Whirlpooling-tips?

Jeg skulle idag forsøke meg å foreta en manuell whirlpooling av nedkjølt vørter (25L). Etter å ha lest om dette på www.homebrewtalk.com/wiki/index.php/Whirlpooling , sørget jeg for at tingenes tilstand så ut til og stemme, desinfiserte en sleiv og rørte i vei. Da det så ut som at det var god fart på vørteren, satt jeg på lokket og gjorde unna bryggerengjøringen i en halvtime mens jeg ventet.

Da jeg kom tilbake, hadde bunnfallet sunket (hadde tilsatt klarningsmiddel), men dessverre ikke formet seg som en pyramide som jeg hadde håpet..

Noen gode råd for enkel vellykket whirlpooling/endringer til min gjennomføring? :)
 
I en høy og smal kjele er det vanskelig å få en god whirlpool pyramide. Best resultat med en lavere/bredere kjele....
 
Må nok litt mer whirlpooling til, enn et par runder med sleiven.
Jeg kjører pumpe som holder whirlpoolen i gang hele tiden, mens jeg kjøler ned vørteren. Deretter slår jeg av pumpen og lar det roe seg litt ned, og da samler det seg fint i midten.
Det er ikke alltid at blir i en utpreget pyramideform da, grunnet av kjølespiralen min sikkert lager endel turbulens, men det samles i hvert fall i midten :)
 
Må nok litt mer whirlpooling til, enn et par runder med sleiven.
Jeg kjører pumpe som holder whirlpoolen i gang hele tiden, mens jeg kjøler ned vørteren. Deretter slår jeg av pumpen og lar det roe seg litt ned, og da samler det seg fint i midten.
Det er ikke alltid at blir i en utpreget pyramideform da, grunnet av kjølespiralen min sikkert lager endel turbulens, men det samles i hvert fall i midten :)
Aha! har du da innebyggede porter i kjelen for formålet?
 
Skal du gjøre det manuellt: Kjøl den ned noe før du rører første gang eller vil det bare være bortkastet. Rør 2-3 minutter mens du fortsetter å kjøle ned. Vent så i ca 10 minutter og så rører du i nye 2-3 minutter. Når du da er ferdig å kjøle ned burde ting ha samlet i midten.
 
Aha! har du da innebyggede porter i kjelen for formålet?
Nei, så langt har jeg ikke kommet. Tenkte å kjøpe større kjele uansett, så tar det heller da.
Nå tar jeg det ut kranen i bunn, via silikonslange opp i toppen av kjelen igjen. Der lar jeg slangen henge på 2 kroker, slik at jeg legger seg langs buen av kjelen. Funker fint :)
 
Skal du gjøre det manuellt: Kjøl den ned noe før du rører første gang eller vil det bare være bortkastet. Rør 2-3 minutter mens du fortsetter å kjøle ned. Vent så i ca 10 minutter og så rører du i nye 2-3 minutter. Når du da er ferdig å kjøle ned burde ting ha samlet i midten.
Skal forsøke det neste gang ;)
 
ImageUploadedByTapatalk1454710552.195452.jpg

Her er min første whirlpoolpyramide :-D ..etter flere mislykka forsøk med sleiv. Meget fornøyd. Happy Camper. Monterte tilslutt en kran i siden som sees i bildet og en slik solar heating water pump. 36 L kjele.
 
Vis vedlegget 23095

Her er min første whirlpoolpyramide :-D ..etter flere mislykka forsøk med sleiv. Meget fornøyd. Happy Camper. Monterte tilslutt en kran i siden som sees i bildet og en slik solar heating water pump. 36 L kjele.
Har du montert whirpool utgangen sånn ca midt i kjelen? Driver å plundrer med det samme selv.
 
Vis vedlegget 23095

Her er min første whirlpoolpyramide :-D ..etter flere mislykka forsøk med sleiv. Meget fornøyd. Happy Camper. Monterte tilslutt en kran i siden som sees i bildet og en slik solar heating water pump. 36 L kjele.

Kunne du lagt ut bilde av utsiden av gryta også?

Hvordan temp sensor har du montert der?
Er selv på utkikk etter både pt100, og DS18B20 som stikker langt nok inn til å måle greit, men ikke så langt at den skaper problemer med eventuelt BIAB pose eller annet ;)

Har ut som sensoren din passer perfekt med gjennomføringen :)
 
Kunne du lagt ut bilde av utsiden av gryta også?

Hvordan temp sensor har du montert der?
Er selv på utkikk etter både pt100, og DS18B20 som stikker langt nok inn til å måle greit, men ikke så langt at den skaper problemer med eventuelt BIAB pose eller annet ;)

Har ut som sensoren din passer perfekt med gjennomføringen :)


Selvfølgelig!

Etter noen nølende førsteforsøk på ølbrygging med bratt lærekurve, kjøpte jeg meg noe stæsj for å pimpe opp kjelen.

En whirlpoolkran fra Ali:
ImageUploadedByTapatalk1455036220.270960.jpg
Kostet 23 USD:
http://s.aliexpress.com/f6jMbqEb

Akkurat som du nevnte så syntes jeg den bygde såpass mye inn i kjelen min at jeg fikk problemer med BIAB-bagen. Jeg fjerner det store mellomstykket, skrudde på en 1/2"-mutter jeg hadde til overs på bendet, på med silikonpakningen, gjennom kjeleveggen, på med den smaleste skiva jeg hadde. Akkurat nok feste til at krana sitter godt fast.

ImageUploadedByTapatalk1455036671.547104.jpg

Det termometeret jeg bruker er analogt og bygger også et godt stykke inn i kjelen. I og med at jeg hadde et slikt mellomstykke til overs, brukte jeg denne til å bygge termometeret "utover" igjen, hvis du skjønner hva jeg mener. Hele proben ligger da omsluttet av væsken inne i mellomstykket:

ImageUploadedByTapatalk1455036910.241244.jpg
ImageUploadedByTapatalk1455036930.392784.jpg

Termometeret kosta 90.- på Ebay: http://www.ebay.com/ulk/itm/221862088509

Etter å ha kalibrert det med den lille justeringskruen så er det "spot on" sammenlignet med den stc1000 som jeg bruker som referanse.

Her er hele kjelen:

ImageUploadedByTapatalk1455037238.029176.jpg
 
Fint oppsett. Liker det at du har pumpa på ei hurtigkobling og at du har fått skiva helt inntil godset på kjelen i wp-gjennomføringen. Eneste jeg ville forandret er å hatt wp lengre opp. Ser for meg at kjølingen går litt fortere da.
 
Eneste jeg ville forandret er å hatt wp lengre opp. Ser for meg at kjølingen går litt fortere da.

Hvor høyt opp ville du plassert den? Jeg har 50L Bryggselv gryte (ikke den fra deg, fikk tak i en med kran). Og kommer normalt til å brygge 20-25 L men innimellom 40L Batcher.
Ville du plassert den rett under vannstanden på 25L eller høyere?
Om den er over vannet på små batcher vil den vel miste mye kraft?
 
Et godt tips, Miguel. Dette vurderte jeg også lenge. Hvor høyt skulle jeg plassere den? Tilslutt måtte jeg ta en avgjørelse og det tyngste argumentet var da at det ikke alltid var sikkert at jeg kom til å koke fulle batcher med denne kjelen. Etterhvert som basillen vokser blir det nok større kjeler og da blir vel denne 34 liters kjelen brukt til små testbatcher. Ville ha mulighet til å whirlpoole litt da også. Plasserte krana derfor like under termometeret mitt.

Var meget fornøyd da det viste seg at tross lav plassering fungerte whirlpoolinga etter planen med dugelig resultat av pyramide av trub i midten av kjelen.

Det må sies at jeg kjørte denne whirlpoolkrana hele veien gjennom kjøleprosessen med nedsenkbar kjølespiral, men det var for å effektivisere kjølinga og ikke primært samle trub i midten. Kjølespiralen ville hindre god samling av dette. Når jeg hadde nådd ønsket temperatur,tok jeg ut spiralen og kjørte whirlpool i ca 10-15 min og resultatet sees tidlige i tråden.
 
Kjører du noe filter i bunn av gryta, eller klarer pumpa seg fint med å sirkulere litt humlepellets?
Jeg har 24V versonen (12L/min) av pumpa selv, og skal snart teste den på nye 50L gryta med kran på neste brygg.
 
Ingen filter. Ennå. Blir det et problem så tenker jeg noe slags bazooka-filter men den vil komme i veien for risten min, igjen, så..learning by doing.
I denne batchen på bildet hadde jeg ca. 30 gr Citra, 45 gr Centennial og Cascade. Pumpa tygde det greit. Av og til kom et lite "lugg" men det var sjelden og den duret bare videre.
 
Jeg tror jeg ville satt den like under overflaten, men slik at mutter og slikt ikke forstyrrer strømmen i overflaten.

En ting jeg har tenkt på for å kunne variere batch størrelser er å skaffe to center pickup-tubes. Korte ned det ene og feste hurtigkobling på begge og ha wp-inngang over vørteren, da kan man velge hvor langt ned i kjelen man skal whirlpoole med enten kort eller lang pickup-arm.
 
Et alternativ er å ha den høyt nok til store batcher, og sette på en slange ala Blichmann AutoSparge (kun slangen med flytekule) ved brygging av mindre... ImageUploadedByTapatalk1455118341.270154.jpg
 
Tilbake
Topp