Wee heavy, party-gyle

Leho

Norbrygg-medlem
Lurte på å prøve meg på :

Oppskrift Wee heavy + scottish ale (party gyle)
6,0 kg pale ale malt
0,25 kg peated mal
0,5 kg melanoidin
0,25 kg roasted barley
0,25 kg brunt sukker
35,5 gr Northern Brewer 8% hele koketiden
42,5 g Fuggles 4% (alt. East Kent Goldings)
2. mesk: 2 kg pale ale malt, 9 l vann
Minste kok:
Ca 11l
Første avrenning
20 g NB
21 g Fuggles 30 min

Step by Step:
Kok 60 min., Tilføy Fuggles humle, kok ytterligere 30 min

Ser for meg å meske med den øverste delen i Bratbergen, mens jeg legger 2kg palemalt i en gryte og mesker den parallelt for bruk som skyllevann etterpå. Tenker å tappe av ca 11 L for separat kok for å lage wee heavy og så skylle til ca 25 l volum for en mer ordinær ale av resten.
sitter med Ægirs Gævle i glasset i skrivende stund og tenker at jeg ønsker noe som er litt bitrere og tørrere. Noen som tror jeg er på rett spor med oppskriften ovenfor?

Forsøket gjennomført omtrent som skissert, men endte opp med coffee malt istedenfor for roasted Barley. OG for wee heavy ble hele 1094, ned til 1026 (mener jeg å huske) i løpet av tolv dager. Oppskriften sier gjæring i tre uker, men jeg tror ikke det er liv igjen etter så lang tid, så jeg skal måle SG igjen snart og hvis den ikke er endret blir det flasking. Andre avrenning ble på OG 1054.
Wee heavyen har en markant smak av mørk karamell, med preg av både kaffe og røyk, men ikke som gammel grut og askebeger. Den trenger å dempe seg, men det gjør den vel i løpet av noen måneder på flaske. Andre avrenning har ingen plagsom kaffe eller røyksmak, men smaker mye og trenger også å dempe seg litt.
Kommer tilbake med ny rapport etter neste SG måling med tilhørende prøvesmaking.

Tilbake
Topp