White Labs 002 / Wyeast 1968

Eg blir bare meir og meir frelst på engelsk ale, og må da sjølvsagt gjør meg litt kjent med Fullers sin husgjær som eg ikkje har prøvd ennå.

Til dykk som har brukt denne gjæren fleire gonger og kjenner stammen litt:  
Kva temp bør vørter ha når gjæren pitches?
Kor høgt bør tempen stige under primergjæring og kor lang tid bør den stigninga ta?
Kva temp bør gjæringa vedlikeholdest på etter stigning?

Om dykk har andre erfaringer kom gjerne med det :)

Selve tempen under gjæringen trur jeg gahr har god erfaring med. Min erfaring er stort sett positivt til 002, har brukt den mange ganger. Det jeg har merket at den kan være litt ømfintlig ved flaskemodning.. Har opplevd endret karakter fra flaskene i forhold til kegget øl fra samme batch.. Fikk gahr til å feilsøke og han bemerket at det var "stresset gjærpreg" som kom fra flaskemodningen. Jeg kan tenke meg at flaskemodningen bør heller ikke overskride ca 20 grader for å motvirke det, selv om det generellt sett ikke skal påvirke ølet å flaskemodne ved høyere temperaturer i 1-2 uker. Med andre ord er flaskemodningstemperatur også viktig for 002 etter min erfaring.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Ok, flaskemodning kjem ikkje til å bli eit problem når eg skal bruke denne stammen, da eg nesten alltid tapper bitter på fat og karbonerer kunstig  :) .

Jeg har et par brygg med wlp002 siste mnd. Har ikke flaskemodnet enda, men skal tappe et brygg som skal flaskemodnes i dag. Gjæren flokkulerer utrolig bra, og jeg mistenker at det verken kommer så mye gjær i flakene eller at de cellene er helt innsatsvillige. Jeg kommer til å tilsette frisk tørrgjær for å sikre riktig og god karbonering.

Jeg har forsøkt 18 graders primærgjæring med 17 graders pitchingtemp. Dette gav et temmelig likt esterpreg som Fullers. Noe diacetyl i begynnelsen, jeg tror det er lurt å heve temperturen etter stormgjæring. Både mtp diacetyl og utgjæring.

Rune

Hvilken gjær tilsetter dere til flaskemodning når dere har brukt wlp002?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Jeg har brukt WLP002 et par ganger. Begge gangene til mild. Holdt da ca 19C under hele gjæringsperioden. (Fryseboks med UT200). Og ble godt fornøyd med resultatet.
Har faktisk en starter med denne gjæren stående i kjøleskapet nå. Skal dekanteres i morgen tidlig når jeg går i gang med bryggingen av en ny mild.

Fikk 74% utgjæring forrige gang (1,036 til 1,009). Noe som var litt høyere enn forventet. Så jeg tror jeg kommer til å meske på 68 grader i stedet for 67 i morgen.

Flaskekarbonering var ikke et problem. Men så er vel ikke mild rare motstanden for gjæra heller.. Som nevnt så flokkulerer den godt.
Var klar til konsumering 1 uker etter flasking forrige gang  :biersmile: Lot den stå 2 uker på gjæringsdunken da, men med et så svakt øl så hadde nok ei drøy uke vært tilstrekkelig.

Brygget en havrestout på torsdag med en OG på 1054. Mesket på 65 grader. Pitchet en 1,3 Liter aktiv starter med 1 rør blodfersk WLP002 (02.01-13), noe som var litt i overkant av det Mr Malty regnet ut.
Temperaturen i vørteren var 21-22 grader da jeg pitchet og bøtta ble satt på et rom med 18 grader.
3 tmer senere var det voldsom aktivitet i gjærlåsen og slik holdt den på i halvannet døgn. Nå litt over 2 døgn senere er det lite aktiviet. Temperaturen i rommet var nede i 15 grader mens jeg var på jobb i dag (jævlig kaldt på Skedsmo i dag).

Skal selvsagt la denne stå i 10-12 dager til men kan gjæren ha vært så rask med stormgjæring? Og bør jeg heve temperaturen i rommet en del for å unngå diacetyl?

Lignende erfaringer eller innspill?

Dette vil jeg si er det samme forløpet som alle våre brygg har hatt, og de er blitt bra. 2-3 dager med synlig aktivitet, deretter stille.

Men du skal vite at det er aktivitet i bøtta selv om ploppingen i gjærlåsen har stoppet.

10-12 dager i gjæringskaret synes jeg er i korteste laget. Vi lar den som regel stå mellom 14 og 21 dager.

15 grader er nok litt i kaldeste laget for 002, så det arbeider bare senere enn normalt. Man kan risikere at fjærer går i dvale for tidlig ved lav temperatur, og utgjæring vil bli dårligere.

14 dager er nok tid i gjæringspannet, 002 har nok pakket  seg godt innen den tid :)

Mulig jeg formulerte meg litt tungvint her men spørsmålet var om 002 kan har stormgjæret så raskt som ca 36 timer? Og om jeg pga. temperaturdroppet og evt. for rask flokkulering bør tenke på diacetylrest?

