WLP 400 ferdig utgjæret på 2 døgn?

Hei,

Satt en ny batch med en Belgisk Blonde som ser ut til å ha gjæret ut etter to døgn.

Tidligere forsøk med WLP400 har vist seg å være betraktelig tregere med opptil en ekstra uke for å få den ned de siste poengene.

OG: 1.054
SG: 1.011
Volum: 50 liter

Forrige helg laget jeg en starter med 1pk WLP400 og 2,5 liter 1.040 vørter. (stirplate)
Bryggingen kræsjet med andre aktiviteter og starteren ble satt i kjøleskapet etter å ha gjæret ut.
Starteren ble dekantert og satt til rolig oppvarming i romtemperatur på bryggedagen.

Etter pitching ble det tilført ren oksygen i min @2l/min, og satt til gjæring på 22 grader med STC.

Vet at WLP400 kan være litt lunefull, men er dette noe som kan indikere en infeksjon? -grønølet var forøvrig så godt som grønøl kan bli, men er redd for at ting ikke har fått utvikle seg helt enda.

Fikk mildt sagt et lite sjokk når jeg skulle ta første SG-målingen i sted :)

Veldig overraskende ja, men om det smaker godt og har gjæret fort så tenker jeg: Du har gjort noe veldig riktig!

Jeg ville ikke bekymret meg for dette, la ølet stå og se hva som skjer. Du skal ikke se bort i fra at du til slutt havne < 1.005. Så vidt jeg vet er så lav FG helt innafor for en blonde.
Du bør jo selvsagt gjøre standard undersøkelser som f.eks. å sjekke hydrometeret ditt i rent vann, og dobbeltsjekke temperaturprobene du bruker for å styre gjæringstemperatur.

Med start-temp på 22 grader er det vel ikke helt sjokkerende, men fortsatt artig at den har spist så mye på så kort tid.

Hei og takk for svar!

Tok en prøve til for å undersøke mer, og kryssjekket hydrometeret mot sukkervann, vann og refraktometer og det ser ut til at det viser rett :)

Åpnet lokket for å se etter krausen, og den var fortsatt høy. I bunnventilen i konen har det begynt å samle seg en del gjær.

Luktet en del acetaldehyd fra toppen av gjæringskaret, men det hører vel med med såpass mye aktivitet så tidlig? -Kan også være litt humlelukt også, da den har 6g/l i whirlpool.

Smaksprøven (melkeglass) luktet veldig lite, og smakte veldig rent/crisp. Dog manglet den en del av den "Belgiske" smaken som WLP400 har.

Side note: Forrige batch var en Saison gjæret med Belle Saison (var. diast.) som ble min første skikkelige infeksjon (rottne epler).
Har vasket godt med kaustisk soda, youngs sterilizer & cleaner og starsan + koking av alle fittings.
Kan det være at det har sneket seg med fra forrige batch? -Belle Saison er jo helt sinnsykt kjapp på utgjæring.

Hei og takk for svar!

Tok en prøve til for å undersøke mer, og kryssjekket hydrometeret mot sukkervann, vann og refraktometer og det ser ut til at det viser rett :)

Åpnet lokket for å se etter krausen, og den var fortsatt høy. I bunnventilen i konen har det begynt å samle seg en del gjær.

Luktet en del acetaldehyd fra toppen av gjæringskaret, men det hører vel med med såpass mye aktivitet så tidlig? -Kan også være litt humlelukt også, da den har 6g/l i whirlpool.

Smaksprøven (melkeglass) luktet veldig lite, og smakte veldig rent/crisp. Dog manglet den en del av den "Belgiske" smaken som WLP400 har.

Side note: Forrige batch var en Saison gjæret med Belle Saison (var. diast.) som ble min første skikkelige infeksjon (rottne epler).
Har vasket godt med kaustisk soda, youngs sterilizer & cleaner og starsan + koking av alle fittings.
Kan det være at det har sneket seg med fra forrige batch? -Belle Saison er jo helt sinnsykt kjapp på utgjæring.

Sikkert ikke utenkelig, men jeg har vanskelig for å tro at en infeksjon av Belle Saison kan ha manifestert så fort. Du har jo vasket ting godt. Til og med om det skulle være igjen noe Belle Saison så ser jeg ikke for meg at de få cellene skulle klare å gjøre noe på to døgn, og ikke minst fortere enn en fersk starter WLP400. Dersom det er noe igjen av infeksjonen så ville jeg ventet å se det etter 2-3 uker tidligst, ikke nå.

Hei og takk for svar!

Nei, en sånn krysskontaminasjon (det heter visst det:)) virker ganske langsomt. Det er ekstremt små mengder gjær det er snakk om, så du merker nok eventuelt ikke noe til det før etter en stund.

Hvor langt ned er du kommet i SG? Min erfaring med wlp400 er at den holder på en evighet før den er ferdig med jobben. Men jeg starter riktignok mye lavere enn deg. Den kan sikkert godt gjøre unna hovedjobben fort når den starter såpass høyt - men den har gjerne en lang hale.

Sånn, nå har ølet vært til gjæring i 10 døgn, og det har begynt å utvikle seg en sur eim av råtne epler i toppen av gjæringskaret. -Samme aroma som ødelagte forrige batch (saison).

Det er fortsatt litt krausen som ikke har droppet enda, og SG er stabil på 1.010 den siste uken. Ølet er fortsatt veldig uklar.

Kjenner ikke aromaen godt på ølet som tappes i bunnen av konen (over gjærkaken). Spørsmålet er da:

1. Er dette acetaldehyd som har blitt dannet under gjæringen og som ikke har blitt omdannet enda pga. for kjapt gjæringsforløp? Gjetter da at løsningen er å la ølet stå lenger på gjæren, eller tilsette ny gjær?

2. Det er en infeksjon som har begynt å ta til. CC før det manifester seg mer, og tappe på fat fort som fy og sette kaldt til lagering?

Ølet smaker forøvrig godt, men er ikke 10/10 å dømme på prøvesmaking av SG-prøver. (forrige batch med denne var helt fantastisk).

Hva tenker dere? :)

Sist redigert:
Er det acetaldehyd så burde du kjent det tidligere, du sier at den utvikler seg nå, det er rimelig sent. Aceraldehyde blir dannet som et midlertidig stoff på veien mot etanol, du er forbi stadiet hvor det blir dannet nevneverdig alkohol.

Hvis det er acetyldehyd du smaker så bør du skru opp tempen til over der du startet.

Og hvis det er acetyldehyde du kjenner nå så må du senke pitch temperaturen.

Jeg ville bare latt den stå, flasker du nå nå blir det iallefall ikke bedre på flaske med det første.

Sånn, nå har ølet vært til gjæring i 10 døgn, og det har begynt å utvikle seg en sur eim av råtne epler i toppen av gjæringskaret. -Samme aroma som ødelagte forrige batch (saison).

Det er fortsatt litt krausen som ikke har droppet enda, og SG er stabil på 1.010 den siste uken. Ølet er fortsatt veldig uklar.

Kjenner ikke aromaen godt på ølet som tappes i bunnen av konen (over gjærkaken). Spørsmålet er da:

1. Er dette acetaldehyd som har blitt dannet under gjæringen og som ikke har blitt omdannet enda pga. for kjapt gjæringsforløp? Gjetter da at løsningen er å la ølet stå lenger på gjæren, eller tilsette ny gjær?

2. Det er en infeksjon som har begynt å ta til. CC før det manifester seg mer, og tappe på fat fort som fy og sette kaldt til lagering?

Ølet smaker forøvrig godt, men er ikke 10/10 å dømme på prøvesmaking av SG-prøver. (forrige batch med denne var helt fantastisk).

Hva tenker dere? :)
La den stå, ja. Jeg har opplevd at denne gjæra kan lukte rimelig fælt noen ganger. Skal ikke si at jeg har identifisert "råtne epler", men har hatt svovel, syrlig lukt, ekstremt "gjærete" osv. Det er en gjær som trenger å stå litt, men som lager fantastiske øl når den er ferdig. 3 uker minimum, helst 4!

Jeg har kjent det 3-4 dager nå, og det har utviklet seg litt.

Forrige batch hadde samme pitchetemp./gjæringstemp. og oppskrift. (Oppskrift fra NØ på deres Blonde).
Økte temp 0,7 C etter at det raske forløpet slik at gjæren ikke skulle gi opp. -Burdre jeg kanskje gå opp en grad eller to til for å få den igang igjen?

Jeg har kjent det 3-4 dager nå, og det har utviklet seg litt.

Forrige batch hadde samme pitchetemp./gjæringstemp. og oppskrift. (Oppskrift fra NØ på deres Blonde).
Økte temp 0,7 C etter at det raske forløpet slik at gjæren ikke skulle gi opp. -Burdre jeg kanskje gå opp en grad eller to til for å få den igang igjen?
22 grader er nok helt fint, tenker jeg, men litt høyere temperatur gjør nok ingen skade. Len deg tilbake og gi den tid! Jeg ser to utfall her:

1. Du har en infeksjon. Ølet er ødelagt, og det er lite trolig det er noe du kan gjøre for å redde det. Å flaske det utsetter bare enda mer av utstyret ditt for denne infeksjonen, så du taper bare enda mer. Heverter, flaskebøtte osv. kan man stort sett bare kaste om man får en skikkelig infeksjon i dem.
  2. Du har et helt normalt forløp av gjæringen. Du har truffet FG, men gjæren trenger en del tid til å rydde opp. WLP400 er kjent for å være litt lat til tider, og jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste som har opplevd mye ubehagelig lukt og rar oppførsel fra denne. Har faktisk en batch med WLP400 stående nå som lukter så mye svovel at til og med min vanligvis svært forståelsesfulle kone reagerte og ba meg flytte den ut.
Hvorvidt du treffer på 1 eller 2 kan du egentlig ikke si definitivt før det har gått i hvertfall 3 uker, mener nå jeg. Det er ofte fristende å "fikse" ting når man tror man har et problem, men ofte skal det bare mer tid til.

Tilbake
Topp