White Labs 002 / Wyeast 1968

Eg blir bare meir og meir frelst på engelsk ale, og må da sjølvsagt gjør meg litt kjent med Fullers sin husgjær som eg ikkje har prøvd ennå.

Til dykk som har brukt denne gjæren fleire gonger og kjenner stammen litt:  
Kva temp bør vørter ha når gjæren pitches?
Kor høgt bør tempen stige under primergjæring og kor lang tid bør den stigninga ta?
Kva temp bør gjæringa vedlikeholdest på etter stigning?

Om dykk har andre erfaringer kom gjerne med det :)
 
Selve tempen under gjæringen trur jeg gahr har god erfaring med. Min erfaring er stort sett positivt til 002, har brukt den mange ganger. Det jeg har merket at den kan være litt ømfintlig ved flaskemodning.. Har opplevd endret karakter fra flaskene i forhold til kegget øl fra samme batch.. Fikk gahr til å feilsøke og han bemerket at det var "stresset gjærpreg" som kom fra flaskemodningen. Jeg kan tenke meg at flaskemodningen bør heller ikke overskride ca 20 grader for å motvirke det, selv om det generellt sett ikke skal påvirke ølet å flaskemodne ved høyere temperaturer i 1-2 uker. Med andre ord er flaskemodningstemperatur også viktig for 002 etter min erfaring.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Ok, flaskemodning kjem ikkje til å bli eit problem når eg skal bruke denne stammen, da eg nesten alltid tapper bitter på fat og karbonerer kunstig  :) .
 
Jeg har et par brygg med wlp002 siste mnd. Har ikke flaskemodnet enda, men skal tappe et brygg som skal flaskemodnes i dag. Gjæren flokkulerer utrolig bra, og jeg mistenker at det verken kommer så mye gjær i flakene eller at de cellene er helt innsatsvillige. Jeg kommer til å tilsette frisk tørrgjær for å sikre riktig og god karbonering.

Jeg har forsøkt 18 graders primærgjæring med 17 graders pitchingtemp. Dette gav et temmelig likt esterpreg som Fullers. Noe diacetyl i begynnelsen, jeg tror det er lurt å heve temperturen etter stormgjæring. Både mtp diacetyl og utgjæring.

Rune
 
Hvilken gjær tilsetter dere til flaskemodning når dere har brukt wlp002?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Jeg har brukt WLP002 et par ganger. Begge gangene til mild. Holdt da ca 19C under hele gjæringsperioden. (Fryseboks med UT200). Og ble godt fornøyd med resultatet.
Har faktisk en starter med denne gjæren stående i kjøleskapet nå. Skal dekanteres i morgen tidlig når jeg går i gang med bryggingen av en ny mild.

Fikk 74% utgjæring forrige gang (1,036 til 1,009). Noe som var litt høyere enn forventet. Så jeg tror jeg kommer til å meske på 68 grader i stedet for 67 i morgen.

Flaskekarbonering var ikke et problem. Men så er vel ikke mild rare motstanden for gjæra heller.. Som nevnt så flokkulerer den godt.
Var klar til konsumering 1 uker etter flasking forrige gang  :biersmile: Lot den stå 2 uker på gjæringsdunken da, men med et så svakt øl så hadde nok ei drøy uke vært tilstrekkelig.
 
Tilbake
Topp