Tank for gjæring og lagring

MortenSickel

Norbrygg-medlem
Jeg tapper øl på flasker og har ingen planer om å slutte med det, men ser noen tilfeller hvor fat kan være en grei løsning - ligger noen oppkommende tilfeller hvor jeg skal brygge til en anledning hvor alt ølet vil bli brukt opp på kort tid.

Jeg mener å ha forstått at noen polykarbonat gjæringtanker også kan brukes til karbonering og lagring og direkte avtapping. Man må vel da ha en mulighet til å tappe av gjær og annet bunnfall som man ikke vil ha med inn i lagringen? Jeg ser for eksempel denne https://brewshop.no/produkt/blue-monday/apollo-30l-snub-nose-trykktank-komplett skal kunne brukes til både gjæring og lagring, men hvordan kvitter man seg med bunnfall her? Hva trenges av ekstrautstyr for å bruke denne til lagring og tapping?

Er det noen som har erfaring med dette (samme fat for gjæring og lagring/servering)?
 
Det er ingen problemer å lagre øl over lengre tid på fat heller. Hvis det er et forbigående behov så hadde jeg sett på Finn etter brukte cornelius fat med sodastream regulator, og så heller lagt det ut for salg etter man har nyttegjort seg av det. En polykarbonat gjæringstank kan for så vidt brukes til både brite tank og servering, men da vil du jo holde gjæringstanken og gjæringsskapet den står i opptatt til ølet er drukket opp.
 
Jeg tapper øl på flasker og har ingen planer om å slutte med det, men ser noen tilfeller hvor fat kan være en grei løsning - ligger noen oppkommende tilfeller hvor jeg skal brygge til en anledning hvor alt ølet vil bli brukt opp på kort tid.

Jeg mener å ha forstått at noen polykarbonat gjæringtanker også kan brukes til karbonering og lagring og direkte avtapping. Man må vel da ha en mulighet til å tappe av gjær og annet bunnfall som man ikke vil ha med inn i lagringen? Jeg ser for eksempel denne https://brewshop.no/produkt/blue-monday/apollo-30l-snub-nose-trykktank-komplett skal kunne brukes til både gjæring og lagring, men hvordan kvitter man seg med bunnfall her? Hva trenges av ekstrautstyr for å bruke denne til lagring og tapping?

Er det noen som har erfaring med dette (samme fat for gjæring og lagring/servering)?
Jeg har en slik. Du blir ikke kvitt bunnfallet. Jeg tapper til corneliusfat. Apollo 30L unitank har mulighet for å tappe av bunnfall. Den kan du ogsåbruke til å høste gjær med. Ulempen er at den er noe høyere - for høy til gjærskapet mitt.
 
Sist redigert:
Jeg foretrekk å tappe øl 9 eller 12 liters fat og der står det til det blir drukket opp 3 -4 måneder, men har også nå en Imperial Stout som har stått 1 år
Ikke no problem. Har jeg ikke ledige fat tapper på flasker. Overskudds øl går også på flasker med en sukkerbit eller to
 
Jeg mener å ha forstått at noen polykarbonat gjæringtanker også kan brukes til karbonering og lagring og direkte avtapping.
Det er ikke noe problem, jeg har en 60L allrounder stående med pils som ble brygget for snart to mnd. siden. Har fylt to fat og det som er igjen tapper jeg rett i glass til det er tomt. Tappet et par glass i går kveld, og pilsen er superfrisk og god. Eneste "problemet" er at tanken ikke bør flyttes for da vil bunnfallet fort blande seg med resten. Og så må det selvsagt tappes fra toppen med flyteball.

Det finnes også Fermzilla med ventil og kopp nederst der bunnfallet kan tømmes ut hvis det er ønskelig.
 
Til spesielle anledninger er også Lindr kjøler et godt alternativ. Jeg leide det i konas 30-årsdag.

Ølet var karbonert to uker på forhånd. Plasserte to fat i romtemperatur og brukte luft til å drive frem ølet. Kaldt og passe karponert øl uten problem.

Du kan velge CO2 eller luft til å fremdrift.

Med litt måtte selvsagt fatet tømmes fort etterpå. Husker ikke helt detaljer, men jeg tror jeg tappet det på flasker vha CO2 og drakk det fort. Det var helt fint i noen påfølgende måneder til jeg var tom.
 
Planen min er å slippe å flaske når jeg brygger for et eller annet party, så det blir ikke langtidslagring, maks to-tre måneder, kanskje en gang i året eller noe. At gjæringsbeholderen er opptatt i den perioden gjør ikke noe, dem har jeg mange av, men så langt ingen egnet for oppbevaring.
 
Jeg ser flere problemer med å bruke gjæringstanken slik du foreslår.
Du får aldri ut all gjæren. Straks tanken flyttes, vil du få uklart øl.
Tanken er stor og uhåndterlig når den flyttes. Helt ok om du tapper fra der den står, men jeg fikk ikke inntrykk av det.
Tanken er ikke beregnet for denne typen transport siden den har kone bunn.
Du vil måtte bruke mye co2 for å trykke ut ølet siden det er mye gassrom vs. øl.
Prisen på nytt Corneliusfat og gjæringstank er nær identisk siden du trenger co2 og koblinger for begge

Anbefaler som flere her å kjøpe (brukt) Corneliusfat. Eller hør med noen i nærheten om å få lånet et fat ved behov + Sodastream.
Faren er naturligvis at du ser gleden i fat…
 
Anbefaler som flere her å kjøpe (brukt) Corneliusfat. Eller hør med noen i nærheten om å få lånet et fat ved behov + Sodastream.
Faren er naturligvis at du ser gleden i fat…
Tiltredes...

Brukte Corneliusfat er en rimelig løsning til dette og du får sannsynligvis omtrent det samme igjen for dem som du betalte dersom du ikke, som meg:rolleyes:, endte opp med at det jeg fyller på flasker stort sett gjøres med mottrykksfyller fra fat....
 
Vel, før jeg så de siste kommentarene endte jeg med å kjøpe apollo-tanken med div stasj for å kunne tappe fra den. Om det ikke fungerer bra som en gjærings- og lagringsløsning tror jeg at jeg har det meste som trenges rundt corneliusfat og en gjæringstank egnet for luftfri overføring. (Problemet mitt er at jeg har for stor kjeller og det som først har kommet seg inn der svært skjelden kommer ut igjen...)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp