Weyermann Bavarian Dunkel

Hei,

Etter å ha smuglest som anonym på dette forumet i lengre tid har jeg endelig fått rotet meg til å brygge litt selv. De to foregående bryggene har gått greit, men vært rene ekstrakt (KIT) brygg og tenkte nå jeg skulle eskallere litt.

Tekte jeg skulle forsøke meg på en "American brown ale Gahr edition", men pysete som jeg er hadde jeg tenkt til å lage den som ekstrakt. Var en tur på min lokale selvbryggerbutikk her på lørdagen og ente da opp med å kjøpe en en 4 kg Weyermann Bavarian Dunkel, som skal inneholde Weyermann® Munich Malt Type I, Weyermann® CARAMUNICH® og Weyermann® Pilsner Malt i tillegg til humle og gjær (Wyeast 1156 eller noe sånt)

Her kommer 1000,- spørsmålet. Vil det ekstraktet dekke opp for det som i oppskriften til Gahr/Bryggselv.no http://www.bryggselv.no/products/americanbrownalegahredition heter carapils, crystal malt og brown malt slik at det jeg må kjøpe til tillegg er chocolate malt som kan steeps for å få noe som er innafor sånn typemessig? Har konvertert hele oppskriften til ekstrakt (hjemme), men slår meg at det vel blir feil å steepe alle de overnevnte malttyper dersom den alt finnes i ekstraktet?

ps. Forstår at det ikke vil bli helt likt oppskriften til Gahr/bryggselv.no ved å gjør det på denne måte, men er i læringsfase og så lenge det blir øl og opp i mot digg så er jeg fornøyd :)

pps. Ja jeg kunne ha mesket hele greia, men kjenner at jeg trenger ett par brygg til under beltestedet før jeg prøver meg på det.
 
Når du først har kjøpt det kittet så ville jeg nok heller bare ha brygget det kittet. Det der er vel dog en lager og ikke en ale og må da gjæres på ca 11 grader i stedet for 20.
 
Takk for svar:)

Har nok ordlagt meg litt dårlig. Har kun kjøpt uhumlet ekstrakt, humle, gjær (ale gjær) og spesialmalt som beskrevet i oppskriften. Spørsmålet er om jeg burde droppe spesialmalten siden ekstraktet jeg ble anbefalt innholdt dette. Eller er det noe jeg misforstår?

Lager/ale diskusjonen må jeg tenke litt mer på. Gjæring under 10 grader blir vrient nå.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta
 
Så du har kjøpt passe mengder av: Weyermann® Munich Malt Type I, Weyermann® CARAMUNICH® og Weyermann® Pilsner Malt  i tilleg til humle og en ale gjær ?

Hvis det stemmer så ville jeg ha kjøpt litt mørk maltekstrakt i tilleg  og så testet oppskriften med det.  Vil ikke bli helt likt, men ca samme type øl med riktig mengde med noe mørk/ sjokolade ekstrakt. 
 
Tilbake
Topp