7mann
Norbrygg-medlem
Først; tusen takk til alle sammen her på dette fantastiske forumet som øser av sin kunnskap og gir oss nybegynnere svar på de 1000 spørsmålene en sliter med i oppstarten med denne artige husflidhobbyen.
Jeg håper jeg kan bidra litt til andre med noen målinger jeg har gjort på min SB 20L.
For å kunne beregne bedre hvor mye vørter jeg sitter igjen med i gjæringskaret etter kok og nedkjøling har jeg målt boil-off fra min speidel SB 20L,
Boil-off SB20 med rustfri hette
Målingene er gjort med den rustfrie hetten til SB 20L på.
Jeg startet med 25L vann og målte boil-off hver time i 3 timer.
Målingene viste henholdsvis:
2L avkok etter 1 time
5L avkok etter 2 timer
7L avkok etter 3 timer
Noe overraskende måling etter 2 timer som viste 3L boil-off mellom 1. og 2. time, men det kan jo skyldes unøyaktig målinger.
Basert på disse målingen bruker jeg nå 2,34L pr time når jeg skal beregne boil-off under koking.
(Jeg skal følge opp dette med målinger når jeg brygger videre...)
Måling av antall liter i SB20
Måling av hvor mange liter væske som er i SB20'en kan ganske enkelt gjøres med en tommestokk, stållinjal eller lignende.
1cm høydeforskjell i SB20-kjelen tilsvarer 1L væske.
Under har jeg laget en enkel skisse med mine målinger både langs stangen og langs kanten på SB20.
Ved å bruke dette kan du enkelt lage deg en peilepinne for å måle hvor mye væske du har i kjelen.
Ikke 100% nøyaktig, men en god tilnærming for mitt bruk.
Jeg håper jeg kan bidra litt til andre med noen målinger jeg har gjort på min SB 20L.
For å kunne beregne bedre hvor mye vørter jeg sitter igjen med i gjæringskaret etter kok og nedkjøling har jeg målt boil-off fra min speidel SB 20L,
Boil-off SB20 med rustfri hette
Målingene er gjort med den rustfrie hetten til SB 20L på.
Jeg startet med 25L vann og målte boil-off hver time i 3 timer.
Målingene viste henholdsvis:
2L avkok etter 1 time
5L avkok etter 2 timer
7L avkok etter 3 timer
Noe overraskende måling etter 2 timer som viste 3L boil-off mellom 1. og 2. time, men det kan jo skyldes unøyaktig målinger.
Basert på disse målingen bruker jeg nå 2,34L pr time når jeg skal beregne boil-off under koking.
(Jeg skal følge opp dette med målinger når jeg brygger videre...)
Måling av antall liter i SB20
Måling av hvor mange liter væske som er i SB20'en kan ganske enkelt gjøres med en tommestokk, stållinjal eller lignende.
1cm høydeforskjell i SB20-kjelen tilsvarer 1L væske.
Under har jeg laget en enkel skisse med mine målinger både langs stangen og langs kanten på SB20.
Ved å bruke dette kan du enkelt lage deg en peilepinne for å måle hvor mye væske du har i kjelen.
Ikke 100% nøyaktig, men en god tilnærming for mitt bruk.