Vond lukt fra gjæringskar, umulig å bli kvitt?

Dunkene mine lukter fjøs! Blir ikke kvitt lukten, har til og med vasket de nøye med zalo, men lukten ser ut til å sitte ordentlig fast i selve dunken. Kjøpte en ny dunk og lukten var der etter første brygg var tappet. Ølet var fint og uten usmaker i form av infeksjoner.  Lukten er meget fremtredene om dunken har stått med lokket på noen dager, står dunken uten lukt er lukten nesten ikke merkbar...
Pleier å "sjokklore" karene, altså fyller de med vann og har oppi en god slump klor som får stå en stund. Kan dette ha noe å si?

Sliter litt med hva dette kan skyldes, noen som har opplevd noe lignende?

ville nok ungått å bruke zalo og lignende i dunkene, men vaske godt med klor, og sette opp ned til tørk en stund etterpå.
Har du tappekraner eller lignende på dunkene, må disse også demonteres og rengjøres.
ellers lagrer jeg dunkene mine uten at lokket sitter helt tett på.

Takk for svar. Zalo var mere en "nødløsning" for å få vekk lukten, men funker dårlig - lukten sitter som et skudd  :noway:

Jeg bruker å vaske søppeldunkene av plast med sterk salmiakkløsning.  Det tar knekken på det meste.  Skyll godt etterpå.  Ikke gjør dette inne for sterk salmiakkløsning gjør at du knapt klarer å puste.

Ørjan B skrev:
Jeg bruker å vaske søppeldunkene av plast med sterk salmiakkløsning.  Det tar knekken på det meste.  Skyll godt etterpå.  Ikke gjør dette inne for sterk salmiakkløsning gjør at du knapt klarer å puste.
Godt tips! Skal prøves.

Hva kan årsaken til dette være? Fikk som sagt samme problem umiddelbart med nye dunken, som nevt har det hittil vært umulig å bli kvitt.

Umulig å si.  Er lukten der pga skitt eller mikrober så kan det fjernes i de fleste tilfeller.  Noen plasttyper lukter noe men det burde ikke være problem om dunkene ble laget til brygging.  Jeg har aldri støtt på dette problemet med mine dunker og kar som jeg har kjøpt i bryggebutikker og Europris.  Blir du ikke kvitt problemet og det gjelder flere dunker kan du vel reklamere?

Jeg får gi salmiakk et forsøk! Tviler på det det er noe "feil" med dunkene; standard dunk fra V&B og Dunk med kran fra V&B

Nå begynner jeg å bli fortvilet... Fyllte 1-2liter vann blandet med et 1-2dl salmiakk i det ene karet, lot dette stå i 20 min hvor jeg ristet godt i ny og ne... 
Skyller så nøye ut, men neida lukten er der :help: 

En annen opplysning er at jeg etter gjæring har latt de stå et par tre dager fyllt med klorvann hvor jeg også la hevert og div oppi... Heverten er også infisert med dette faenskapet.

Lut blir neste forsøk! tusen takk! Hva slags blandingsforhold vil du anbefale? standard+ ihht brukerveiledning?

Uansett hva du bruker må du fylle mer enn 1-2 liter i karet.  Og gi det tid, gjerne natta over, som Viktste sier. 

Der har du nok et poeng ja! Tenkte nok litt enkelt der at litt kontaktti skulle gjøre susen.

Da blir det et nytt forsøk, takk igjen :)

Det er normalt at det "lukter litt" av plastdunker etter gjæringen. Det gjør ingenting, så lenge de er sterile for neste brygg. Og etter vaskerundene dine, så høres de nokså reine ut da... Kommer til å gå helt fint det her, selv om plasten lukter litt.

Shea-Arne skrev:
Det er normalt at det "lukter litt" av plastdunker etter gjæringen. Det gjør ingenting, så lenge de er sterile for neste brygg. Og etter vaskerundene dine, så høres de nokså reine ut da... Kommer til å gå helt fint det her, selv om plasten lukter litt.

Litt avhenging av definisjonen på "lukter litt" var dette beroligende:)
Med et så stort fokus på renslighet er/var det skremmende med denne ulukten.

Lukt fra dunkene har jeg hele tiden etter at de har vært brukt til gjæring. (dunker fra Europris).

Har imidlertid aldri vært plaget med resultatet på ølet med hensyn til infeksjoner og lignende. Det viktigste tror jeg er at de er rene og desinfiserte. Lukt gjør jo ingenting er min erfaring.

Da slår jeg meg til ro med det! Tusen takk.

Tømte og vasket/skylte dunken ren i dag etter å ha stått 48timer fyllt med relativt sterk salmiakkblanding. Lukten er der fortsatt! Kan virkelig ikke skjønne hva dette kan være - en lukt som viser seg å være "umulig" å bli kvitt :jaha:

Relax, dont worry, have a homebrew... :) du ser nok at lukten er "normalt" etter bryggingen. Tviler på det sterkeste at de er infiserte :)

Tilbake
Topp