et øl hvis opphavsrett tilfeldigvis tilhører en hjemmebrygger, selv om ølet ev. hadde blitt "fanget opp" av et bryggeri som en følge av en konkurranse arrangert av Norbrygg. den aktuelle hjemmebrygger burde kunne ordne seg selv i slike tilfeller.

Hva opphavsretten til en oppskrift angår, så er vel det egentlig uinteressant? At man potensielt ville kunne få et problem ang. navn er en sak, men her bør man enkelt kunne finne en minnelig løsning, og man kan uansett være føre var, men oppskrifter vil det ikke være aktuelt å kunne råde totalt over. Enhver står fritt til å putte det man vil i ølet, og om to øl tilfeldigvis skulle være like rent oppskriftsmessig (som f.eks. hundrevis av pils-oppskrifter sannsynligvis er!), vil det være uproblematisk.
 
Dere har nok alt for stor tro på  OPPSKRIFTEN. Det er viktig å ha en god oppskrift, men det er bare EN av mange faktorer. Hvis 2 bryggere brygger samme oppskrift på 2 like annlegg, kan sluttresultatet bli svært forskjellig. Hvis samme brygger brygger samme oppskrift på 2 forskjellige anlegg, kan også her resultatet bli forskjellig. Men alt kan være bra øl.
Men det er nok viktig å tenke gjennom problemstillingen. Jeg vet ikke om det er noen opphavsrett på øloppskrifter, men det må være vanskelig å håndheve og bevise. Opphavsrett til navnet er nok det viktigste. Oppskrifter går det 13 av på dusinet. Jeg ville tatt det som et utrolig stort kompliment hvis ølet mitt hadde blitt btygget hos NØ eller andre Mikro. I dette miljøet er også moralen tilstede: Brewer's Code. Jeg hadde vært mye mer skeptisk, eller i alle fall hatt med advokat hvis det hadde dreid seg om et stort, internasjonalt bryggeri. Denne problemstillingen er også tatt opp i USA i forbindelse med "Long Shot" konkurransen. Vinnerne får brygget sitt brygget hos Samuel Adams (Usa's største Amerikanskeide Bryggeri) 

janh
 
Jeg er selvsagt enig. Oppskriften er ikke egentlig så viktig, men spørsmålet ble tatt opp. I går kveld testet jeg mitt eget juleøl opp mot to andre kameraters versjoner av samme øl. Resultatet var tre forskjellige brygg. Absolutt slektskap, men likevel klare forskjeller.

Så vidt jeg vet får vel Long Shot-vinnerne en eller annen form for kompensasjon i form av et pengebeløp? Der er det tross alt snakk om langt større mengder enn her til lands. Ang. "Brewers Code", så tror jeg ikke det er noe å frykte i med tanke på Nøgne Ø! Du kjenner dem vel selv :). Miljøet er lite, og jeg tror ingen har interesse av ikke å spille med åpne kort. Jeg synes det er et fantastisk tiltak at de har villet produsere NM-vinneren, og føler meg utrolig heldig som var den som fikk ølet sitt brygget i Grimstad i vår.
 
D er den 24 desember i dag og jeg sitter akkurat nå og koser meg med Andhrimnir Barley Wine  Ale;D .. vil ikke gi meg inn på selve diskusjonen her, men må bare gratulere Gahr me en fantastisk go ØL!!!
God Jul alle sammen!
 
Jeg har noen spørsmål.
1. En eller annen kommer til å vinne denne konkurransen. Og det ølet er mest sannsynig meget godt. Kan han da sende vinnerølet til NM? Hvis ja og hvis han vinner NM, hva da? Får han ølet brygget både hos Håndbryggeriet og NØ? (Muligens en søkt problemstilling)
Og beskrivelsen er lett forvirrende.
2. Er det noen vits å sende inn bidrag med mer enn 60 IBU (se beskrivelsen 50-60 IBU).

janh
 
janh skrev:
1. En eller annen kommer til å vinne denne konkurransen. Og det ølet er mest sannsynig meget godt. Kan han da sende vinnerølet til NM? Hvis ja og hvis han vinner NM, hva da? Får han ølet brygget både hos Håndbryggeriet og NØ? (Muligens en søkt problemstilling)
Og beskrivelsen er lett forvirrende.

Et meget godt spørsmål, som jeg selv har sittet og lurt på også. For selv om det er en søkt problemstilling som du sier, så er den altså ikke umulig. Jeg tror vi rett og slett får tenke litt på dette. Takk for at du rettet oppmerksomheten mot dette før det er for sent. ;)
 
Da fikk jeg høre at når vinneren av Haandbryggerkonkurransen blir kåret, og ølet da blir brygget hos Haandbryggeriet, da forutsettes det at ølet ikke blir brygget andre steder.

Så vet vi det.  ;)
 
Kan man velge å ikke la et bryggeri brygge sitt øl hvis man vinner? Vet ikke hvem det vil være som IKKE vil få sitt øl brygget kommersielt hvis anledninger byr seg, men jeg er nyskjerrig på om det er påbudt liksom. At hvis man deltar, så blir det på en måte en "kontrakt"....eller?
 
Tja, jeg vet ikke om det da er en så god idé å delta i utgangspunkt, ærlig talt. Hvis denne nokså hypotetiske situasjonen skulle oppstå så kan man sikkert velge å ikke la et bryggeri brygge ølet sitt om man vinner.
 
Jeg ville nok aldri takke nei til et så godt tilbud.
Og er man så heldig å vinne, kan man jo bare forandre litt på oppskriften og gi brygget et nytt navn og man har ett nytt øl.
Kanskje ikke helt "Brewer's Code", men det kan holde i rettsalen.

janh
 
Om man ikke ønsker å takke ja til en slik premie, synes jeg ikke man bør delta i konkurransen. Særlig ikke når (som i dette tilfellet) et bryggeri faktisk tar initiativet til konkurransen. Jeg vil definitivt si det bør oppfattes som en kontrakt, selv om det ikke nødvendigvis blir gjennomført at Haandbryggeriet faktisk brygger vinnerølet. Utgangspunktet for konkurransen er at de muligens vil brygge ølet, og da synes jeg det er naturlig at man er villig til det om man ønsker å delta. Om man tror det kan bli et problem, bør man heller prioritere hvilke konkurranser man vil delta med bestemte øl i.
 
Spørsmålsstillingen er jo absolutt relevant når det gjelder NM (om jeg har forstått det riktig - og NØ vil brygge vinnerølet).

Jeg har tidligere stilt spørsmål til denne måten å premiere på (her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2813.0.html )

La oss hypotetisk si: Jeg har ikke lyst til at NØ skal brygge ølet mitt. Jeg har imidlertid lyst til å delta i NM.
Dette er absolutt en setting som kan være aktuell.

Har jeg da mulighet til å "velge bort" premien ?
 
Tilbake
Topp