Weyermann malt - forvirra

Hei

Lurer på om noken kan gi meg ei forklaring på:
Sjokolade malt - denne forstår eg meg på.
Kaffe malt - noken som har døme her ifrå Weyermann??
Krystall malt - noken som har døme her ifrå Weyermann??
Karamell malt - denne forstår eg meg på.

Kva er forskjellen? Går det kun på EBC og korleis det er brennt/behandla
Finnest det ein oversikt her på Norbrygg ang dette??

Der er vel ingenting i veien for å bruke basismalt (vienna, pils) frå weyermann
og spesialmalt ifrå Muntons/Castle??

Weyermann er vel tysk og t.d i ein oppskrift er all spesialmalt frå belgia (krystall, kaffe og sjokolade)
Går vel fint ??

Espen83 skrev:
Lurer på om noken kan gi meg ei forklaring på:
Sjokolade malt - denne forstår eg meg på.
Kaffe malt - noken som har døme her ifrå Weyermann??

Så vidt jeg kan se, har ikke Weyermann noe malt som tilsvarer kaffemalt. Det nærmeste du kommer er Carafa I.

Krystall malt - noken som har døme her ifrå Weyermann??
Karamell malt - denne forstår eg meg på.

Krystallmalt og karamellmalt betyr det samme. Weyermann sine karamellmalt finner du her:
http://www.weyermann.de/eng/produkte.asp?idkat=18&umenue=yes&idmenue=37&sprache=2
De har et veldig bredt utvalg fra helt lyse til helt mørke.

Kva er forskjellen? Går det kun på EBC og korleis det er brennt/behandla

Stort sett, ja.

Espen83 skrev:
Der er vel ingenting i veien for å bruke basismalt (vienna, pils) frå Weyermann
og spesialmalt ifrå Muntons/Castle??

Selvfølgelig.

Weyermann er vel tysk og t.d i ein oppskrift er all spesialmalt frå Belgia (krystall, kaffe og sjokolade)
Går vel fint ??

Sånn generelt så kan man ikke smake på et malt hvor det er produsert. Et karamell-/krystallmalt på 150 EBC er likt uavhengig av hvilken side av grensa mellom Belgia og Tyskland malteriet ligger. Selv om de ulike malttypene tradisjonelt er brukt i ulik grad i de ulike bryggetradisjonene, har moderne malterier et produktspekter som er tilpasset det kundene deres ønsker og ikke hvor de selv ligger (selv om det jo kan være en sammenheng).

For eksempel brygges det meste av norsk industripils på svensk og finsk malt, men skal du brygge et typeriktig norsk juleøl, kan du like gjerne bruke malt fra England eller Tyskland.

Kaffemalt er vel et produkt fra belgiske Chateau/Castle Malt (jeg vet i alle fall ikke om andre som har noe produkt med samme navn). Chateau Café er en svært mørk krystallmalt (500 EBC). De fører en utgave de kaller Chateau Café Light også (250 EBC).

Av litt uvisse grunner blir også brown malt fra Simpsons markedsført som coffee malt av en del forhandlere i USA. Det har jo tilsvarende farge, men er vel ikke karamellisert på samme måte.

gustavf skrev:
Av litt uvisse grunner blir også brown malt fra Simpsons markedsført som coffee malt av en del forhandlere i USA. Det har jo tilsvarende farge, men er vel ikke karamellisert på samme måte.

Men brown malt gir ofte enbfin kaffetone til ølet, så det er ikke noen dum tanke, egentlig. Men forvirrende nok. Moralen er vel at man alltid bør lese produktbeskrivelsene nøye.:)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Tilbake
Topp