Ja Finn, jeg gjør jo i prinsippet det samme, så jeg vet godt hvilke brøkdeler passer for meg sånn sett. Men, etter 2.7l/kg, lurte jeg på dem som faktisk fly sparger om de bruker ca. 20% kun til å dryppe inn for å meske ut. Men men, dette er da fordi jeg bruker endel mindre (ca. halvliteren mindre per kg) gitt mitt gamle oppsett (batchsparging/biab). Nå har jeg en fin 50l kjele i rustfritt stål, så nå blir en del ting lettere. (Har ikke brukt den enda men skal snart sette juleøl, og regner med å bruke ca. 13 kg malt. Er usikker hvor høyt opp vørteren kan gå til kanten av kjelen og ikke fosse over ved koking. Tipper ca. 5cm forhåpentligvis hvis jeg følger litt med Mener også å huske at gryn absorberer 1.25l-kg, ikke 1 men nja, var lenge siden jeg sjekket det.
Altså, Finn impliserer han bruker en 40l kjele og 10l som det som jeg mente kommersielle bryggerier bruker som '20%'. (dvs. 80/20 i hans jargon siden han også impliserte han kjører kun én etterfylling som sparge).
Steinar, du ser ut som du har en 100l kokekjele og bruker da 60/40.
Jeg kjører som regel trippel, altså en dobbel etterskylling og da ca. 55/22.5/22.5) men ok. Poenget mitt var at som jeg sa, vi hjemmebryggere er vant til å bruke da alle, klart mer en 20% i etterskylling som er derfor jeg etterlyste erfaringen _flyspargerene_ bruker til etterskylling, ikke hvor mye de brukte først.
Jeg vurderer å flysparge neste år kanskje nå som jeg flyttet 'bryggeriet' og har mer plass. Ville bare vite om 20% er nok ut av ren kuriøsitet.
Altså, Finn impliserer han bruker en 40l kjele og 10l som det som jeg mente kommersielle bryggerier bruker som '20%'. (dvs. 80/20 i hans jargon siden han også impliserte han kjører kun én etterfylling som sparge).
Steinar, du ser ut som du har en 100l kokekjele og bruker da 60/40.
Jeg kjører som regel trippel, altså en dobbel etterskylling og da ca. 55/22.5/22.5) men ok. Poenget mitt var at som jeg sa, vi hjemmebryggere er vant til å bruke da alle, klart mer en 20% i etterskylling som er derfor jeg etterlyste erfaringen _flyspargerene_ bruker til etterskylling, ikke hvor mye de brukte først.
Jeg vurderer å flysparge neste år kanskje nå som jeg flyttet 'bryggeriet' og har mer plass. Ville bare vite om 20% er nok ut av ren kuriøsitet.
Sist redigert: