Meskeeffektivitet, effektivitet generelt

Hola !

Har ein del brygg i nakken, både speidel, billig apparat og no grainfather.

No blir da oppsumering av min erfaring

Eg har merka meg at meskeffektiviteten e relativt lav. Når eg meske så begynne eg alltid me 59 grader på 10 minutt der eg røre inn mesken godt, så 64 grader i enten noken minutt eller time samtidig som eg røre åsso 67 grade i noken minutt eller ein time og røre. Eg lika stegmeskinga for å få mest ut av gjærbart og sødme og røring for å ungå stuck mash. Eg har dog aldri pleid å måla sukkerinnholdet pga eg pleie å meska mellom dei gylne gradena eller meska stegvis i ein time på begge to. Men eg får aldri til å få meir enn 1.052 i vørter. So då har eg pleid å bruka sirup for å få opp denne verdien. Og ja, eg justera me vatn og ph Noken inspel her ?

På kok so kjøre eg standsrd 60 min på pale og 90 min på pils sånn pluss minus, alt etter korleis avkoket blir. Humlingen der e eg litt raus, eg har stort sett alltid 3 sett med humler, den siste alltid på 80 grader for det gjer god aroma og smak og runder av bitterheten.

Ellers så e ølet eg laget meget godt, men meskeeffektiviteten plage meg litt. Sjøl om eg legge sjela i å få ein god mesk og i tillegg stegmeska so e den altfor lav. Eg har no begynt å øka meskevatn og holda med innafor kvernegrad og maltmengde for å unngå stuck mash. Skyllinga bruke eg ca 30 minutt på, som e greit innafor fordi da gjer 2 liter i minuttet isch. So ser liksom ikkje heilt kor eg ska henta ut meir effektivitet på.
 

Finn Berger

Moderator
Dårlig effektivitet har så å si alltid med skyllinga å gjøre. Du skal gjøre mye rart for ikke å få grei omdanning av stivelsen til sukker, men det som ikke alltid er så lett, er å få sukkeret med over til kok.

En mulig forklaring på dårlig omdanning kan likevel finnes i kverninga. Hvis du har kverna maltet altfor grovt, går det ut over omdanninga av stivelsen til sukker. Men det skal mye til før det blir virkelig ille.

1.052 sier lite. Det kommer jo an på hvor mye malt du bruker i forhold til væskemengden. Hvordan beregner du effektiviteten din?
 
Kverner det både fint og grovt, både anbefalt og for å prøve. Neon ganger bruker eg 4 kg, noen 6, seinest 14 dager suden hadde eg 8 kg, som e for mye for GF, men eg rørte hele tiden og mesket i steg på 300 minutter. Fikk senebetennelse, men skulle fått mer enn 1.052. Derfor eg no lurer på ka som eventuelt gjør at eg får så lav verdi når eg skulle ha passert ivertfall 1.070
 
Mye av informasjonen din er ganske at du gjør ting mellom fugl og fisk.. "sånn pluss minus".. "både fint og grovt" ..

..så vanskelig å kunne peke på noe som ikke er helt generelt. F.eks så nevner du 1.052. Men ikke noe om vannmengder, eller lignende, hvilken skylleteknikk etc... 1.052 kan være kjempebra, eller det kan være ganske dårlig..


Du sier også at du ikke pleier å måle.. Hvis du måler under forskjellige steder i prosessen så er det lettere å vite hvor/når du får dårligere utbytte.
 
Mellom fugl og fisk så mener eg at eg kverner fra grovt til for fint for å finne balansen. I vannmengde så nevnte eg at eg har økt meskevann for å unngå stuck mash. i skylleteknikk så bruker eg å skylle i ca en halvtime som vil si at eg bruker mer enn 1 minutt per liter, samt at eg bruker mye tid på å røre under meskingen for å forhindre stuck mash.

skal måle sg i mesk i neste uke når eg skal brygge. Skal ha 3 forskjellige brygg med forskjellig sødme og abv for å se forskjeller på stiler. Synes bare det e rart at no i det siste så har ting begynt å skli ut når det ikkje har vert ett nevneverdig problem før.

no merker eg det på ølene at alkoholen går ned, de blir tørrere og sødme e ett problem. Har aldri vert ett problem før eg konverterte til GF
 
Mellom fugl og fisk så mener eg at eg kverner fra grovt til for fint for å finne balansen. I vannmengde så nevnte eg at eg har økt meskevann for å unngå stuck mash. i skylleteknikk så bruker eg å skylle i ca en halvtime som vil si at eg bruker mer enn 1 minutt per liter, samt at eg bruker mye tid på å røre under meskingen for å forhindre stuck mash.

