HJELP - Hadde sukker rett på gjæringskaret - Vil gjerne ha tips til videre prosess asap

Har opplevd lignende en gang tidligere, mener at jeg da bare ristet på alle flaskene og lot det stå et par uker til. Er det løsningen, å bare riste hardt? Eller skal man bare vende flaskene litt?
Jeg har snudd flaskene opp ned et par-tre ganger. Gjentatt dagen etter .
 
Har flaskene stått i romtemperatur eller kaldt? Med sukker på flaska så skal ølet karboneres. Bittert, høres ut som en IPA det ja.
Stått i gangen (ca. 20 grader stort sett men kan tidvis ha vært litt kaldere).

Bittert, type u-drikkelig altså ikke slik verken ferdig øl eller IPA skal smake..
 
Testet i går igjen, da hadde den stått siden nyttårsaften etter at jeg vendte litt på flaskene for å få fart på karbonering. 1) Fortsatt helt uten kullsyre og 2) Ekstrem bitter på smak (nesten som om man har mistet en hel halspastill eske oppi flaska..lukter bra IPA men smaker IPA ganger 10 liksom..)

Er det noen som kan tenke seg hva som kan være galt (ref. bittersmaken) og om det kan få fart på karboneringen med å heller riste skikkelig på flaskene, kontra bare vende opp/ned?
 
Er det noen som kan ha peiling på hva jeg gjør feil, altså hvorfor jeg får denne ekstreme "bitter"smaken (vet ikke hvordan jeg ellers kan forklare hva det smaker, men som jeg nevnte i forrige innlegg så smaker det ekstremt bittert nesten som man har mistet en eske halspastiller oppi bryggen..ikke ekkelt, men bittert/stramt..IPA skal jo smake bitters men dette er udrikkelig liksom..).

Jeg har veldig lyst å få satt en ny brygg til sommeren, men har mistet motivasjonen siden jeg tydeligvis gjør en feil som ødelegger bryggene mine (for dette har jo skjedd før også).

Jeg vet jo ikke hvordan infeksjon øl smaker, så vet jo da ikke om det kan være en årsak..jeg bruker ikke å vaske flaskene i forkant med sterkere midler (da jeg alltid skyller dem rett etter de er drukket opp). Det jeg bruker å gjøre er å blande en tynn starsan blanding (er kanskje litt kjip på mengden starsan) men sørger for at det skummer bra og at vannet er ganske varmt, så står flaskene litt i denne blandingen, før jeg rister og gjør dem klar til fylling. Da er det enda gjerne litt skum igjen i flaskene, noe som jeg tenker er bra..

Håper noen kan komme med gode innspill :)
 
Er det noen som kan ha peiling på hva jeg gjør feil, altså hvorfor jeg får denne ekstreme "bitter"smaken (vet ikke hvordan jeg ellers kan forklare hva det smaker, men som jeg nevnte i forrige innlegg så smaker det ekstremt bittert nesten som man har mistet en eske halspastiller oppi bryggen..ikke ekkelt, men bittert/stramt..IPA skal jo smake bitters men dette er udrikkelig liksom..).

Jeg har veldig lyst å få satt en ny brygg til sommeren, men har mistet motivasjonen siden jeg tydeligvis gjør en feil som ødelegger bryggene mine (for dette har jo skjedd før også).

Jeg vet jo ikke hvordan infeksjon øl smaker, så vet jo da ikke om det kan være en årsak..jeg bruker ikke å vaske flaskene i forkant med sterkere midler (da jeg alltid skyller dem rett etter de er drukket opp). Det jeg bruker å gjøre er å blande en tynn starsan blanding (er kanskje litt kjip på mengden starsan) men sørger for at det skummer bra og at vannet er ganske varmt, så står flaskene litt i denne blandingen, før jeg rister og gjør dem klar til fylling. Da er det enda gjerne litt skum igjen i flaskene, noe som jeg tenker er bra..

Håper noen kan komme med gode innspill :)
Meld deg inn i Norbrygg og du kan få en vurdering av ølet ditt fra en kvalifisert øldommer.

https://norbrygg.no/bedomming-av-ol/evaluering-av-ol/
 
Stars san skal blandes i kaldt vann, 15 -25 ml / 10 L
Anser du for lite starsan og/eller for varmt vann til å forårsake det jeg beskriver da eller?

Meld deg inn i Norbrygg og du kan få en vurdering av ølet ditt fra en kvalifisert øldommer.

https://norbrygg.no/bedomming-av-ol/evaluering-av-ol/
Hadde lyst å slippe å pakke inn en "forsiktig glass" pakke for å sende ølet avgårde, så håper å bli litt klokere her på forumet :)
 
Ka
Null stress med bleier og brødposer.
Kan sikker sende øl post :) Men tenkte nå at det må jo være noen her på forumet som har opplevd lignende "ekstrem bitter" IPA og kanskje kan ha noen formening..
Jeg vet ikke, men ville fulgt produsentens anbefaling
Ok, i anvisningen jeg har fulgt så har det stått at jeg skal bruke så varmt vann som mulig, så synes det var litt merkelig at produsenten anbefaler kaldt vann.. men er usikker på om det er der det ligger..
 
Har du oppskriften? Det kan jo hende at det rett og slett er veldig mye bitterhumle.
 
Hadde lyst å slippe å pakke inn en "forsiktig glass" pakke for å sende ølet avgårde, så håper å bli litt klokere her på forumet :)
Når jeg ser på svarene du får, er det ingen motvilje for å bistå deg, selv om du ikke er medlem. Alle er hjertelig velkomne.
Det er ikke mulig å beskrive alle smaker, og vi vet heller ikke om det er sammensatte feil.
Det du derfor trenger, er at noen flinke smakere får tilgang til ditt øl…
Du kan eventuelt oppgi hvor du bor, og se om noen bor i nærheten slik at du slipper sende i posten.
Uavhengig av alt - anbefaler jeg medlemskap :cool:
 
Har du oppskriften? Det kan jo hende at det rett og slett er veldig mye bitterhumle.
Når jeg ser på svarene du får, er det ingen motvilje for å bistå deg, selv om du ikke er medlem. Alle er hjertelig velkomne.
Det er ikke mulig å beskrive alle smaker, og vi vet heller ikke om det er sammensatte feil.
Det du derfor trenger, er at noen flinke smakere får tilgang til ditt øl…
Du kan eventuelt oppgi hvor du bor, og se om noen bor i nærheten slik at du slipper sende i posten.
Uavhengig av alt - anbefaler jeg medlemskap :cool:
Bor i Harstad (Troms) tviler på at det bor så mange i nærheten. Kan vurdere å melde meg inn ja, men hvem skal motta øl-sending hvis jeg sender da?
 

Bor i Harstad (Troms) tviler på at det bor så mange i nærheten. Kan vurdere å melde meg inn ja, men hvem skal motta øl-sending hvis jeg sender da?
Det får du beskjed om etter å ha sendt inn en henvendelse. Først vil de sjekke om det finnes noen lokalt, og om de har mulighet. Alternativt vil de finne noen du kan sende til.
 
Tilbake
Topp