Vinterøl

Inge

Kjøpte et vinterølsett fra Olbrygging.no som ble liggende litt vel lenge før brygging... Får håpe at humlepelletsen tålte et par måneder i knyttede plastposer :ber:

Oppskrift:
2 Poser med 1,5 kilo flytende mørkt ekstrakt (3 kilo)
2 Poser humle, 1 x 60min kok og 1 x 15min kok
1 pose SAF-lager 11,5 gram (tørrgjær)

Jeg fulgte mer eller mindre oppskriften som fulgte med, men jeg kokte humlen i 6 liter vann, og tilsatte ekstrakt og siste humlepose i dette vannet etter 45 min og kokte i 15 min til. Etter koking tilsatte jeg 5 liter kalt vann som jeg hadde kokt på forhånd og bråkjølt i vasken med is, og satte "vørteren" i det samme isbadet.

På forhånd hadde jeg kokt og bråkjølt 13 liter med vann som jeg fylte i et sterilt gjøringskar. Når "vørteren" var ca. 20°C helte jeg dette opp i gjøringskaret og rørte godt med en steril stålsleiv.

I oppskriften stod det at gjøren skulle drysses rett i gjæringspannet, men jeg rehydrerte den i en halv liter med kokt vann (25 °C) i 15 min før pitching.

Gjøringsdunken lot jeg stå på kjøkkengulvet i romtemperatur til jeg hørte plopping i gjærlåsen (ca. 6 timer), så bar det i kjelleren som holder konstant temperatur nå på rundt 9 °C. Etter et døgn nå så plopper det ca. 1 gang hvert annet sekund.

Noen som føler for å være etterpåkloke :hoererikke:???

For ordens skyld, dette er mitt andre brygg. Forrige var et Muntons gold ølsett som ikke ble fantastisk (men vi kuttet ned på vannmengden, som resulterte i et veldig bittert/beskt øl)

Jeg tror nok det brygget vil ordne seg. Til en neste gang så ville jeg nok ha anbefalt å kjøle vørteren enda litt mer før man tilsetter lagergjæren,  et sted mellom 9-13 gr. for eksempel. Det er nemlig i begynnelsen av gjæringen at visse (u)smakstoffer og aromaer danner seg i forbindelse med for høy gjæringstemperatur, samtidig som at gjæringen i seg selv også tilfører brygget energi i form av varme. Så selv om du plasserer dunken et kaldere sted etter en liten stund, så vil ikke bryggets temperatur så raskt anta rommets temperatur før gjæren allerede har sørget for noen smaker og aromaer som ikke helt hører hjemme i et undergjæret brygg. Men men, ingen fare, det kan godt hende at det knapt merkes...  :brygging:

At du har rehydrert gjæren er fornuftig, selv om en del tørrgjær tåler ganske greit å bli slengt rett inn i brygget.

Når det gjelder humlepelletsene, så pleier man å kunne se og lukte når de begynner å bli gamle. Gammel humle begynner som regel å bli litt gult, samt at det lukter litt ost-aktig. Lukter humlen derimot godt og ferskt så vil ølet ditt trolig også gjøre det. Jo kaldere humlen er bevart, desto lenger holder den seg. Lukket forpakning er også viktig.

Vil man lage et brygg med større sjanse for at det smaker godt, så vil jeg anbefale å koke ekstrakten sammen med humlen og vann til hele brygget. Dette går da bare hvis du har en kjele som er stor nok til å romme hele det endelige brygget og vel så det, samt at det da blir vanskeligere å kjøle ned. Da trenger man nok en kjølespiral. På denne måten vil man få bedre utbytte av humle, mindre karamelisering pga for tykk kokende vørter samt mindre sjanse på infisering da all vann i brygget er kokt og dermed sterilisert.

Hva blir ditt neste brygg?  :biersmile:

Takk for raskt svar!

Humlen var grønn og fin og luktet veldig sterkt og friskt (fikk kjeft av kjerringa at jeg hadde forpestet kjøkkenet med kattepisselukt......). Så jeg håper dette går veien.

Neste brygg blir sommerøl fra samme leverandør, jeg kjøpte dette sammen. Her fulgte det med en kagge med mørkt ekstrakt og en ale gjær. Jeg spurte om han hadde noe i nærheten av Newcastle Brown Ale og det var dette han sendte. Så det gleder jeg meg til.

Til da skal jeg skaffe med stor nok kjele og kjølespiral, pluss at jeg må nok kjøpe inn ny gjær. Den som fulgte med var en tørrgjør som var målt opp i en brødpose så jeg er litt skeptisk....

Må også ha en strategi på lagring av alt dette. Jeg har nå snyltet til med 30 tomme Grolsch flasker med patentkork fra en lokal pub. Kunne tenkt med slike 5 liters festfat og et tappesystem for dett......

Det er jo enormt gøy å lage sitt eget øl da (hvis det jeg har laget kvalifiserer som øl)

Gjæringstemperatur.....

Det er svært skiftende vær her på vestlandet og derfor også i min uoppvarmede kjeller. Tempen lå stabilt rundt 9 °C en hel stund før jeg bestemte meg for å kjøre igang.

Nå har imidlertid tempen droppet til 8,3 °C og det er bikkjekalt ute. Skal jeg gjøre noe for å heve temperaturen, evt holde den mer konstant (isolering av gjøringskar)?

Ploppefrekvensen er forøvrig ganske lik nå som i starten (et plopp hvert annet-tredje sekund).

Du kan gjerne isolere gjæringskaret med en dyne eller noe lignende. Etter disse dagene så er gjæringsaktiviteten sikkert ikke såpass at den vil varme opp brygget utover ønsket temperatur, spesielt ikke tatt i betraktning temperaturen i rommet.

hvis det ikke blir noe særlig kaldere enn det så går det sikkert greit. men blir det for kaldt så kan gjæren gå i dvale. Så fortsatt: vikle noe rundt gjæringskaret, det er bedre å være på den sikre siden :D

Jeg har gjæret med saflager s23, men har hørt at det skal lukte råttent egg og at det er et tegn på skikkelig gjæring.

Skal det komme en slik lukt? Eventuelt i hvilken fase?

Tempen har forsåvidt steget til 9,3 °C inne i dyna og holder seg tilsynelatende konstant

En del lagergjær utvikler svovellukt under gjæringen. Hvorvidt dette gjelder S23 også, vet jeg ikke, men det vil ikke være overraskende. Lukten vil i så fall være sterkest når gjæringen er på det kraftigste, og vil gradvis avta, for å forsvinne under lagringen.

Jeg målte SG i går til ca. 1012-1014. Dette er vel i området av forventet FG når OG var 1048?

Men det ser ikke ut som at gjæren har tatt kvelden, det plopper fortsatt ca. hvert 15 sekund. Temperaturen har falt litt til rundt 8 °C.

Skal jeg vente til aktiviteten har falt mer før jeg flasker?

Nå har ikke jeg noe særlig greie på gjærings temp men jeg vet at når det blopper hvert 15 sekund da ville jeg vente enda en stund.
Jeg kan som eksempel nevne at jeg har en ale på gang. Den satte jeg på lørdags ettermiddag og ikke lenge etterpå ploppet det i vei. Nå i dag er gjæringen stilnet helt av. Dunken står inne på badet på gulvet der temp. er på mellom 19 og 20 grader. Den er i skrivende stund flyttet ut i stua på en komode så den står høyt for omstikking til lørdag eller søndag. Jeg vil vente til gjæringa har lagt seg helt for å vær helt sikker på at det ikke blir flaske granater av det.

Nå er lager og overgjær to forskjellige typer gjær. Men hadde jeg vært i ditt sted ville jeg vente til det kommer bare ett til max to blopp pr. minutt.

Hvis du gjærer en lager, ville jeg latt den stå i rundt tre uker på primærgjæringskaret, uavhengig av bobling i gjærlåsen. lagergjær trenger tid for å bli ferdig med arbeidet sitt, og gjæren har mer å gjøre enn bare å lage CO2 og alkohol. Den gjenopptar og bryter ned en del uønskede smaksstoffer, og når gjæringen foregår ved lav temperatur, tar det en stund.

:eek:

Nå satte jeg gjæringsdunken inn i kjellerboden med vinduet åpent i går kveld for å få det kaldt og "godt" og å prøve å felle ut mest mulig gjærceller.

Bør jeg satse på å heve tempen tilbake til ca. 10 °C og la den stå et par uker til, eller er slaget nå tapt?

Jeg hadde meg en smak også, og syntes det var merkbart at jeg hadde brukt gammel humle... Kan jeg få opp bitterheten på noe fornuftig vis? Pælme noe pellets i gjæringskaret, eventuelt koke noe humle-te og bruke denne til å lage sukkerlake av til karbonering?

Tilbake
Topp