skal måle sg i mesk i neste uke når eg skal brygge. Skal ha 3 forskjellige brygg med forskjellig sødme og abv for å se forskjeller på stiler. Synes bare det e rart at no i det siste så har ting begynt å skli ut når det ikkje har vert ett nevneverdig problem før.

no merker eg det på ølene at alkoholen går ned, de blir tørrere og sødme e ett problem. Har aldri vert ett problem før eg konverterte til GF
Hehe, det er fortsatt litt for fugl eller fisk, for meg i alle fall. Kverner fra grovt til for fint? Hva er grovt og hva hva for fint, og er det i samme batch at det går mellom grovt til for fint? Og hva betyr økt vannmengde? økt meskevann fra hvor mange liter, til hvor mange liter, tilsatt til hvor mange kilo korn?

Etc...

Og det er forskjell på brygg av høyere OG og lavere OG, når det kommer til utbytte av en gitt mengde vann brukt med variabel mengde malt.. Kanskje du vil justere litt på forholdene mellom meskevann og skyllevann f.eks, kanskje du vil bruke mer skyllevann, og så koke lengre for å få treffe annerledes (mer riktig, forhåpentligvis) på volum og OG..etc..


Mer info, og ta små steg ut fra de tipsene de får, så vil nok pila peke oppover etterhvert :)
 
Sist redigert:
1. Alltid kvern det som fint som du kan uten at du får problemer med maskefinheten eller stuck ditt eller datt. Det hjelper noen % bare det.

2. begynn kanskje litt høyere enn 59. Begyn på 64. du nevner GF og 8 kg blir litt for mye. Med en 25l kjele jeg solgte nylig hadde jeg samme problemet. 7-7.5kg var 'the good spot'. Overfylling pleier å droppe et par % det også. Hold deg til 7.5 topps og rør godt i begynnelsen så du er helt sikker du ikke har 'tørrklumper' inni grynen, dette gjør også at effektiviten dropper.
Rør godt etter 30 minutter igjen.

3. Invester i noen joddråper. Slutt å 'eyebålla' konverteringsprosessen. halt teskje meskevørter på en hvit tallerken og 2-3 dråper jod bland litt. Blir det mørkt/lilla er du ikke ferdig. Når det ikke endrer farge, da vet du sukkeret er klart.

4. Når sukkeret er konvertert er trikset å sørge for å få ut så mye av sukkervannet som enda er i grynet (glatt noen liter per kg), så etterfyllingen er viktig å hive en mengde som passer til ditt system, og her er jo teknikkene forskjellige. Jeg kjenner ikke til GF men jeg hadde en meskefilter som jeg måtte knuge som bare juling med latekshansker for å få ut så mye som mulig og brukte 2-3 skyllinger. Som de sier, her er det ganskje avgjørende om du får type 58-62 poeng kontra 62-72 si (det er kanskje tall for 8kg for å være ærlig men likevel, forskjellen kan være oppimot 10 poeng på dette her).

[Addendum]
5. Også, er det viktig at du alltid måler ved 20C og ikke høyere ihvertfall.
Ved 30 grader vil vørteren ha mindre oppdrift, slik at oeschlvekta viser kanskje 52 poeng, mens ved 20C hadde den vist 58-59 poeng som et eksempel.

Samlet så skal du med det ovenfor få:

7kg , ~22l vørter~(førkok) , etterkok: ~58@20 (60 poeng ved 20 grader)
7.5kg ~22l vørter (førkok), e.k. ~62@20
8kg ~22l . e.k. ~68-72@20 (16-18l?)

Tallene ovenfor er igjen tilnærmelser grunnet ting som 'grynoppskriften', hvor mye base og adjunkter osv. Og hvor mye man koker av.

Dvs. det kommer også ann på hvor mange liter vørter er igjen ETTER kokinga.

Man kan da etterfylle med vann for mer øl, mindre densitet ved å legge til. Hvis man hatr 16-17l vørter og vil ha 20l i dunken, vil 6/33 utvanning dropp e poenget med ca. 7 poeng eller noe, eller ca 1% i sluttølet.

20 til 25 dropper kanskje 2 poeng per liter, mindre 3, (sånn jeg husker det akkurat nå). Det gjelder bare å prøve å måle men ja.

Så hvor mange liter etter kok har du av vørter?