Gjærer forøvrig alltid mine ales i 14 dager+

Thomassvendsen skrev:
Mulig jeg formulerte meg litt tungvint her men spørsmålet var om 002 kan har stormgjæret så raskt som ca 36 timer? Og om jeg pga. temperaturdroppet og evt. for rask flokkulering bør tenke på diacetylrest?

Gjærer forøvrig alltid mine ales i 14 dager+

Ja, den kan godt ha gjort jobben så raskt. Og, ja, du kan øke tempen litt, for å være på den sikre siden.

Holder det med temperaturøkning mot slutten av gjæringstiden eller bør jeg øke nå? Ca 18 grader i rommet for øyeblikket.
Har du noe erfaring med mye diacetyl fra 002? Har lest om dette på amerikanske forum men har inntrykk av at det har en tendens til å bli overdrevet i en del av trådene der.

Uansett takker og bukker for svar :ilike:

Thomassvendsen skrev:
Holder det med temperaturøkning mot slutten av gjæringstiden eller bør jeg øke nå? Ca 18 grader i rommet for øyeblikket.
Har du noe erfaring med mye diacetyl fra 002? Har lest om dette på amerikanske forum men har inntrykk av at det har en tendens til å bli overdrevet i en del av trådene der.

Uansett takker og bukker for svar :ilike:
WLP002 produserer noe mer diacetyl enn en del andre gjærstammer, noe jeg mener produktarket på White Labs bekrefter. Har selv erfart at så er tilfelle, i alle fall. Så jeg kjører temperaturen litt opp etter stormgjæringa som også hos meg har vært forrykende raskt unnagjort. De få gangene jeg har brukt gjæren, har den satt i gang i et vilt tempo, utgjæret omtrent som forventet i løpet av få dager for så å falle raskt til bunns. Første gang jeg brukte den var jeg i en liten tidsklemme med tanke på å få øl klart til et selskap, og gikk på en smell med for mye smørsmak ettersom jeg ikke lot den få nok tid til å rydde opp etter seg.

Ville ikke tatt temperaturen opp mer enn en grad eller to. Så fremt du har brukt nok frisk gjær, og beluftet vørteren, skal ikke temperaturøkning være nødvendig en gang på overgjær. Det står og faller på å la gjæren få nok tid. Her er en ok artikkel fra Brew Your Own som forklarer det hele mer detaljert:
http://byo.com/stories/article/indices/18-brewing-science/306-brewing-science-controlling-diacetyl

Har en Robust Porter stående som jeg satte med gode 2 dl tjukk WLP002 starterslurry på lørdag. Den har altså stått nokså nøyaktig tre døgn nå, tirsdag kveld. OG var 1.064, og nå ser det ut til at den skal slå seg til ro nede på 1.026. Går kanskje et poeng eller to til ned, vil jeg tro. Det smaker godt, og er ikke utpreget søtt, men jeg kunne godt tenkt meg at den endte nede på 1.020, i alle fall.
Det er litt dårlig utgjæring, men jeg mesket på 68, eller litt i overkant, så det var nok en god andel uspiselig sukker i vørteren. Etter en time der hadde jeg full konversjon. Mesket en time til på 71, og det gir vel ikke akkurat mer av det forgjærbare sukkeret.
Mener jeg hadde i nok gjær, som dessuten skulle være frisk og fin. Brukte oksygen og gjærnæring.

Spørsmålet er: Skal jeg begynne å mase med å røre opp gjæren, eller kan jeg la det være fordi det vil ha liten effekt? Jeg har lite erfaring med denne gjæren, men har lest om mange som driver og tyner den for å få den til å gjære litt lenger ut. Men jeg kan godt tenke meg å gjøre minst mulig som kan provosere infeksjon og oksydering med dette ølet.

Oppskriften er litt spesiell, med 3,75 kg MO og 2,65 kg Mørk Münchener som basismalt. Kan det ha hatt noe å si? Det blir jo litt tynt med enzymkrefter her, jeg er klar over det. Men jeg fikk full konversjon, og jeg mesket i to timer - og det er vel uansett likegyldig for utgjæringen hva som produserte den OG'en jeg startet gjæringen med.

Jeg er absolutt ingen besserwisser, men har flasket en Brown Ale på WLP002 i kveld, og den har ploppet jamt i 8 dager før det roet seg (på jevne 21 grader). Min hadde OG:1059 og landet på 1016 etter 14 dager. Ølet var mesket med 13% Crystal/Cara/Shoco vs Basemalt.
Jeg vil tro ølet ditt vil fortsette utgjæring i flere dager til?

Jeg satte min på 17, så gikk den opp til 18, og så opp til 20. Nokså jevn og rolig plopping, ingen stormfull fase. Nå står den i romtemperatur, og termometeret på dunken viser 21. Nå er det bare et par plopp i minuttet, og det siste døgner har SG bare sunket et par poeng.

Jeg lever godt med ølet slik det tegner nå - 5,2%, litt søtt og med solid fylde - men meningen var et litt sterkere og litt tørrere øl.

Vel, som med så mye annet i livet: Når det ikke gikk slik som planlagt, så ble det kanskje vel så bra:).

Tilbake
Topp