Whirpooling, warum?

Jeg har skjønt at å røre bryggeskjea rundt før tapping til kar hjelper på å få truben til å samle seg.

Men, nå som jeg er på min første lager, og prøver å ta tempen ned til 9 grader, så sliter jeg litt... Ville en pumpe med en dyse et eller annet sted i gryta hjulpet meg? Det hjelper jo å røre litt i gryta men ikke eff om jeg står der i en halvtime og gjør det konstant..

Dersom du benytter dyppkjøler så vil den kjøle mer effektivt med whirlpooling. Uten sirkulasjon av væska i kjelen så legger det seg et kaldt temperatursjikt rundt kjølerørene. Whirpool kan lages med en desinfisert bryggesleiv, eller med en pumpe.

Whirlpooling samler også trub i midten av kokekaret, noe som gjør at du lettere kan tappe vørteren over i gjæringskaret uten å få mye groms med. I tillegg kan man muligens også tappe mer av vørteren over før man begynner å få grums.  Verdien av å få lite grums med i gjæringskaret kjenner jeg ikke i detalj. Noen påstår at ølet blir klarere, noen sier at trub kan gi uønskede smaker, jeg vet ikke. Noen jeg kjenner brygger med BIAB. De tapper absolutt alt over i gjæringskaret å lar truben felle ut der. Ølet deres smaker både godt og ser klart ut.

Jeg har motstrømskjøler og skal begynne med whirlpooling ved hjelp av en march-pumpe. Som sagt vet jeg ikke om jeg vil kunne se eller smake resultatet, men jeg tror at mange små bidrag vil gi merkbart totalresultat.

Er det foresten noen som leser denne tråden som har benyttet både motstrømskjøler OG dyppkjøler under whirlpooling. Jeg har min gamle dyppkjøler liggende og lurer på om det er noe vits i å koble den inn i vannsløyfa etter motstrømskjøleren? Kjølevannet vil jo ha blitt varmere når det kommer til dyppkjøleren, men det vil jo aldri være varmere en vørteren i kjelen.

Miguel skrev:
Jeg har skjønt at å røre bryggeskjea rundt før tapping til kar hjelper på å få truben til å samle seg.

Men, nå som jeg er på min første lager, og prøver å ta tempen ned til 9 grader, så sliter jeg litt... Ville en pumpe med en dyse et eller annet sted i gryta hjulpet meg? Det hjelper jo å røre litt i gryta men ikke eff om jeg står der i en halvtime og gjør det konstant..

Har du i det hele tatt 9 degC på kaldtvannet ditt på denne årstiden? Jeg er i allefall ikke i nærheten av det.

Tollefsen skrev:
Uten sirkulasjon av væska i kjelen så legger det seg et kaldt temperatursjikt rundt kjølerørene. Whirpool kan lages med en desinfisert bryggesleiv, eller med en pumpe.

Apropos dette. Selv om det ikke er noe sirkulasjon så vil jo vørteren nærmest kjøleren bli kjølt ned. Og når du så rører rundt i karet så vil jo dette blande seg og senke tempen i hele karet. Er det noe forskjell på å gjøre det slik eller å kjøle ned alt litt mindre, på en gang?

Andersrene skrev:
Miguel skrev:

Har du i det hele tatt 9 degC på kaldtvannet ditt på denne årstiden? Jeg er i allefall ikke i nærheten av det.

Haha! Nei, jeg målte nå. Jeg trodde faktisk det var kaldere, men det holdt 13 grader. Ikke rart det var seigt etter 15 grader i sted.

Kanskje litt avsporing, men jeg har en stor balje som gjæringskaret står oppi mens jeg kjøler med motstrøms. I baljen har jeg rundt 5 cm vann og en del isbiter. Da kan vørteren ha 20 grader ut av kjøler som gir bra tappehastighet, samt at vørteren holder 10-12 grader når jeg er ferdig tappet.

Elling

Noen bruker destillert vann som de har fryst i større terninger, som fører til hurtigerer nedkjøling.
Vil tro at du kommer ned i dine 9C men du må da ta hensyn til antall liter av terninger som fører til utvanning av OG, f.eks. reduserer skyllevann og supplerer resten med is.

Jeg har altså vannet og isbiter i baljen som gjæringskaret står oppi, mens jeg tapper. Vann og is er aldri nær vørteren, altså ingen hensyn å ta. Det har fungert bra.

Elling

Miguel skrev:
Tollefsen skrev:
Uten sirkulasjon av væska i kjelen så legger det seg et kaldt temperatursjikt rundt kjølerørene. Whirpool kan lages med en desinfisert bryggesleiv, eller med en pumpe.

Apropos dette. Selv om det ikke er noe sirkulasjon så vil jo vørteren nærmest kjøleren bli kjølt ned. Og når du så rører rundt i karet så vil jo dette blande seg og senke tempen i hele karet. Er det noe forskjell på å gjøre det slik eller å kjøle ned alt litt mindre, på en gang?
Utan bevegelse i vørteren vil kjølinga ta lengre tid som nevnt over. Varmevekslingen mellom kaldt og varmt er mest effektiv når det er størst mogeleg forskjell mellom vørter og kjølevatn. Så vis vørteren er stilleståande rundt kjølaren, eller iallfall i botnen av kjelen, vil det ta lenger tid.

Mitt første brygg kjølte eg ved at kjølaren stod stille i gryta. Då tok det ca 45 min å kjøle ned til gjæringstemp. No rørar eg med kjølaren og då oppnår eg gjæringstemp på 15 min. Før eg tar ut kjølaren roterar eg kraftig og på en måten samlast truben i midten. Eg ventar alltid ein time før eg tappar over på gjæringskaret. Då er det bortimot klar vørter som blir overført.

I kveld brygget jeg for første gang med dip tube (ut i siden) i stedet for bazooka (gjennom midten). Funka veldig fint - helt til slutten av tappinga. Sleiva hadde sørga for en fin samling av trub i sentrum, men da vørternivået sank ble haugen spredt utover bunnen og jeg måtte avslutte tappinga 1-2 liter før jeg egentlig tenkte. Er det fordi jeg ikke venta lenge nok? Blir haugen fastere av å stå ei time?

Tilbake
Topp