Weissbeer - uten stormgjæring

Jeg er forholdsvis ny i dette gamet her, men har fått prøvd å feilet (litt) med ca 20-25 batcher med forskjellige sorter øl. Uansett, satt et kit fra Ølbrygging.no på 2x25 liter Weissbeer 4 november. Splittet på to kar, 23 liter på hver, brukte samme gjær (OG 1052). Etter ca 36 timer startet det ene karet med stormgjæring, det andre har ikke stormgjæret i det hele tatt. Bunnfallet (om jeg så kan kalle det for det) er dobbelt så stor på den som har stormgjæret. Har akkurat målt OG 1009 på begge to og de smaker så og si likt. Er det noen som har vært borti dette tidligere?

høres ut som det ene karet har fått trubben (noe som er normalt vil jeg tro om du tapper dem etter hverandre), og det andre har et lekk lokk. alt er nok finfint.

Jeg ville vel ventet til antatt (eller hva du føler for selv) FG, og startet flasking;
bruk nå pumpe og få det over i ny "flaskings"-dunk og tilsett sukker samtidig (om du bruker flaskingsmetoden);
- så flasker du bare. Bare ikke virvle opp alt for mye nedfall når du overfører til ny dunk.

Jeg har også vært borti det samme (brygget 2x av et ølsett) og fått mye nedfall på èn dunk og lite på den andre, og gjæringslåsen oppfører seg forskjellig - men ved flasking og karbonering - så er det samme smak og oppførsel etter lagring på flasker.

btw; si fra når dem er klare, så kan jeg smake og "ISO 9002-sertifisere" dem ;-)

Tilbake
Topp