Jeg er ihvertfall nokså sikker jeg får kun de høyere poengene med type 16-17 l etter kok.

55 trenger ikke være helt gale hvis du får 20l etterkoksvørter, får å si det sånn. Så husk å ta med vannmengde ja.

Jeg tror det meste jeg har fått var typisk 72 poeng fra 8 kg, men med 17l. Dette tilsvarer 61-62 poeng med 20l tenker jeg.
Med 7.5kg blir det vel 20l á 58p. Sist øl utvannet jeg vørteren med 20l til 25l ned til 50 poeng da fra 58 ved 20l hvis jeg husker riktig. (mindre densiteten pleier som regel også å gi litt effektiviten tilbake ved 'attenuasjon'; altså, selv om gjæren tåler de alkoholmengdene føler jeg likevel at gjæren konverterer en 4-5 poeng ekstra ved 50 enn ved 70poengsvørter. Som er da rundt en ekstra halv prosent med alkohyl. ,)
 
Sist redigert:
Hei.

Så får oppsumere enda ein gang

Okei, så ved bryggedagen så har eg allerede kverna, målt opp og tilsatt ph justering og lagd ferdig bryggeprogram. GF har egen app til kokeren, så der ligger eg inn hele oppskriften fra begynnelse til ferdig på tapp. Der ligger det inne meskeeffektivitet som man må ligge inn, den regner ikkje ut automatisk, men står at ved hjemmebrygg så er mellom 70 til 85% innafor.

Anyhu, når eg har prøvd meg ut med kverning så har eg tatt samme oppskrifter og kvernet noen fint, noen litt grovere osv, for å finne ut ka kverningsgrad som er best. Så ingen mellom himmel og jord her. Men har funne ut kor det beste sjiktet for kverningen er no. Ingen stukk mash og ingen gjennomrenning.

Meskevannet er som oftest alltid rundt 19-24 liter, avhengig av kor mye malt det er, men aldri mer enn 7 kg malt og 24 liter vann, då blir det søl, så her ligger eg å varierer mellom 2,5kg/l til 3.0l/kg

Så når det er kverna, så e jo kjelen satt opp på automatisk program og er på 59 grader i 10 minutt der eg tilsetter malten og rører kontinuerlig til tempen er oppe i mesketemp, enten det er 63 eller 67, avhenger av ka øltype eg lager. Så lar eg den kvile litt før eg rører per 10 minutt til meskinga e ferdig. Ph her ligger fint mellom 5.2 til 5.6 avhengig av øltype.

Så når meskinga e ferdig og utmesk e unnagjort på 75 grader, så skyller eg og bruker vel så lang tid som en halvtime, lar den stå og renne godt av seg og skviser litt med sil nedover for å få ut resten som eventuelt ligger igjen før eg hiver bøtten vekk og fortsetter til kok.

Normalt sett så har eg vell ca rundt en 30 liter til kok og når kok er ferdig så sitter eg igjen med ca 25 liter + -.

Men ja, ser eg skal begynne å måle under mesking for å se ka eg har fått tatt ut, men som sagt, har aldri hatt desse probleme før når eg har brygga med andre apparater, skjedde no i det siste med GF at eg merker at ølene ble litt alkoholsvake og traff ikkje helt på som oppskriftene mine har vert.

Som sagt, skal brygge til neste helg så då skal eg ta og gjøre litt tester underveis og sjå kor det eventuelt svikter litt.

Har og til info to batcher med basemalt, så tror ikje det e feil der heller då det e så lenge mellom batchene på basemalt.

Vann analysene til vannverket e og bra og eg gjør de samme metodene som eg har gjort no i 5 år, så ingen særlige avvik der heller.

Og nei eg har heller ikkje hatt corona og fått ødelagt smaksløker og nei eg har ikkje blitt for vant me mye øl og blitt vandt til alkoholen
 
hmm, ja hørest helt greit ut alt sånn sett. Som sagt, 7 kg, og 25l vørter så er ikke 55 dårlig. Det er nokså som forventet vil jeg si.
Hvis du har lyst å ha en øl som begynner fra 68+ må du koke lengre eller bruke mindre meskevann (til kok) enn 30 liter.
Og først da kan du se hvor effektiv meskinga er med mindre vann (som sagt, jeg ender med 16-17l hvis jeg vil ha vørter som er 70-72 poeng for eksempel, den samme vørteren hvis jeg vanner den ut til 25l, pleier å være rundt 52-55 som deg).
 

Finn Berger

Moderator
Hei.

Så får oppsumere enda ein gang

Okei, så ved bryggedagen så har eg allerede kverna, målt opp og tilsatt ph justering og lagd ferdig bryggeprogram. GF har egen app til kokeren, så der ligger eg inn hele oppskriften fra begynnelse til ferdig på tapp. Der ligger det inne meskeeffektivitet som man må ligge inn, den regner ikkje ut automatisk, men står at ved hjemmebrygg så er mellom 70 til 85% innafor.

Anyhu, når eg har prøvd meg ut med kverning så har eg tatt samme oppskrifter og kvernet noen fint, noen litt grovere osv, for å finne ut ka kverningsgrad som er best. Så ingen mellom himmel og jord her. Men har funne ut kor det beste sjiktet for kverningen er no. Ingen stukk mash og ingen gjennomrenning.

Meskevannet er som oftest alltid rundt 19-24 liter, avhengig av kor mye malt det er, men aldri mer enn 7 kg malt og 24 liter vann, då blir det søl, så her ligger eg å varierer mellom 2,5kg/l til 3.0l/kg

Så når det er kverna, så e jo kjelen satt opp på automatisk program og er på 59 grader i 10 minutt der eg tilsetter malten og rører kontinuerlig til tempen er oppe i mesketemp, enten det er 63 eller 67, avhenger av ka øltype eg lager. Så lar eg den kvile litt før eg rører per 10 minutt til meskinga e ferdig. Ph her ligger fint mellom 5.2 til 5.6 avhengig av øltype.

Så når meskinga e ferdig og utmesk e unnagjort på 75 grader, så skyller eg og bruker vel så lang tid som en halvtime, lar den stå og renne godt av seg og skviser litt med sil nedover for å få ut resten som eventuelt ligger igjen før eg hiver bøtten vekk og fortsetter til kok.

Normalt sett så har eg vell ca rundt en 30 liter til kok og når kok er ferdig så sitter eg igjen med ca 25 liter + -.

Men ja, ser eg skal begynne å måle under mesking for å se ka eg har fått tatt ut, men som sagt, har aldri hatt desse probleme før når eg har brygga med andre apparater, skjedde no i det siste med GF at eg merker at ølene ble litt alkoholsvake og traff ikkje helt på som oppskriftene mine har vert.

Som sagt, skal brygge til neste helg så då skal eg ta og gjøre litt tester underveis og sjå kor det eventuelt svikter litt.

Har og til info to batcher med basemalt, så tror ikje det e feil der heller då det e så lenge mellom batchene på basemalt.

Vann analysene til vannverket e og bra og eg gjør de samme metodene som eg har gjort no i 5 år, så ingen særlige avvik der heller.

Og nei eg har heller ikkje hatt corona og fått ødelagt smaksløker og nei eg har ikkje blitt for vant me mye øl og blitt vandt til alkoholen
Men hva er effektiviteten din i et konkret brygg? Hvis vi tar utgangspunkt i en vanlig pils, f.eks., på rundt 5%, vil jeg si at 70% er totalt uakseptabelt, mens 85% er greit - sjøl om jeg mener du burde fått mer.

Jo høyere OG du sikter mot, jo lavere vil effektiviteten bli. Den vil synke med litt i underkant av 2,5% for hvert 0,005 poeng du går opp i OG. Så om du har 85% effektivitet på en pils med OG på 1.050, skulle du kunne gå ut fra at du vil få 80/81% på en festbier med OG på 1.060.

Det er greit å vite om det er noe galt med det som skjer i løpet av meskinga. Du sier du vil måle SG i mesken, og da trenger du en tabell som kan fortelle deg hvor godt resultatet du får, er. Tabellen nedenfor er hva du trenger. Den forteller, for å ta et eksempel, at hvis du mesker med 3 kg malt per liter (venstre kolonne), vil full omdanning av stivelsen til sukker gi deg en SG på 1.085 (høyre kolonne). NB! Dette er sjølsagt før skylling, så ta prøven når du er helt ferdig med meskinga - også utmesk - men før du begynner å skylle. Og husk å kjøle ned prøven til 20 grader:)!

Du bør ligge opp mot tallet i høyre kolonne, som altså er 100% omdanningseffektivitet ("konversjonseffektivitet"). Hvis du gjør det, men likevel får dårlig meskeeffektivitet (i følge den kalkulatoren jeg lenka til ovenfor), er det noe alvorlig galt med skyllinga.

1665848908792.png
Table 1 - Extract content or gravity of the first wort based on the mash thickness. 100% mash efficiency, 80% fine grind extract and 4% moisture content of the malt were assumed for the grist

Tabellen er henta fra denne artikkelen, som jeg varmt anbefaler: http://braukaiser.com/wiki/index.php/Understanding_Efficiency#Mash_thickness

Ut fra det du skriver, virker det som om du burde få grei konversjonseffektivitet. Men bryggemaskiner kan gi trøbbel. Det har jeg skjønt ut fra hva folk spør om her på forumet. Muligens kan det ha noe å gjøre med kontinuerlig sirkulasjon. Men det får folk som bruker disse maskinene si mer om. Jeg foretrekker gammeldags mesking i en vanlig kjele med falskbunn, der kontroll med skyllinga ikke er noe problem. (Og jeg ser ingen grunn til å styre med pumpe og kontinuerlig sirkulasjon og sånt. Jeg får bedre effektivitet enn det vi har snakka om nå, og synes vel at alle burde få det. Jeg gjør ikke noe spesielt:).)
 
Sist redigert:

hrukin

Norbrygg-medlem
Husk at vis du skal bruke tabellen så må man vel tenke på dead space som det heter på godt norsk. Regner med at når du sier du ligger mellom 2,5 - 3,0 l/kg, så er det pr kg malt + dead space som er gjeldene for din type Grainfather. Når man ser på tabellen så gjelder vel den det totale l/kg inklusive evt dead space.
 

Finn Berger

Moderator
Husk at vis du skal bruke tabellen så må man vel tenke på dead space som det heter på godt norsk. Regner med at når du sier du ligger mellom 2,5 - 3,0 l/kg, så er det pr kg malt + dead space som er gjeldene for din type Grainfather. Når man ser på tabellen så gjelder vel den det totale l/kg inklusive evt dead space.
Nei, det er inkludet deadspace. Sukkeret fordeler seg jo i alt vannet, også i en GF:).
 

hrukin

Norbrygg-medlem
Ja i tabellen, men i en Grainfather eller en annen helautomatisk brygger så er det vel vanlig å oppgi l/kg uten dødvolumet for å få en passe tykk mesk. For å sette det på spissen så kan du ha 5 kg malt på 2,5 l/kg og dermed 12,5 l vann. Har man 7 liter dødvolum blir det en rimelig tykk mesk med bare 5,5 liter vann som er i kontakt med maltet til enhver tid selv om det hjelper på å sirkulere. Mulig jeg husker feil her, men er det ikke bryggeren fra Netthandelen eller Brewster Beacon 30 l som har ekstra stort dødvolum, 7 liter som i eksemplet. Selv med 3 l/kg blir det rimelig tykk grøt om vannmengden er inkludert dødvolumet.

Mulig vi prater forbi hverandre her, men trodde når TS snakker om feks 2,5 l/kg så er det som i mitt eksempel de 12,5 literne som maltet er i kontakt med + dødvolumet på eksempelet her 7 liter. Dvs totalt 19,5 liter vann på de 5 kiloene. For å få tabellen til å stemme må han ikke sjekke på 2,5 l/kg, men på 19,5/5= 3,9 l/kg for å få riktig avlesning.
 
Sist redigert:

Finn Berger

Moderator
Ja i tabellen, men i en Grainfather eller en annen helautomatisk brygger så er det vel vanlig å oppgi l/kg uten dødvolumet for å få en passe tykk mesk. For å sette det på spissen så kan du ha 5 kg malt på 2,5 l/kg og dermed 12,5 l vann. Har man 7 liter dødvolum blir det en rimelig tykk mesk med bare 5,5 liter vann som er i kontakt med maltet til enhver tid selv om det hjelper på å sirkulere. Mulig jeg husker feil her, men er det ikke bryggeren fra Netthandelen eller Brewster Beacon 30 l som har ekstra stort dødvolum, 7 liter som i eksemplet. Selv med 3 l/kg blir det rimelig tykk grøt om vannmengden er inkludert dødvolumet.

Mulig vi prater forbi hverandre her, men trodde når TS snakker om feks 2,5 l/kg så er det som i mitt eksempel de 12,5 literne som maltet er i kontakt med + dødvolumet på eksempelet her 7 liter. Dvs totalt 19,5 liter vann på de 5 kiloene. For å få tabellen til å stemme må han ikke sjekke på 2,5 l/kg, men på 19,5/5= 3,9 l/kg for å få riktig avlesning.
Ja, da blir det riktig. Jeg misforsto deg nok. For ordens skyld: Uansett hva slags utstyr du brygger på, er det den totale væskemengden du må bruke når du leser av tabellen. Hvordan bruksanvisninga forteller at en skal beregne meskevannsvolumet er irrelevant.
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
Ja, da blir det riktig. Jeg misforsto deg nok. For ordens skyld: Uansett hva slags utstyr du brygger på, er det den totale væskemengden du må bruke når du leser av tabellen. Hvordan bruksanvisninga forteller at en skal beregne meskevannsvolumet er irrelevant.
Det er ikke urelevant for bryggeren, og det er en av de mest prekære grunnene til at jeg kjøpte meg en brewzilla 4 gen. Å gå fra 7 liter deadspace under maltrøret til 2,5 liter er av vesentlig betydning for både vørteren, effektiviteten og meg som brygger :)
 
Nå bruker ofte kommersielle bryggerier opptil 80% av meskevannet med en gang. Så kanskje 80 liter på et hektoliter! Detter høres mye ut for hjemmebryggere (som ihvertfall 'batch sparge' men t.o.m. fly sparging kanskje. Det er vel forskjellig med diss automatiske dubbedittene så mange som dere bruker, jeg gjør ikke så kan ikke svare på det men jeg bruker helt sikkert ikke mer enn 50% i første meskingsmengde når det kommer til vann). Det er vel kanskje nok med 20% kun til fly sparging? Er det noen som kan bekrefte det eller?
(Dvs. 20% av kjelevannet er nok til å flysparget det siste sukkeret).
 

Finn Berger

Moderator
Det er ikke urelevant for bryggeren, og det er en av de mest prekære grunnene til at jeg kjøpte meg en brewzilla 4 gen. Å gå fra 7 liter deadspace under maltrøret til 2,5 liter er av vesentlig betydning for både vørteren, effektiviteten og meg som brygger :)
Nei, jeg skjønner hvorfor man beregner meskevannet på den måten, men at man gjør det, er irrelevant for beregninga av konversjonseffektiviteten. Det gjelder å holde de to hensynene fra hverandre.

Men det er nok viktig at du sier det du sier her. Folk kunne fort komme til å tru at de måtte beregne mengden vann på en ny måte, og det hadde vært ille:).
 

Finn Berger

Moderator
Nå bruker ofte kommersielle bryggerier opptil 80% av meskevannet med en gang. Så kanskje 80 liter på et hektoliter! Detter høres mye ut for hjemmebryggere (som ihvertfall 'batch sparge' men t.o.m. fly sparging kanskje. Det er vel forskjellig med diss automatiske dubbedittene så mange som dere bruker, jeg gjør ikke så kan ikke svare på det men jeg bruker helt sikkert ikke mer enn 50% i første meskingsmengde når det kommer til vann). Det er vel kanskje nok med 20% kun til fly sparging? Er det noen som kan bekrefte det eller?
(Dvs. 20% av kjelevannet er nok til å flysparget det siste sukkeret).
For å skylle mest mulig effektivt når du fly sparger er det vel et poeng å ikke bruke for mye vann til meskinga? Den gamle tommelfingerregelen var en mesketjukkelse på 2,7 liter/kg malt. Jeg er litt usikker; jeg har for lengst gått over til batch sparging, så jeg har ikke sett på det der på lenge.

Når du batch sparger, er det ideelle å beregne vannmengden sånn at du tapper ut like mye i hver tapping. Jeg deler altså det volumet jeg vil ha til kok på 2, og så legger jeg til det jeg regner med blir absorbert i masken + det som blir igjen i meskekjelen for å få vannmengden jeg skal ha i første runde. I dag har jeg f.eks 29,5 liter + 19,5 liter. 9 kg malt absorberer 9 liter, og så blir det igjen 1 liter i kjelen. Jeg legger altså til 10 liter til de 19,5. Dermed får jeg 2 x 19,5 liter = 39 liter til kok.

Det er ikke veldig viktig å treffe denne 50/50-fordelinga. Avvik på et par-tre liter i et vanlig brygg spiller liten rolle.

Men mesketjukkelse er ikke viktig for effektiviteten, med mindre du mesker veldig tjukt, dvs. har 2,5 liter/kg eller mindre. Da synker effektiviteten noe - og vel gjærbarheta, også. Mesker du veldig tynt skal du muligens beregne litt mer tid for å få full konversjon.
 
Topp